نابسامانی نرخ اماکن اقامتی سنتی و بومگردی در شیراز


نابسامانی نرخ اماکن اقامتی سنتی و بومگردی در شیراز

نوروز امسال که شاهد افزایش حجم سفرها و تمایل به استفاده از فضاهای اقامتی بومگردی هستیم، نابسامانی در نرخ‌های خدمات در این اماکن، موجب گلایه برخی از مسافرانی که به شیراز سفر داشته‌اند، شده است.

شماری از خانه های تاریخی در شیراز همانند بسیاری از نقاط کشور و براساس سیاست‌های اتخاذ شده از سوی تصمیم‌سازان، با هدف حفظ و احیای بافت‌های فرهنگی تاریخی، تغییر کاربری داده و تبدیل به اقامتگاه‌های بومگردی یا سنتی شده است. اگرچه طی سال‌های شیوع کرونا، فعالان این حوزه با مشکلات فراوانی مواجه بودند، اما نوروز امسال، گویی برخی از آنان قصد دارند که جبران مافاتی داشته باشند.

با وجودیکه اضافه شدن این اقامتگاه‌های جدید به اکوسیستم گردشگری فارس شیراز تا حدودی به رفع کمبود تخت های اقامتی و البته ایجاد جذابیت‌هایی جدید و بهبود اقتصاد گردشگری فارس کمک کرد، اما به نظر می‌رسد گام‌ها در نوروز امسال به سمتی می‌رود که این اماکن اقامتی، به گروه هتل‌های چندین ستاره و لاکچری!! پیوست شوند.

با اینکه مرتضی کشاورز رئیس بخش اماکن بومگردی و اقامتگاه های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در خصوص افزایش قیمت این اقامتگاه‌ها هشدار داده و دریافت وجه خارج از چارچوب نرخنامه آن اداره کل را تخلف و مستحق برخورد می داند لیکن، بررسی میدانی ایسنا در بافت تاریخی و بررسی قیمت‌ها از چیز دیگری حکایت دارد.

کشاورز در این خصوص گفت: طبق آخرین نرخنامه ای که به تازگی در کمیته نرخ گذاری معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مصوب و به بهره برداران واحدهای اقامتی بومگردی ابلاغ کرده ایم، هیچ واحد بومگردی حق ندارد به ازای هر شب اقامت همراه با صبحانه، مبلغی بیش از ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر مسافر دریافت کند.

رئیس بخش اماکن بومگردی و اقامتگاه‌های سنتی میراث فارس گفت: تک تک واحدهای بومگردی فارس موظف هستند که نرخنامه را دقیقا اجرا کنند و غیر از آن چیزی که ابلاغ شده، اگر واحدی بومگردی کم فروشی یا گران فروشی کند، با آن برخورد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تیم‌های نظارتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس به صورت محسوس و نامحسوس این واحدهای اقامتی را پایش خواهند کرد، افزود: نرخنامه جدید تا پایان اردیبهشت ماه ثابت خواهند ماند و هیچ یک از واحدهای بومگردی فارس حق ندارد چه الان پیش از تعطیلات نوروز، چه در حین تعطیلات و چه بعد از آن، نرخنامه فوق را تغییر دهد.

بررسی میدانی از دروازه دولت تا دروازه شاپور، از دروازه بندر تا دروازه باغشاه، از بالاکفت تا اسحاق بیگ و از آنجا تا درب شازده و دیگر محلات بافت تاریخی شیراز برای تحقیق پیرامون چگونگی ارائه قیمت از سوی مالکان و بهره برداران اماکن بومگردی و اقامتگاه‌های سنتی حاکی از افزایش بی رویه قیمت ها به ویژه در هفته ابتدایی تعطیلات پایانی سال گذشته و هفته ابتدایی فروردین امسال بود.

بهره‌بردار یکی از مکان‌های بومگردی در محدوده بافت تاریخی فرهنگی شیراز، قیمت یک اتاق دو تخته خود را برای یک شب اقامت یک میلیون و دویست هزار تومان اعلام و بهره بردار بومگردی دیگری، هشتصد هزار تومان تعیین کرده است، بی آنکه مشخص باشد دلیل این اختلاف چیست.

بررسی‌های نشان می‌دهد که از ابتدای سال گذشته تاکنون بارها(حداقل سه بار) نرخ‌گذاری اماکن اقامتی بومگردی و سنتی تغییر کرده و رشد داشته است. این در حالیست که مسئولان بعضی از اماکن حتی نرخ‌های مصوب را هم پشت سر می‌گذارند و در تلاش برای عبور از قیمت خدمات هتل‌های ۵ ستاره هستند!!

رئیس انجمن اقامتگاه‌های سنتی و بوتیک هتل‌های فارس در این خصوص گفت: قیمت‌گذاری خدمات به پیشنهاد این انجمن و با تائید اداره کل میراث فرهنگی برای یکسال انجام می‌شود و هرگونه افزایشی تخلف است و قطعا دستگاه‌های ذیربط رسیدگی می‌کنند.

مجتبی رحمانیان با بیان اینکه آخرین قیمتگذاری زمستان سال گذشته انجام شده است و تا پایان شهریور سال ۱۴۰۲ ثابت خواهد بود، گفت: متاسفانه اقامتگاه سنتی و بوتیک هتل با خانه‌های بومگردی اشتباه گرفته می‌شود؛ این ۲ واحد، از نظر ابعاد، زیربنا، معماری، خدمات و .... با یکدیگر تفاوت دارد و بنابراین نرخ‌ها هم متفاوت است.

یک فعال بخش بومگردی استان فارس از قیمت گذاری بدون ایجاد رتبه بندی و نیز رتبه بندی بدون ایجاد زیرساخت های گردشگری انتقاد کرد.

عبدالله افشاری گفت: خانه های بومگردی مانند دیگر اماکن اقامتی باید ابتدا درجه‌بندی و سپس خدمات آنها نرخ‌گذاری شود، این حق گردشگر است که بداند از چه مکانی چه خدماتی با چه میزان هزینه باید مطالبه کند.

نایب رئیس انجمن حرفه‌ای اماکن بومگردی فارس نیز به ایسنا گفت: برای اینکه یک رتبه بندی مناسب در خصوص اماکن بومگردی استان و با هدف تعیین نرخ استاندارد برای خدمات انجام شود، چند ماه زمان لازم است.

مهدی فرزانه اضافه کرد: متاسفانه با توجه به اینکه زمان زیادی از فعالیت هیئت مدیره جدید انجمن نمی‌گذرد، مهلت چندانی تا شروع تعطیلات نوروز نداشتیم لذا براساس شرایط تورمی جامعه نرخ‌هایی را پیشنهاد دادیم که البته تعیین و تصویب آنها برعهده اداره کل میراث فرهنگی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا