محققان چینی یخچال مخصوص تراشه‌های کوانتومی ساختند


یخچال تراشه‌های کوانتومی می‌تواند شرایط محیطی پایدار و مناسبی را برای نگهداری طولانی‌مدت از این قطعات فراهم کند. دانشمندان چینی به‌تازگی اعلام کرده‌اند که یک محفظه خلاء با قابلیت نگهداری از پردازنده‌های کوانتومی طراحی کرده‌اند که از آن به...

یخچال تراشه‌های کوانتومی می‌تواند شرایط محیطی پایدار و مناسبی را برای نگهداری طولانی‌مدت از این قطعات فراهم کند.
دانشمندان چینی به‌تازگی اعلام کرده‌اند که یک محفظه خلاء با قابلیت نگهداری از پردازنده‌های کوانتومی طراحی کرده‌اند که از آن به عنوان یخچال تراشه‌های کوانتومی نیز می‌توان یاد کرد. این دستگاه قادر است شرایط محیطی لازم برای نگهداری از این تراشه‌ها را به‌صورت پایدار فراهم کند.
یخچال تراشه‌های کوانتومی چه کاربردی دارد؟
دستگاه مذکور شامل سه محفظه جداگانه است که امکان دسترسی و مدیریت آن به‌صورت جداگانه وجود دارد. یک سیستم پایش هوشمند نیز می‌تواند میزان خلاء ایجادشده در هر محفظه را به‌صورت همزمان مدیریت کند و با فراهم‌ساختن خلاء نسبتاً شدید و پایدار، شرایط را برای نگهداری طولانی‌مدت از پردازنده‌های کوانتومی فراهم سازد. همچنین نرم‌افزار اختصاصی برای کنترل آن توسط اپراتور طراحی شده است، اما قابلیت عملکرد خودکار بدون دخالت انسانی را هم دارد.
پردازنده‌های کوانتومی به عنوان قسمت اصلی کامپیوترهای کوانتومی شناخته می‌شوند که برخلاف پردازنده‌های کلاسیک، به فرایند ساخت بسیار پیچیده‌تری نیاز دارند. این قطعات معمولاً به تغییرات دمایی محیط، آلودگی، نویز، ارتعاشات و تداخلات امواج الکترومغناطیسی حساس هستند. مواد ابررسانای مورد استفاده در آن‌ها هم می‌توانند با اکسیژن موجود در هوا واکنش دهند و از کیفیت اصلی خود،‌ فاصله بگیرند. به همین دلیل نگهداری از چنین قطعاتی در یخچال مخصوص تراشه‌های کوانتومی می‌تواند از آسیب‌های احتمالی جلوگیری به عمل آورد.
محققان چینی یخچال مخصوص تراشه‌های کوانتومی ساختند
کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند به کمک استفاده از این پردازنده‌های مخصوص، مسائل بسیار پیچیده را تنها در چند ثانیه حل کند، درحالی‌که حتی برخی از ابر کامپیوترهای فعلی نیز برای حل آن‌ها به چندین ماه زمان نیاز دارند. این فناوری پردازشی پیشرفته می‌تواند فرصت‌های جدیدی را در علوم مختلف ازجمله ریاضیات، فیزیک و علوم مسئله‌محور، فراهم کند و شاید پاسخی برای مشکلات جهانی مانند گرمایش زمین و بلایای طبیعی پیدا کند.
با ابداع یخچال تراشه‌های کوانتومی، دانشمندان چینی می‌توانند مشکل نگهداری بلندمدت از پردازنده‌های کوانتومی را حل کنند. این دستگاه می‌تواند گامی در جهت ایجاد کامپیوترهای کوانتومی در مقیاس وسیع‌تر در آینده‌ای نزدیک باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای انفجار در تبریز مشخص شد!