یک بررسی جدید نوشیدنی‌های حاوی قند را به مرگ زودرس در دیابتی‌ها مربوط می‌کند


یک بررسی جدید نوشیدنی‌های حاوی قند را به مرگ زودرس در دیابتی‌ها مربوط می‌کند

یک بررسی پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که مصرف زیاد نوشابه‌های شیرین‌شده با قند با افزایش خطر مرگ زودرس در میان مبتلایان به دیابت نوع ۲ همراهی دارد.

بررسی منتشر شده بوسیله دانشکده بهداشت عمومی تی‌اچ‌چن دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که مصرف زیاد نوشابه‌های شیرین‌شده مانند نوشابه‌های گازدار، پانج میوه‌ای و لیموناد با افزایش خطر مرگ زودرس و بیماری قلبی-عروقی در میان افراد مبتلا دیابت نوع ۲ همراهی دارد.

به نقل از یواس‌ای تودی، این پژوهشگران می‌گویند که این گزارش که شامل داده‌هایی از ۱۹۰۸ تا ۲۰۱۸ می‌شود در میان نخستین بررسی‌های با مقیاس بزرگ برای بررسی رابطه میان مرگ یا بیماری و نوشابه‌ها در میان افراد دچار دیابت نوع ۲ است.

به گفته این پژوهشگران نوشابه‌ها بخش مهمی از رژیم غذایی هستند و کیفیت آنها بسیار متفاوت است. این پژوهشگران می‌گویند افراد دیابتی از نوشیدن نوشابه‌های سالم می‌توانند بسیار سود ببرند- اما داده‌ها در این باره بسیار اندک بوده‌اند واین یافته‌ها به برطرف کردن کمبود دانش در این مورد کمک می‌کند.

این بررسی نشان داد که جایگزین کردن یک نوشابه شیرین‌شده با قند در روز با یک نوشیدنی شیرین‌شده با شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز با کاهش ۸ درصدی خطر مرگ و میر به همه علت‌ها و ۱۵ درصد کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی- عروقی همراهی دارد؛ جایگزین کردن یک نوشیدنی‌شیرین‌شده با یک نوشیدنی شیرین‌نشده مانند قهوه، چای، آب یا شیر کم‌چربی با سودمندی‌های بهداشتی حتی بیشتری همراهی داشت.

منبع: همشهری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت