4 رفتاری که باید در زندگی مشترک از آن دوری کنید!


4 رفتاری که باید در زندگی مشترک از آن دوری کنید!

اگر احساس می‌کنید که شما و شریک زندگیتان بار‌ها و بار‌ها با هم دعوا کرده اید و از عصبانیت تا مرز جدایی رفته اید، ممکن است رابطه شما دستخوش رفتار‌های مخربی شده باشد که هر زوجی آن را تجربه می‌کند.

رفتار‌های مخرب در رابطه زناشویی گاهی از سوی هر یک از زوجین تکرار می‌شوند. بی انکه خودشان متوجه باشند که چه تاثیر بدی روی رابطه شان می‌گذارند.

با این حال خبر خوب این است که درک و شناسایی این رفتار‌ها به شما و شریک زندگیتان کمک می‌کند تا این چرخه را قطع کنید. در واقع شما با شناسایی این رفتار‌ها باید عادت‌های ایجاد کنید که شما را به داشتن ارتباط و صمیمیت عمیق‌تری تشویق کند.

رفتار‌های مخرب در رابطه زناشویی

حالا، قبل از این که به ذهنتان اجازه دهید که با یادآوری رفتار‌های نامناسب در رابطه زناشویی بین شما و همسرتان ممکن است بار‌ها رفتار‌هایی داشته باشید که باعث ناراحتی یکی از شما شود. اما هر رابطه و ازدواجی چنین تجارب مشترک دارند. خلاص شدن از رفتار‌های مخرب رابطه، راز یک ازدواج شاد نیست. یادگیری خوب جنگیدن تفاوت بین ازدواجی است که دوام می‌آورد یا از هم می‌پاشد.

آنچه سبب از بین رفتن یا از بین بردن یک ازدواج می‌شود ۴ رفتار مخرب در رابطه زناشویی است که سبب می‌شود به فکر جدایی باشید. اگر رابطه‌ای سراسر انتقاد، تحقیر، حالت تدافعی و سنگ اندازی دارید، بدانید که رابطه شما به یک بازنگری نیاز دارد تا به دنبال ترمیم و دوباره ساختن آن باشد.

۱. انتقاد

انتقاد با شکایت متفاوت است. شکایت بخشی از رابطه است که شما را با هم آشنا می‌کند و ارتباط بین شما را واضح‌تر تعریف می‌کند. در واقع در شکایت شما از خواسته‌های خود حرف می‌زنید و این سبب تقویت زندگی مشترک شما می‌شود. برای همین وقتی در شکایت شما از یک رفتار یا رویداد خاص گله می‌کنید مثل احساسی که دارید، یا اتفاق خاصی که در زندگی تان رخ داده و از آنچه نیاز دارید حرف می‌زنید. برای همین انتقال از شکایت فرق دارد.

انتقاد بسیار متفاوت است، زیرا در انتقاد شما احساس منفی یا نظر منفی در مورد شخصیت یک فرد دارید. اگر متوجه شدید که جملات او همیشه با کلماتی مانند «تو همیشه…» یا «تو هرگز…» شروع می‌شود، احتمالا مورد انتقاد قرار گرفته و می‌گیرید. انتقاد در رابطه خیلی از زوج‌ها امری عادی است و، اما اگر انتقاد به امر و عادتی هر روزه تبدیل شود، ممکن است رابطه شما را به سمت مسیر خطرناک تری ببرد.

۲. تحقیر یکی از رفتار‌های مخرب در روابط زناشویی

تحقیر همان حس برتری است که نسبت به شریک زندگی خود دارید. حس تحقیر با افکار منفی طولانی مدت شما در مورد شریک زندگی تان تقویت می‌شود. این منفی نگری، شنیدن نظر برای تغییر و فضا برای تغییر و تعمیر را برای هر دو طرف سخت می‌کند. در حالی که تلاش برای ساختن و ترمیم کردن ابزار ضروری برای داشتن یک رابطه سالم است. در واقع رفتار مخرب تحقیر می‌تواند زندگی عاطفی شما را از بین ببرد.

۳. یکی از رفتار‌های مخرب در رابطه زناشویی داشتن حالت دفاعی است

4 رفتاری که باید در زندگی مشترک از آن دوری کنید!

حالت دفاع در ظاهر حس مقصر بودن ایجاد می‌کند. به طوری که اغلب به نظر می‌رسد که وارد نقش قربانی می‌شوید و شریک زندگی خود را به عنوان دشمن می‌بینید. چنین نگاه و واکنشی به قطع ارتباط هر یک از شرکا به جای گفتگو و صحبت برای ترمیم رابطه و از بین بردن مشکل، منجر می‌شود. وقتی همیشه مورد سرزنش قرار می‌گیرید، پس به احتمال زیاد می‌خواهید جدا شوید. در این مرحله دست رفتار مخرب دیگر می‌زنید.

۴. سنگ اندازی

درگیری و رفتار‌های مخرب به ویژه در روابط نزدیک و صمیمی، می‌تواند سخت و طاقت فرسا باشد. زمانی که شما با رفتار‌های نامناسب یا خاصی در زندگی مشترک خود رو به رو می‌شوید، شریک عاطفی شما دست به انجام کار یا کار‌هایی می‌زند که به عنوان سنگ اندازی شناخته می‌شود.

سنگ اندازی شامل امتناع از برقراری ارتباط با شخص دیگر است. سکوت یا خاموش شدن عمدی در هنگام بحث و مشاجره، که به آن درمان خاموش نیز گفته می‌شود، می‌تواند برای رابطه آزار دهنده، ناامید کننده و مضر باشد. هرچند گاهی سنگ اندازی می‌تواند شریک زندگی شریک زندگی شما را متوجه اشتباه کند. اما اگر این کار تبدیل به عادت شود، می‌تواند توانایی زوجین برای حل اختلافات یا تعامل صمیمی کاهش دهد.

لحظه‌ای به این فکر کنید که آیا در رابطه شما نیز چنین رفتار‌های مخربی دیده می‌شود؟

اگر متوجه شدید که شما و شریک زندگیتان با یک یا دو رفتار مخرب ذکر شده درگیر هستید، پس بدانید تنها نیستید. خیلی از زوج‌ها با چنین چالش‌هایی رو به رو هستند. حتی برخی از بهترین ازدواج‌ها نیز از این رفتار‌های مخرب دارند. تفاوت بین ازدواجی که از هم می‌پاشد و ازدواجی که شکوفا می‌شود، توانایی زوج‌ها برای ترمیم است. اگر آماده هستید دست از این الگو‌های مخرب دست بردارید و آن را به کاتالیزور‌هایی برای ایجاد صمیمیت عمیق تبدیل کنید، پس با استفاده از احساس دوست داشتنی که به همدیگر دارید استفاده کنید. یا هم با یک روانشناس خانواده صحبت کنید. شما می‌توانید با گرفتن مشوره از این رفتار‌های مخرب در رابطه زناشویی خود نجات پیدا کنید.

به یادداشت داشته باشید، در حالی که برای ایجاد یک رابطه سال‌ها تلاش می‌کنید و وقت می‌گذارید، می‌تواند خیلی زود از بین برود. در زندگی مشترک یکدیگر را بشناسید. همچنین الگو‌های مخرب رابطه زناشویی را نیز شناسایی کنید. برای این چالش‌ها راه حل پیدا کنید تا برای شکوفایی ازدواج خود از آن‌ها استفاده کنید.

منبع: خبرنما

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق