عکس| کشف مجسمه فرعون در معبد خورشید


عکس| کشف مجسمه فرعون در معبد خورشید

باستان‌شناسان با کاوش در مصر مجسمه‌های شکسته‌شده افراد سلطنتی مصر باستان را در یک معبد کشف کردند.

باستان‌شناسان با کاوش در یک معبد خورشید واقع در «هلیوپلیس» موفق شدند بقایای مجسمه‌های اعضای سلطنتی مصر باستان را کشف کنند.

به گزارش لایوساینس،‌ «هلیوپلیس» که اکنون به عنوان یک محوطه باستان‌شناسی شناخته می‌شود، زمانی شهر مهمی بود که در قاهره کنونی واقع شده بود.

بر اساس بیانیه‌ای که توسط وزارت آثار باستانی مصر منتشر شده است، مجسمه‌های سنگی که اخیرا در این مکان کشف شده‌اند، چهره «رامسس دوم»(دوره فرمانروایی از ۱۲۷۹ تا ۱۲۱۳ پیش از میلاد)، «رامسس نهم»( دوره فرمانروایی از ۱۱۲۶ پیش از میلاد تا ۱۱۰۸ پیش از میلاد)، «هرمهب»(دوره فرمانروایی از ۱۳۲۳ پیش از میلاد تا ۱۲۹۵ پیش از میلاد) و «پسامتیک دوم»(دوره فرمانروایی از ۵۹۵ پیش از میلاد تا ۵۸۹ پیش از میلاد) را به تصویر می‌کشد.

معبدهای خورشید در نقاط مختلف مصر واقع شده‌اند و برای «رع»، ایزد خورشید مصریان باستان ساخته شده بودند، اما معبد خورشیدی که در «هلیوپلیس» قرار دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

به گفته «دیتریش رائو»، مدیر بخش قاهره موسسه باستان‌شناسی آلمان، مصریان باستان معتقدند بودند که «هلیوپلیس» جایی است که جهان با نخستین طلوع آفتاب خلق شده است و در این مجسمه‌ها ارتباط پادشاهی با خالق و خدای خورشید تجلیل شده است. «رائو» توضیح داد که فراعنه مجسمه‌ها و دیگر بناها را در «هلیوپلیس» ساختند تا حکومت خود را مشروع جلوه دهند و خدای خورشید را گرامی بدارند.

عکس| کشف مجسمه فرعون در معبد خورشید

به گفته «رائو»، خدمت به خدایان یکی از وظایف اصلی پادشاهان مصر باستان بود و تقدیم مجسمه نیز بخشی از این روند بود.

کارشناسان معتقدند که مجسمه‌هایی که اخیرا کشف شده‌اند و سر فرعون‌ها بر روی بدن ابولهول را به تصویر می‌کشند در مقابل دروازه یا کنار هرم‌سنگ‌های معبد خورشید قرار داده شده بودند. «رائو» معتقد است که در مقطعی از تاریخ، این مجسمه‌ها نابود شدند و به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار گرفتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر