(عکس) آزمایش اولین تاکسی بدون راننده در عربستان


(عکس) آزمایش اولین تاکسی بدون راننده در عربستان

عربستان اولین شاتل بدون راننده خود را مورد آزمایش قرار داد که موفقیت این مرحله، تعهد دولت را به جایگزینی ۱۵ درصد از وسایل نقلیه عمومی با خودرو‌های خودران در بر داشت.

جایگزینی وسایل نقلیه عمومی با خودروهای بدون راننده یکی از مهم‌ترین اهداف عربستان سعودی تا سال ۲۰۳۰ به‌حساب می‌آید که مدیران از تحقق ۱۵ درصدی آن تا زمان ذکرشده برای کاهش وابستگی به نفت و بهبود اقتصاد کشور خبر داده‌اند.

علاوه بر این، دولت عربستان ادعا کرده است که تا هفت سال آینده، بخش اعظم کامیون‌های حمل بار ریاض را خودروهای بدون راننده تشکیل خواهد داد، ضمن این‌که وسایل نقلیه بدون راننده شخصی نیز وارد بازارهای شهر و سپس سراسر کشور خواهد شد.

وزارت حمل‌ونقل عربستان در نظر دارد شاتل بدون راننده سطح چهار را برای شهر خریداری کند که به دنبال آن، خودروهای جدید مجهز به سنسورها و دوربین‌های دیجیتالی متعددی خواهد بود که این قابلیت‌ها، تردد ایمن را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.

ویژگی‌های شاتل بدون راننده

نوع خودرویی که عربستان در نظر دارد ابتدا به ریاض و سپس سایر شهرهای کشور وارد کند، پیش از این در شهرهای مختلف دنیا مورد استفاده قرار گرفته شده است. این خودروها از ظرفیت ۱۵ مسافر برخوردار است و می‌تواند ۹ ساعت متوالی حرکت کند، ضمن این‌که سرعت آن نیز تا ۱۶ مایل بر ساعت قابل افزایش است.

دولت عربستان یکی از مهم‌ترین اهداف خود برای خرید شاتل‌های بدون راننده را به حداقل رساندن وقوع سوانح ناشی از حمل‌ونقل در ریاض معرفی کرده است و در ضمن، با پیاده کردن این اقدام تا هفت سال آینده، اهدافی نظیر بهبود تردد شهری و کاهش اثرات ناشی از عبور و مرور بر محیط زیست را مورد توجه قرار داده و مدعی شده است، این رویکرد تحقق هدف صفر انتشار کربن کشور را سرعت خواهد بخشید.

علاوه بر این، تردد خودروهای بدون راننده، قابلیت دسترسی شهروندان را به معابر شهری برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری افزایش می‌دهد و از این طریق به ترویج تردد سبز کمک بیشتری می‌کند. هوشمندسازی شهری از دیگر پیامدهای بهره‌گیری از شاتل‌های بدون راننده در ریاض خواهد بود که در ایجاد هویتی جهانی برای آن نقش مهمی ایفا می‌کند.

منبع: ایمنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حال خوش کمند امیرسلیمانی /عکس