4 عادت غذایی که پیری را به تعویق می‌اندازد


 4 عادت غذایی که پیری را به تعویق می‌اندازد

پیری یک سِیر طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. در حالی که تبلیغات سعی می‌کنند پیری را امری توقف‌پذیر جلوه دهند، باید گفت هیچ راه واقعی برای انجام این کار وجود ندارد. اما خوشبختانه با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌توان از سرعت پیری کاست و بر میزان سلامت کلی افزود. برخی عادات غذایی وجود دارد که با به‌کارگیری آنها علاوه بر اینکه می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش داد، بلکه می‌شود روند پیری را هم کندتر کرد.

تمرکز بر کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف در هر سنی مهم است، اما نکاتی وجود دارد که به ما می‌گوید چرا ۵۰ سالگی، سن مهمی برای اتخاذ عادات غذایی سالم است. به طور کلی، افزایش سن، یک ریسک فاکتور برای انواع بیماری‌ها محسوب می‌شود. به عنوان مثال، احتمال حملات قلبی برای مردان بعد از ۴۵ سالگی و برای زنان بعد از ۵۵ سالگی افزایش می‌یابد. سن عاملی است که به طور مستقیم بر خطر بیماری قلبی تأثیرگذار است.

 4 عادت غذایی که پیری را به تعویق می‌اندازد

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که داشتن قلب سالم در دهه ۵۰ زندگی، به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل در سال‌های بعد کمک می‌کند. واضح است که تمرکز بر خطر ابتلا به بیماری، بخش مهمی از کند کردن روند پیری در ۵۰ سالگی است و خبر خوب این است که حفظ عادات غذایی سالم راهی عالی برای انجام این کار است.

برای اینکه بدانید کدام عادات غذایی در کند کردن روند پیری بعد از ۵۰ سالگی مفید هستند، این مطلب را تا انتها بخوانید.

۱) دریافت فیبر کافی

دریافت فیبر کافی در رژیم غذایی روزانه، بخصوص در سنین بالا، بسیار مهم است زیرا می‌تواند به کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و حتی سرطان کمک کند. فیبر می‌تواند این تأثیر را از طریق کاهش استرس اکسیداتیو و نشانگرهای التهابی در بدن داشته باشد (که هر دو نشانگرهایی هستند که به طور طبیعی با افزایش سن ایجاد می‌شوند).

برای دریافت فیبر کافی سعی کنید غلات کامل، عدس، سبزیجات و میوه‌های بیشتری را در وعده‌های غذایی روزانه خود بگنجانید.

 4 عادت غذایی که پیری را به تعویق می‌اندازد

۲) مصرف مقدار زیاد پروتئین

به طور کلی، توده عضلانی بدن پس از ۳۰ سالگی تحلیل می‌رود و احتمالاً تا ۶۰ سالگی درصد بسیار کمی عضله در بدن باقی خواهد ماند. به منظور جلوگیری از کاهش توده عضلانیِ مرتبط با افزایش سن، مهم است که از دوران جوانی روی عضله‌سازی تمرکز کنید. رژیم غذایی سرشار از پروتئین در کنار تمرینات مقاومتی برای حفظ و رشد ماهیچه‌های سالم مفید است. به دلیل کاهش بالقوه توده عضلانی، با افزایش سن، نیاز به پروتئین بیشتر می‌شود. برای دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی خود، از منابع کم‌چربی مانند مرغ، تخم مرغ، آجیل و ماست یونانی استفاده کنید.

 4 عادت غذایی که پیری را به تعویق می‌اندازد

۳) دریافت چربی‌های سالم

همانطور که ذکر شد، خطر ابتلا به بیماری قلبی در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی افزایش می‌یابد. با این اوصاف، یکی از زمینه‌های مفید برای حفظ سلامت در ۵۰ سالگی اطمینان از داشتن قلب سالم است. یکی از راه‌های این کار، گنجاندن چربی‌های سالم مانند اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی روزانه است.

مصرف مکمل‌های امگا ۳ نیز می‌تواند به کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب کمک کند. همچنین اسیدهای چرب موجود در ماهی، آجیل و برخی روغن‌های گیاهی در کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر و خطر ابتلا به فشار خون نقش مؤثری دارند.

 4 عادت غذایی که پیری را به تعویق می‌اندازد

۴) مصرف بیشتر غذاهای گیاهی

تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی در طول زندگی، باعث کند شدن روند پیری در چندین دوره می‌شود. مزایای رژیم غذایی گیاهی شامل افزایش طول عمر، کاهش التهاب، کاهش وزن، تثبیت فشار خون و ... است. همچنین تأخیر در روند پیری پوست از دیگر مزایای رژیم‌های غذایی گیاهی است.

 4 عادت غذایی که پیری را به تعویق می‌اندازد

منبع: خبرآنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)