مدعیان جسور تاج‌وتخت «دونالد ترامپ»


مدعیان جسور تاج‌وتخت «دونالد ترامپ»

اقتصادنیوز: رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به زودی آغاز شده و چهره‌های راست‌گرا شانس خود برای خارج‌شدن از سایه دونالد ترامپ امتحان می‌کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بعد از اعلام زودهنگام رئیس‌جمهور سابق برای کاندیداتوری حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴، ناظران منتظر اولین چهره‌ای بودند که جسارت به چالش‌کشیدن ترامپ را خواهد داشت. البته گمانه‌زنی‌ها حاکی از آمادگی ران دسنتس، فرماندار محبوب فلوریدا به رقابت‌ها بود؛ اما تاکنون بیانیه‌ای از دفتر وی صادر نشده است.

به گروسی گفتیم از ادبیات شما عیله ما سواستفاده می‌کنند + فیلم

بعد از گذشت ۳ ماه، نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای و نماینده دولت ترامپ در سازمان ملل، برای انتخابات ۲۰۲۴ اعلام نامزدی کرد.

اگرچه ترامپ بیش از همیشه در برابر مخالفان درون و برون‌حزبی خود آسیب‌پذیر است اما هنوز کسی نخواسته (یا نتوانسته) است که رئیس‌جمهور سابق را به چالش بکشد. برخی چهره‌های کم‌تر شناخته‌شده حزب وسوسه شده‌اند تا اینجا و آنجا ضربه‌هایی نثار ترامپ کنند تا محبوبیت و انرژی این بیزینس‌من و سیاست‌مدار ۷۶ساله را محک بزنند.

لیست زیر ۵ جمهوری‌خواهی هستند که یا قبلا اعلام نامزدی کرده و یا طبق گمانه‌زنی‌ها ممکن است به زودی وارد رقابت‌ها شوند.

ران دسنتس (فرماندار فلوریدا)

خطرناک‌ترین رقیب احتمالی ترامپ و همچنین بزرگ‌ترین هدف توهین‌ها و تحقیرهای او در چند ماه گذشته، ران دسنتس، فرماندار فلوریدا است. دسنتس از معدود چهره‌هایی است که با سن نسبتا کم، یکی از موفق‌ترین سوابق سیاسی در آمریکا را دارد. او پس از ۵ سال نمایندگی فلوریدا در کنگره، در سال ۲۰۱۸ توانست به عنوان فرماندار این ایالت انتخاب شود. عملکرد وی در مدیریت بحران کرونا، مقررات‌زدایی برای کسب‌وکارها و همچنین اصلاحات مالیاتی باعث شد مردم زیادی از ایالت‌هایی مرفه‌نشینی مانند کالیفرنیا و نیویورک به فلوریدا مهاجرت کنند. رویکرد سنتی او در مسائل فرهنگی نیز از عوامل محبوبیتش در بین پایگاه مردمی جمهوری‌خواهان است.

مدعیان جسور تاج‌وتخت «دونالد ترامپ»

مایک پنس (معاون اول سابق ایالات متحده)

به ندرت یک معاون اول شانس خود را در برابر رئیس سابقش محک می‌زند. اما پس از حوادث ۶ ژانویه و اختلاف نظر پنس و رئیس‌جمهور سابق در مورد نتایج انتخابات ۲۰۲۰، این سیاست‌مدار کارکشته، بیش از همیشه علیه ترامپ قد علم کرده است. با اینکه دعوای این دو بعد از حوادث ۶ ژانویه پررنگ‌تر شد اما اختلاف آن‌ها به سلیقه و تفسیرشان از جنبش «محافظه‌کاری» برمی‌گردد. مایک پنس یک جمهوری‌خواه سنتی است که اتفاقا کارنامه درخشانی هم در این حوزه دارد؛ اما ترامپ یک سیاست‌مدار جدید راست‌گرا و پوپولیست بوده که در مسائلی مانند جنگ اوکراین، کاملا با بدنه سنتی حزبش در تضاد است.

مدعیان جسور تاج‌وتخت «دونالد ترامپ»

مایک پمپئو (وزیر خارجه سابق ایالات متحده)

ناظران سیاسی هیچ شکی در خیزش مایک پمپئو برای شروع کمپین انتخاباتی ندارند. با اینکه این مقام سابق سی‌آی‌ای هنوز به صورت رسمی وارد گود نشده اما سخنرانی‌ها و محاصبه‌ها وی، حاوی پیام‌های انتخاباتی و تبلیغاتی روشنی است. او که اخیرا به بهانه چاپ کتاب جدیدش در رویدادهای مختلفی حاضر می‌شود، از ضرورت کنترل بدهی ملی سخن گفته و در انتقاد به دولت‌های سابق از جمله دولت دونالد ترامپ ابایی ندارد.

مدعیان جسور تاج‌وتخت «دونالد ترامپ»

نیکی هِیلی (نماینده سابق ایالات متحده در سازمان ملل)

اگرچه هیلی بارها تکرار کرده بود که در صورت کاندیداتوری ترامپ در مقابل او قرار نخواهد گرفت، اما به گفته خودش بعد از مشورت با ترامپ مصمم شد با تمرکز بر شعار جوان‌گرایی و تغییر نسل رهبری حزب جمهوری‌خواهان اعلام کاندیداتوری کرد. نیکی هیلی اولین زن رنگین‌پوستی بود که در آمریکا فرماندار شد و می‌توان وی را نسل جدید جمهوری‌خواهانی سنتی مانند مایک پنس و جان مک‌کِین دانست.

مدعیان جسور تاج‌وتخت «دونالد ترامپ»

ویوِک راماسوامی (کارآفرین و سرمایه‌گذار)

راماسوامی را می‌توان گم‌نام‌ترین فرد این نوشتار دانست. این سرمایه‌گذار و بیزینس‌من جوان که مهمان ثابت برنامه‌های تلویزیونی و اینترنتی محافظه‌کاران است، برای اولین بار در شبکه فاکس‌نیوز اعلام کرد که به امید بازگرداندن هویت ملی آمریکایی برای کسب کاندیداتوری حزب جمهوری‌خواه وارد رقابت‌ها می‌شود. او که حمایت ضمنی افرادی مشهور مثل تاکر کارلسون را دارد، در مصاحبه‌ای به سی‌ان‌ان گفت که بیشتر پایگاه مردمی راست‌گراها با او آشنایی داشته و حزب را فراخواند که به جای شکوه و گلایه از مسائل و مشکلات اجتماعی باید به فکر درمان علت آن‌ها باشند که همان فقدان و از دست‌دادن هویت آمریکایی است.

مدعیان جسور تاج‌وتخت «دونالد ترامپ»

گزینه‌های احتمالی دیگر که به نظر کارشناسان برای ورود به انتخابات درون‌حزبی می‌توانند شانس خود را امتحان کنند، عبارت‌اند از: سناتور مارکو روبیو (فلوریدا)، سناتور جاش هاولی (میزوری)، سناتور تام کاتن (آرکانزاس)، سناتور ریک اسکات (فلوریدا)، نماینده سابق کنگره، لیز چنی (وایومینگ)، آسا هاچنسن (فرماندار سابق آرکانزاس)، لری هوگن (فرماندار سابق مریلند)، گرگ ابوت (فرماندار تگزاس)، کریس کریستی (فرماندار سابق نیوجرسی)، دونالد ترامپ جونیور، جان بولتون (مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید)، داگ دوسی (فرماندار سابق آریزونا)، کریستی نوم (فرماندار داکوتای جنوبی)، کریس سونونو (فرماندار نیوهمپشایر)، سناتور تد کروز (تگزاس)، گِلِن یانگکن (فرماندار ویرجینیا)، سناتور تیم اسکات (کارولینای جنوبی).

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس