حیف است حالا که وقت برداشت شده ربیعی برود؛/ حرف‌های مهم مدیرعامل تیم شگفتی‌ساز لیگ برتر


حیف است حالا که وقت برداشت شده ربیعی برود؛/ حرف‌های مهم مدیرعامل تیم شگفتی‌ساز لیگ برتر

مدیرعامل باشگاه مس رفسنجان در مصاحبه‌ای به ابهاماتی که پیرامون تغییرات مدیریتی، جدایی محمد ربیعی و سایر مسائل این باشگاه وجود دارد، پاسخ داده است.

به گزارش "ورزش‌سه"، مهم‌ترین اتفاق باشگاه مس رفسنجان در سالی که به پایان آن رسیدیم، جدایی مجید زین‌الدینی و حضور حسین پورمحمدی در راس باشگاه بود. تغییر و تحولی که با توجه به روند صعودی تیم فوتبال مس به عنوان نماد باشگاه قابل تصور نبود، اما با تصمیم مدیران صنایع مس ایران رخ داد.
در رابطه با این تغییر با وجود کارنامه مثبتی که مجید زین‌الدینی ارائه کرده بود، شایعات مربوط به تغییر دیدگاه صنایع مس درباره تیم فوتبال رفسنجان پس از صعود مس کرمان، دلایل مشکلات مالی این باشگاه، جدایی محمد ربیعی و سایر مسائل مرتبط گفتگوی قابل توجهی با مدیرعامل نارنجی پوشان رفسنجانی داشته‌ایم که این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

*در ابتدا از تغییر و تحولاتی بگویید که منجر به حضور شما در راس باشگاه مس رفسنجان شد.
حسین پورمحمدی- تصمیمی بود که از طرف مدیران شرکت ملی صنایع مس انجام شد.

*شما در کارنامه اما سبقه مدیریت ورزشی دارید؟
حسین پورمحمدی- بله من قبل از اینکه به باشگاه مس بیایم، مدیر باشگاه ورزشی شهرداری بودم. قبل از آن هم یکسال در مس کرمان به عنوان مشاور فعال بودم و در جریان امور باشگاه‌های شرکت مس بودم. یکسال از نزدیک تمام مسائل مالی و مسائل ورزشی را تجربه کردم.

*درباره مس رفسنجان صحبت کنیم. با اینکه مس از مسابقات جام حذفی کنار رفت، اما در لیگ شرایط خوبی دارد و در فاصله 7 هفته مانده به پایان مسابقات 37 امتیازی است و در رتبه قابل توجه پنجم قرار دارد.
حسین پورمحمدی- بله البته در این فصل یک مقدار درگیر کم شانسی هم شدیم و با اینکه بازی‌های خوبی تیم فوتبال نشان می‌داد، اکثر بازی‌ها را مساوی می‌کرد. با این حال خوشبختانه در نیم فصل دوم هم تعداد گل‌های زده‌مان بالا رفت و هم تعداد بردهایمان. خط دفاعی ما که از اول فصل فوق العاده کار می‌کرد، اما در خط هجومی هم توانستیم خیلی موفق باشیم. این عملکرد باعث شده در رتبه پنجم جدول قرار بگیریم و فاصله بسیار کمی با رتبه چهارم داشته باشیم که گل‌گهر است. به هر حال چهار برد پشت سر هم داشتیم با کلین‌شیت. اوضاع تیم در حال حاضر از نظر روحی و نتایجی که کسب کردیم خیلی خوب است و در این چند وقت هم اجازه ندادیم مسائل مالی‌ای که باشگاه دارد، در تیم فوتبال بزرگسالان احساس بشود. تمام دستمزدها و پاداش‌ها به وقتش پرداخت شده است. اجازه ندادیم بحران مالی باشگاه به تیم بزرگسالان منتقل شود. اثراتش را هم می‌بینید که تیم منظم، مرتب، با روحیه و با نتایج خوب جلو می‌رود و به کارش ادامه می‌دهد.

حیف است حالا که وقت برداشت شده ربیعی برود؛/ حرف‌های مهم مدیرعامل تیم شگفتی‌ساز لیگ برتر

*در مقطع از فصل محمد ربیعی سرمربی تیم بارها به مشکلاتی که تیمش درگیر آن بود اشاره کرد. شما در این رابطه و دلیل ناراحتی ایشان توضیح می‌دهید؟
حسین پورمحمدی- در این مورد اگر به طور دقیق می‌خواهید اطلاعات داشته باشید، باید از خودشان بپرسید. اما اگر بخواهم من به آن از زاویه خودم اشاره کنم، به هر حال همیشه مشکلات ریزی در باشگاه وجود دارد. یکی از مسائلی که امسال داشتیم، بحث بحران مالی بود. زمانی که من باشگاه را تحویل گرفتم، با ورود حسابرس‌های شرکت مس مشخص شد که بیشتر از 200 میلیارد تومان کسری بودجه هست. 200 میلیارد مجموع بدهی و تعهدات باشگاه تا آخر فصل. این عد بیشتر از 200 میلیارد است. این عدد بزرگی بود. تا حدودی روی خیلی از مسائل باشگاه اثر گذاشته بود و دستمزدهای خیلی از تیم‌ها، هم دستمزد تیم فوتبال بزرگسالان و هم سایر تیم‌های باشگاه عقب افتاده بود. اکثر تیم‌های باشگاه دچار بحران مالی بودند. وقتی هم بحران مالی ایجاد می‌شود، پشت سر آن تیم‌ها به حاشیه می‌روند و افت می‌کنند. این مسئله وجود داشت. اما خوشبختانه از زمانی که ما آمدیم، تا حد زیادی توانستیم این مسائل مالی را حل کنیم و امروز که با شما صحبت می‌کنم ما تقریبا تمام بدهی‌هایمان را با تمام تیم‌ها صفر کرده‌ایم و بدهی نداریم. یعنی بسکتبال، والیبال، کاراته و کل‌ تیم‌های تحت پوشش باشگاه و همینطور تیم فوتبال بزرگسالان. همچنین تمام تیم‌های پایه باشگاه نیز دستمزدهایشان را گرفته‌اند و تسویه حساب شده است.

*می‌توان اینطور این سوال را مطرح کرد که شما به باشگاه مس رفسنجان آمدید تا این بحران را حل کنید؟
حسین پورمحمدی- به هر حال اختلافاتی وجود داشت. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس عوض شده بود. تفکرات و یک سری از مدیران عوض شدند. به هر حال مدیران وقت باشگاه با این طیف جدید خیلی سازگار نبودند و باشگاه هم به دلیل همین ناهماهنگی‌ها دچار بحران مالی شده بود. بعد از اینکه من وارد شدم، با پیگیری‌های شبانه‌روزی کمک‌ها بیشتر شد و توانستیم این مسائل را حل کنیم. من شاید بیش از 90 درصد وقتم را برای همین مسائل مالی گذاشته بودم و اکثر مواقع برای حل مسائل مالی باشگاه در راهروهای شرکت مس بودم. به همین دلیل نمی‌توانستیم وقت مناسبی برای مسائل داخلی باشگاه وقت بگذارم.

*پس دلیل اعتراضات آقای ربیعی در مقطعی از فصل را می‌توان همین موضوع ارزیابی کرد؟
حسین پورمحمدی- بله یک مشکلی که آقای ربیعی به آن اشاره می‌کرد، برخی از ناهماهنگی‌هایی بود که در جزئیات برخی کارها پیش آمده بود و البته طبیعی هم بود. یا مثلا وضعیت چمن استادیوم 2 ما وضعیت خوبی ندارد و این خیلی به من هم ارتباطی ندارد. به هر حال چمن از جایی خریداری شده و طبق گزارش‌های مشاور چمن از روز اول سن بالا داشته و چون لایه‌های رس زیر فشرده شده بوده، امکان رشد هم دیگر ندارد. قرارمان این است که در پایان فصل به طور کلی این رول را جمع‌آوری کنیم و مجددا چمن کاشته شود. این معضل را به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی آقای ربیعی داریم و آن را هم کاری نمی‌توان کرد. به هر حال تیم ما هم روی زمین و تاکتیکی بازی می‌کند و نیاز به زمین خوب دارد و به همین دلیل همیشه مورد اعتراض آقای ربیعی قرار دارد. باید از این فصل عبور کنیم.

*33 میلیارد فقط به هتل‌ها بدهی داریم
حسین پورمحمدی در بخش دیگری از حرف‌هایش درباره دغدغه‌های محمد ربیعی به دلیل اتفاق افتادن ماجرای معطلی بازیکنان مس در هتل محل اقامت‌شان اشاره کرد و افزود:« البته مسائل دیگری هم هست. بدهی‌هایی وجود داشت که از فصل گذشته و ابتدای امسال انباشته شده بود. ما حدود 33 میلیارد تومان فقط به هتل‌ها بدهی داریم. به چند هتل در رفسنجان و خارج از رفسنجان که البته تعدادشان کم است. این‌ها از اول امسال بوده و روی هم انباشته شده و به این مبلغ رسیده است. ما هم نمی‌توانیم یک دستی این مسائل را حل کنیم. سعی کردیم خرده خرده از پول‌هایی که دریافت می‌کنیم، این مسائل حل شود. ماجرای هتل دلیلش این بود.»

حیف است حالا که وقت برداشت شده ربیعی برود؛/ حرف‌های مهم مدیرعامل تیم شگفتی‌ساز لیگ برتر

*12 میلیارد به تولیدی‌های ورزشی بدهی داریم
مدیرعامل باشگاه مس رفسنجان در ادامه به منشا بدهی دیگری اشاره کرد:« یا به تولیدی‌های لباس و لوازم ورزشی که ما رقمی حدود 12 میلیارد تومان بدهی داریم. این هم از قبل انباشته شده و نتوانسته‌ایم پرداختی داشته باشیم. این‌ها همانطور که گفتم از سال گذشته و ابتدای امسال به وجود آمده و گریبان باشگاه را گرفته است. فکر می‌کنم اشاره آقای ربیعی به این مسائل باشد.»

*در فاصله 7 هفته مانده تا پایان فصل بیست و دوم لیگ برتر پرداختی به اعضای تیم فوتبال مس رفسنجان به چه صورت بوده است؟
حسین پورمحمدی- ما حدود 65 درصد به تیم بزرگسالان پرداخت کرده‌ایم. طبق قرارداد. بقیه تیم‌ها مثل والیبال، بسکتبال، کاراته، فوتسال بانوان و ... که بازی‌هایشان تمام شده، آنها صد در صد گرفته‌اند. تمام رده‌های پایه را هم پرداخت کرده‌ایم. بابت پاداش‌ها هم هیچ بدهی‌ای نداریم و پاداش تمام بردها قبل از بازی بعدی پرداخت شده است. مدل این است که برای هر بردی، پاداش قبل از بازی بعدی پرداخت می‌شود یا روز بعد از بازی بعدی. همه پاداش‌ها سر وقت پرداخت شده و هیچ بدهی‌ای در این مورد هم نداریم.

*سوال بعدی را می‌خواهم بی پرده و شفاف با شما مطرح کنم. آیا سیاست صنایع مس ایران این است که پس از صعود مس کرمان به لیگ برتر از مس رفسنجان دیگر حمایت نکند؟ به هر حال این موضوعی است که به ویژه در محافل فوتبالی شهر رفسنجان و همینطور فوتبال کشور درباره آن صحبت می‌شود. خودتان درباره آن توضیح بدهید.
حسین پورمحمدی- نه به هیچ وجه. این حرف غلطی است که منشا آن را نمی‌دانم چه کسی بوده است! یادم می‌آید که در اولین روز کاری‌ام که شنبه بود، با آقای ربیعی جلسه داشتم و ایشان هم به همین نکته‌ها اشاره می‌کرد. به ایشان هم گفتم که اصلا اینطور نیست و دلیل آمدن من اصلا این نیست که بخواهند باشگاه را ضعیف کنند یا خدایی ناکرده افت کند. اصلا اینطور نیست. اما این را در ذهن خیلی‌ها جا انداخته بودند که قرار است این مسئله اتفاق بیفتد. بعدا اما دوستان که عملکرد را در این دو سه ماهه دیدند، متوجه شدند که اتفاقا برعکس این موضوع بوده است. نه تنها باشگاه با آمدن ما ضعیف نشد که شرایط بهتر هم شده است. حرف‌هایی هم که زده می‌شد، مشخص شد که همه‌اش کذب بوده است. اتفاقا باشگاه خیلی پرقدرت‌تر و با حمایت و نتایج بهتر به کارش ادامه می‌دهد. به هر حال اما این یک حرف غلط و دروغی بود که بین یک تعدادی از مردم جا افتاده بود و داخل خود باشگاه مربیان هم این حرف‌ها را می‌زدند. اما حالا مشخص شد که اینطور نیست و این را نشان دادیم.


*برای جبران بحران مالی باشگاه آیا شما تامین بودجه کردید؟
حسین پورمحمدی- ببینید مسئله اصلی این بود زمانی که من آمدم خودم هم نمی‌دانستم حجم بدهی در باشگاه چقدر است. شرکت مس هم به طبع از میزان بدهی خبر نداشت. من روز دوم یا سومی که ورود کردم، گزارشی به شرکت مس ارائه دادم و بدهی باشگاه را اعلام کردم. مدیران شرکت مس فکر می‌کردند این عددسازی است و من ناواردم یا اعداد را متوجه نمی‌شوم. یا فکر می‌کردند عدد بالایی می‌گویم که مبلغ زیادی از آنها طلب کنم. حجم بدهی را باور نمی‎کردند. بعد هم حسابرس از سوی شرکت مس آمد و سه هفته حسابرسان شرکت مس در باشگاه مستقر بودند. تمام صورت‌های مالی را بررسی کردند. طبق گزارش حسابرس مشخص شد که 200 میلیارد کسر بودجه داریم. بعد از اینکه این مسئله برای شرکت مس جا افتاد، چون قبلش اعداد را باور نمی‌کردند، شروع به برگزاری جلسات و رایزنی کردیم و موفق شدیم هم از هیئت مدیره مصوبه بگیریم و هم با تلاشی کردیم و کمک‌هایی که آقای دکتر رستمی مدیر شرکت صنایع مس و آقای دکتر طیاری معاون شرکت ملی مس انجام دادند، بخشی از بدهی‌ها را پرداخت کردیم و بحران را پشت سر گذاشتیم. این تغییر هم در واقع به همین دلیل بود. شرکت ملی مس وقتی متوجه شد، شروع به جلسات توجیهی کرد، اما قبلش از حجم بدهی اصلا اطلاعی نداشتند.

*موضوع مهم دیگر پیرامون حیطه کاری شما صحبت‌های است که درباره آینده آقای ربیعی مطرح می‌شود و ایشان هم در برخی مصاحبه‌های خود به احتمال جدایی پس از پایان فصل و چهارمین سال همکاری با باشگاه مس به آن اشاره کرده است. در این رابطه به طور مشخص شما تلاشی برای حفظ محمد ربیعی به عنوان سرمربی تیم مس رفسنجان در سال آینده هم انجام خواهید داد؟
حسین پورمحمدی- به هر حال آقای ربیعی در رفسنجان زحمات زیادی کشیده‌اند و نگاهی حرفه‌ای را به باشگاه وارد کرده‌اند. من هم که از روز اول با ایشان وارد کار شدم، دیدم که نگاه ایشان در خیلی از مسائل حرفه‌ای است و تمام وقت‌شان را وقف تیم و باشگاه کرده‌اند. شاید خیلی از مربیانی که با آنها روبرو می‌شوی، متوجه می‌شوی که خیلی برای باشگاه و مسائل حاشیه‌ای وقت نمی‌گذارند و به کارهای دیگر مشغول هستند. اما نکته‌ای که درباره آقای ربیعی می‌بینم این است که تمام وقت و انرژی خودشان را وقف تیم فوتبال بزرگسالان باشگاه کرده است. پر از انگیز هم هست؛ انگیزه‌های شخصی هم دارد. به هر حال جوان هم هست و می‌خواهد سال به سال پیشرفت کند. شرایط هم که خدا را شکر مهیا بوده و نتایج خوبی هم خدا را شکر گرفته شده است. پشتوانه آقای ربیعی هم در این چند سال به هر حال باشگاه و شرکت ملی صنایع مس بوده است. یعنی همینطور که مربی انرژی می‌گذاشته و با دانش و انرژی کار را جلو می‌‌برده، شرکت مس و باشگاه هم پشت سرمربی تیم بوده است؛ وگرنه هیچ کس به تنهایی نمی‌تواند موفق بشود. دست به دست هم داده شده و این نتایج به دست آمده که آقای ربیعی هم نقش بسیار پررنگی در این موفقیت‌ها داشته است.

حیف است حالا که وقت برداشت شده ربیعی برود؛/ حرف‌های مهم مدیرعامل تیم شگفتی‌ساز لیگ برتر

*به ربیعی گفتم شروع کن به بستن تیم
حسین پورمحمدی مدیرعامل مس سپس به موضوع ادامه همکاری با محمد ربیعی با اشاره به خواسته باشگاه پرداخت:« برای بحث ادامه همکاری با آقای ربیعی هم من به ایشان در جلساتی که برگزار کردیم، گفته‌ام که شروع کن به بستن تیم برای فصل آینده. این موضوع را من به ایشان اعلام کرده‌ام به صورت شفاهی. چندین بار صحبت کرده‌ایم و به ایشان اعلام کرده‌ام که تیم در شرایطی است که ما می‌خواهیم فصل بعد حتما یک پله صعود کنیم. به عنوان مثال اگر ما دو فصل قبل هشتم بوده‌ایم، سال قبل ششم و امسال هم با وجود مشکلات مالی وضعیت بسیار خوبی داریم و می‌توانیم بین رتبه چهارم تا ششم باشیم، در فصل آینده ما باید تیم را برای سهمیه آسیایی ببندیم. ما باید اینکار را بکنیم و نمی‌توانیم درجا بزنیم و بگوییم همین رتبه چهارم تا ششم هفتم را می‌خواهیم. این دیگر هدف ما نیست. من این موضوع را به ایشان اعلام کرده‌ام. حدود دو سه هفته پیش با ایشان صحبت کردم واین موضوع را انتقال دادم. نقاط ضعفی که داریم را به ایشان گفتم تا ترمیم کنیم. ما که در نیم فصل نتوانستیم تیم را ترمیم کنیم، چون درگیر مسائل مالی بودیم و دست باشگاه بسته بود. پنجره ما روز آخر باز شد، اما در پنجره زمستانی بازیکن خوب معمولا آزاد نمی‌شود و رقم‌های چند بازیکن آزاد هم بسیار بالا است و بهتر است همان بازیکن را با رقم پایین‌تر در ابتدای فصل جذب کنی. بعضی ارقام در نیم فصل اینگونه رقم می‌خورد. به هر حال در نیم فصل نتوانستیم کار را پیش ببریم، اما الان فرصت خوبی داریم.»

*ورزشگاه شهدای مس رفسنجان را تکمیل کردیم
بخش بعدی صحبت‌های حسین پورمحمدی مدیرعامل مس رفسنجان درباره ورزشگاه اصلی تیم فوتبال باشگاه و زمان افتتاح آن بود:« من به دو نکته دیگر باید اشاره کنم. ما ورزشگاه شماره یک شهدای مس را تکمیل کرده‌ایم.»


*یعنی ورزشگاه اصلی شهدای مس را برای لیگ بیست و سوم داریم؟
حسین پورمحمدی- قطعا. قطعا. به زودی افتتاح می‌شود. البته چمن آن یک مقدار کوتاه است و هنوز به شرایطی که بتواند میزبان مسابقات باشد. البته همین الان هم اگر کمی به آن رسیدگی بیشتر کنیم، شاید برای بازی‌های همین فصل هم برسد. به هر حال اما ورزشگاه آماده افتتاح است. ورزشگاهی حرفه‌ای و باعث افتخار است که در شهر رفسنجان ورزشگاه به این بزرگی که شاید مراکز استان‌ها هم ندارند، در آستانه افتتاح قرار دارد. وقتی این ورزشگاه افتتاح بشود، ما دو استادیوم خواهیم داشت و 6 الی 7 زمین تمرین داریم. همچنین آب‌درمانی، سالن‌های بدنسازی و ... افتتاح خواهد شد و مجموعه حرفه‌ای و درجه یکی آماده می‌شود.»


*سال آینده یکی از حرفه‌ای ترین باشگاه‌های ایران هستیم
مدیرعامل باشگاه مس سپس به نکته دومی که مدنظر داشت، اشاره کرد:« مسئله دیگر هتل اختصاصی باشگاه است. هتل اختصاصی باشگاه هم تقریبا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به امید خدا بعد از عید اگر برخی مشکلات بودجه‌ای حل شود، تکمیل خواهد شد. به این ترتیب باشگاه در فصل آینده یک هتل ورزشی اختصاصی دارد که 40 اتاق دارد و مسائلی که این فصل پیش آمد را دیگر نمی‌بینیم. استادیوم هم که افتتاح می‌شود و ما فصل آینده با تکمیل شدن زیرساخت‌هایمان به یکی از حرفه‌ای ترین باشگاه‌های لیگ برتری تبدیل می‌شویم.»

*فصل بعد می‌رویم برای کسب سهمیه
حسین پورمحمدی در ادامه بار دیگر به موضوع ادامه همکاری محمد ربیعی بازگشت و در اینباره اینطور توضیحاتش را از سر گرفت:« خب هر مربی و هر بازیکنی یکی از چیزهایی که خیلی برایش اهمیت دارد، زیرساخت‌های باشگاه است که خیلی از باشگاه‌های بزرگ فوتبال ما هم چنین امکاناتی را ممکن است نداشته باشند. این به لطف مدیران شرکت مس انجام شده و این مجموعه‌ها آماده افتتاح است. صحبتی که من با آقای ربیعی کردم این بود که به ایشان گفتم شما آمده‌اید 4 سال در سخت‌ترین شرایط و در زمین چمن مصنوعی، در شهر سرچشمه که یکسال آنجام بازی کردیم به دلیل نداشتن استادیوم، یا با همه سختی‌هایی که داشتیم و هتل عوض کردیم و یا چمن نامناسب و ... به هر حال تمام این مسائل حل شده است و از فصل بعد به قول زمان برداشت این تلاش‌هاست. خب حیف است که آقای ربیعی که خودش هم بخشی از این مسائل بوده است، الان که در حال رسیدن به نتیجه است، برای ایشان هم خیلی خوب است که در مجموعه‌های جدید و با شرایط جدید کار کند. در زمین تمرین خیلی بهتر، در زمین مسابقه خیلی بهتر. من این صحبت‌ها را با ایشان انجام داده‌ام و پیشنهادم این بود که فصل بعد حتما در تیم مس رفسنجان بمانند و در پست‌های که این فصل مشکل داشتیم، آنها را برطرف کنند که به امید خدا فصل آینده برویم برای کسب سهمیه.»

*حرف پایانی؟
حسین پورمحمدی- من یک خسته نباشید بگویم به همه پرسنل باشگاه که امسال خیلی اذیت شدند. مشکلات مالی گریبان‌گیر پرسنل باشگاه هم شده بود. همچنین می‌خواهم خسته نباشید بگویم به تمام مربیان، اعضای کادر فنی تیم‌های باشگاه و همینطور بازیکنان که امسال در هر مسابقاتی بودند، با تمام توان برای آبروی باشگاه مس رفسنجان جنگیدند. عید را هم به آنها تبریک می‌گویم. همچنین به سایت شما هم خسته نباشید و هم عید را تبریک می‌گویم که همیشه لطفش شامل حال باشگاه شده و به خوبی اخبار باشگاه را پوشش داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت