توصیه‌هایی برای مراقبت بهتر از چشم‌ها


توصیه‌هایی برای مراقبت بهتر از چشم‌ها

یک فلوشیپ قرنیه گفت: در هنگام عفونت، از ماساژ چشم باید پرهیز شود و شست و شو اقدامی منطقی‌تر است.

حسین سیاتیری، فلوشیپ قرنیه گفت: عوامل آسیب‌رسان به سلامت چشم را می‌توان در دو دسته عفونی و غیرعفونی بررسی کرد که باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها جزء عوامل عفونی و ضربه، مواد شیمایی اسیدی یا قلیایی و سوختگی و موارد مشابه در دسته دوم جای می‌گیرند.

سیاتیری گفت: مواد قلیایی با چشم در صورت تماس به داخل نسوج چشم نفوذ می‌کنند؛ در حالی که مواد اسیدی طی واکنش‌هایی سد ایجاد می‌کنند؛ بنابراین تماس چشم با عوامل شیمیایی بازی (قلیاها) نگران کننده‌تر است.

او تأکید کرد: افرادی که به اقتضای شغل با براده‌های آهن یا آتش سروکار دارند، باید از عینک‌های محافظ استفاده کنند و ضروری است به متخصص چشم به طور مرتب مراجعه کنند.

سیاتیری گفت: در صورت پاشیدن حلال‌های نفتی و رنگ به داخل چشم، نخستین اقدام، شست و شو با آب سالم و بهداشتی است و نیم ساعت بعد از آن باید به مرکز درمانی مراجعه شود.

این فلوشیپ قرنیه با تأکید بر اینکه ماساژ موجب خراش قرنیه و ایجاد عوامل میکروبی ثانویه می‌شود، گفت: درد، سوزش، حساس شدن چشم، ناتوانی در باز کردن پلک و ترس از نور، از نشانه‌های عفونت به شمار می‌آیند که در این موارد، از ماساژ چشم باید پرهیز شود و شست و شو اقدام منطقی‌تر است.

سیاتیری درباره مصرف قطره‌های اشک مصنوعی یا نگه دارنده تصریح کرد: برای استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی یا نگهدارنده محدودیت است و نباید بدون حساب و کتاب داخل چشم ریخته شود.

این فلوشیپ قرنیه افزود: در صورت ورود خرده شیشه به داخل چشم، بهتر است فرد به مرکز درمانی مراجعه کند، زیرا خارج کردن شیشه از داخل چشم با چشم غیر مسلح کار آسانی نیست و ممکن است تلاش‌ها بی‌نتیجه باشد. در ثانی شیشه یک ماده خنثی است و اگر وارد چشم شود، طوری که نتوانیم آن را خارج کنیم، نگران کننده است.

سیاتیری خشکی چشم را یکی از مشکلات شایع در میان بانوان دانست و ادامه داد: مسائل محیطی از جمله کار زیاد با کامپیوتر یا مقدار ناکافی آب مصرفی، در ایجاد خشکی چشم مؤثر است و اشک مصنوعی درمان جایگزین برای این گونه افراد است.

این فلوشیپ قرنیه درباره نقش تغذیه در بروز خشکی چشم گفت: برای پیشگیری از خشکی چشم توصیه می‌شود افراد مستعد، از غذا‌های آبکی و میوه‌ها استفاده کنند و مصرف غذا‌های حاوی اسید‌های چرب امگا سه مانند ماهی را مدنظر قرار دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان