عکس | ژست اردوغان کنار این هواپیمای پنهانکار بدون سرنشین !


عکس | ژست اردوغان کنار این هواپیمای پنهانکار بدون سرنشین !

رجب طیب اردوغان در سال های اخیر تلاش زیادی برای توسعه هواپیماهای بدون سرنشین در کشور ترکیه کرده است. او این روزها شرایطی دشوار در انتخابات ریاست جمهوری در پیش دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ترکیه در ماه های اخیر غیر از رونمایی از نمونه هایی از خودروهای تولیدملی خود ، در صنایع هواپیماسازی بدون سرنشین هم رونمایی هایی مختلف داشته و اردوغان تا توانسته در کنار این دستاوردها عکس گرفته تا شاید این تلاش برای صنعتی شدن او را از شکست در برابر رقبا نجات دهد. یکی از این دستاوردها هواپیمای جنگی بدون سرنشین گیزیل الما بوده که او در کنارش عکس یادگاری گرفته است.

عکس | ژست اردوغان کنار این هواپیمای پنهانکار بدون سرنشین !

روزیاتو درباره این پهپاد نوشته است: سازندگان این جنگنده بدون سرنشین ترکیه ای مدعی هستند که ویژگی های قیزیل آلما می تواند آن را در زمره جنگنده های نسل ششمی قرار دهد که آن را از جنگنده های نسل چهارمی مانند F-۱۶, F-۱۵, Rafale, Gripen, SU-۳۵ و Eurofighte و نسل پنجمی مانند F-۳۵ (ایالات متحده), SU-۵۷ (روسیه) و J-۲۰ (چین) پیش می اندازد. سلجوق بایراکتار افزوده است که دو موتور این جنگنده یا یک موتور بزرگتر و قدرتمندتر باعث می شود که قیزیل آلما در زمینه تولید انرژی در حد و اندازه های جت های معمول باشد. این بدان معناست که با ویژگی های موجود و اضافه کردن قابلیت های جدید، قیزیل آلما در آینده ای نزدیک یک هواپیمای نسل ششمی خواهد بود.

عکس | ژست اردوغان کنار این هواپیمای پنهانکار بدون سرنشین !

بدین ترتیب به نظر می رسد که بایکار تکنولوژیز مامور شده تا صنعت هواپیمایی ترکیه را به حد و اندازه های کشورهای پیشرفته ارتقا داده یا حتی جلوتر از آن ها بیندازد. در مقایسه، کمپانی بریتانیایی BAE Systems چندین نمونه جنگنده بدون سرنشین طراحی کرده که تنها مدل Taranis در میان آن ها موفق بوده است. اگر چه اولین پرواز این هواپیمای بدون سرنشین در سال ۲۰۱۳ رخ داد اما تنها یک نمونه اولیه از آن تاکنون ساخته شده و بعد از سال ۲۰۳۰ وارد سرویس خواهد شد. آمریکایی ها اولین کشوری بودند که شروع به ساخت جنگنده های بدون سرنشین با موتورهای جت کردند اما هنوز هیچ پهپاد تهاجمی عملیاتی با قابلیت های مشابه قیزیل آلما در اختیار آمریکا نیست. پهپاد X۴۷ از نوثروپ گرومن که در سه نسخه ساخته شده، مشهورترین نمونه است. بوئینگ نیز با دو نمونه Phantom Ray و MQ-۲۸ وارد این عرصه شده اما انتظار می رود تنها دومین نمونه بعد از سال ۲۰۲۵ وارد سرویس شود. کشورهای اروپایی دیگر نیز در حال توسعه جنگنده های بدون سرنشین خود هستند.

همچنین پارتیزان درباره این پهپاد نوشته است: این تصویری از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مرکز فناوری ملی "اوزدمیر بایراکدار " در کنار پهپاد جت "کیزیل آلما" که از جدید ترین محصولات در حال توسعه این مجموعه است. این پهپاد بنا به ادعای سازنده پنهانکار است و توانایی حمل ۱.۵ تُن محموله را دارد و حداکثر وزن برخواست آن ۶ تُن است و ۵ ساعت مداومت پروازی و ۹۳۰ کیلومتر برد رزمی دارد.

عکس | ژست اردوغان کنار این هواپیمای پنهانکار بدون سرنشین !

از دیگر تولیدات پهپادی اخیر ترکیه می توان از تی بی 3 نام برد. طول این پهپاد ۸.۳۵ متر ، ارتفاع ۲.۶ متر ، طول بال ۱۴ متر با حداکثر وزن برخاست ۱۴۵۰ کیلوگرم و توان حمل ۲۸۰ کیلوگرم بار را دارد که از یک موتور TEI PD170 احتمالا استفاده می کند.حداکثر سرعت این پهپاد ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت کروز آن ۲۳۲ کیلومتر بر ساعت است.مداومت پروازی این پهپاد بیش از ۲۴ ساعت و به دلیل داشتن بال های تاشونده توان نشست و برخاست بر روی شناورهای با عرشه کوتاه را دارد. همچنین پهپاد Bayraktar TB3 به لطف قابلیت های ارتباطی Line-Of-Sight و Beyond-Line-Of-Sight می تواند به صورت فراتر از خط دید عملیات کند.

۴۱۴۱

کد خبر 1747706

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر