(عکس) تولید برق با پنل‌های خورشیدی بین ریل‌های قطار


(عکس) تولید برق با پنل‌های خورشیدی بین ریل‌های قطار

تعبیه پنل‌های خورشیدی بین ریل‌های قطار می‌تواند به تولید برق از شبکه ریلی کمک کند و مشکلی هم برای جابه‌جایی قطار‌ها ایجاد نمی‌کند.

یک استارتاپ سوئیسی می‌خواهد با قراردادن پنل‌های خورشیدی بین ریل‌های راه‌آهن، اقدام به تولید برق پاک کند. در این طرح، پنل‌ها مانند فرش امکان پهن‌شدن روی ریل‌ها را خواهند داشت و می‌توان به آسانی آن‌ها را جابه‌جا کرد.

همچنین تداخلی در عبور و مرور قطار‌ها ایجاد نخواهد شد.

پنل‌های خورشیدی چگونه روی ریل قطار قرار می‌گیرند؟

با شدیدترشدن بحران تغییرات اقلیمی، شرکت‌های مختلفی به دنبال راه‌های نوین برای تأمین انرژی پایدار هستند. بسیاری از کشور‌ها درحال یافتن فضا‌های بدون استفاده مثل حاشیه ریل‌های راه‌آهن و جاده‌ها برای قراردادن پنل‌های خورشیدی هستند تا بتوانند قسمتی از برق خود را به این روش تأمین کنند. استارتاپ Sun-Ways هم با همین ایده پا به میدان گذاشته است و با کمک مؤسسه فدرال فناوری لوزان سوئیس، قصد دارد پنل‌های گفته‌شده را بین ریل‌های قطار قرار دهد.

یک واگن قطار خاص برای قراردادن پنل‌های خورشیدی طراحی شده است که می‌تواند همزمان با پیمایش مسیر، پنل‌ها را مابین ریل‌ها به شکل خودکار قرار دهد. این واگن از مکانیسم پیستونی برای پهن‌کردن پنل‌ها بهره می‌گیرد؛ پنل‌هایی که به‌صورت آماده و در ابعاد ۱ متری طراحی شده‌اند. شایان ذکر است که برق تولیدشده از این طریق، برای مصارف خانگی در نظر گرفته شده است؛ زیرا بهره‌گیری از آن برای تأمین انرژی قطار‌ها با پیچیدگی‌هایی همراه خواهد بود.

(عکس) تولید برق با پنل‌های خورشیدی بین ریل‌های قطار

کشور سوئیس بیش از ۵ هزار کیلومتر خط راه‌آهن دارد و درصورتی‌که تمامی مسیر‌ها با پنل خورشیدی پوشانده شود، مساحتی به اندازه ۷۶۰ زمین فوتبال را تحت پوشش قرار خواهد داد. البته باید در نظر داشت که برخی مناطق مثل تونل‌ها، نور خورشید را دریافت نمی‌کنند و نصب پنل در چنین قسمت‌هایی، توجیه نخواهد داشت. استارتاپ مذکور تخمین زده است که درصورت پوشاندن تمامی خطوط قطار سوئیس با پنل‌های خورشیدی، می‌توان هر سال ۲ تراوات ساعت برق تولید کرد که حدود ۲ درصد از نیاز کلی این کشور به انرژی را تأمین خواهد کرد.

مؤسسان استارتاپ Sun-Ways در نظر دارند که ایده خود را به سایر کشور‌های اروپایی ازجمله آلمان، اتریش و ایتالیا نیز گسترش دهند. از نظر آن‌ها، حدود ۱ میلیون کیلومتر خط راه‌آهن در سراسر جهان در دسترس است که امکان نصب پنل روی ۵۰ درصد آن‌ها وجود دارد. بااین‌حال، اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها نگرانی خود را نسبت به این طرح اعلام کرده است؛ زیرا احتمال ترک‌خوردن پنل‌ها و آتش‌سوزی در برخی مناطق همراه با حواس‌پرتی رانندگان قطار وجود دارد. استارتاپ مورد بحث، در پاسخ گفته است که پنل‌های این شرکت از مقاومت بیشتری نسبت به انواع دیگر برخوردارند و از پوشش ضد بازتاب بهره خواهند برد.

(عکس) تولید برق با پنل‌های خورشیدی بین ریل‌های قطار

منبع: دیجیاتو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس