(عکس) هشدار به آن‌ها که ماشین نو می‌خرند


(عکس) هشدار به آن‌ها که ماشین نو می‌خرند

محققان می‌گویند بوی خاص احساس شده در خودروهای نو نشانه‌ای از مواد شیمیایی زیان‌آور است و بهتر است تا مدتی هنگام رانندگی شیشه‌های ماشین پایین باشد.

یک تیم از مهندسان مکانیک در همکاری با دانشمندان حوزه سلامت مرتبط با چندین نهاد در کشور چین و دو همکار از دانشگاه «هاروارد»، سطح بالای مجموعه‌ای از مواد شیمیایی را در داخل یک ماشین شاسی بلند (SUV) تازه خریداری شده پیدا کردند.

این گروه محققان در مطالعه خود که در نشریه «علوم فیزیکی» گزارش شده است، نمونه‌های گرفته شده از هوای داخل خودرو را در مدت چندین روز مورد آنالیز قرار دادند. خودروها، کامیون‌ها و اس‌یووی‌ها همه یک چیز مشترک دارند: وقتی که نو و صفر کیلومتر خریده می‌شوند بوی خاصی دارند که به عنوان «بوی ماشین نو» معروف شده است. این بو از مواد شیمیایی تشکیل شده و از مواد استفاده برای ساخت ماشین در هوا پراکنده می‌شود – فرایندی که به آن بیرون دادن گاز (off-gassing) گفته می‌شود.

تحقیقات قبلی حاکی از این بوده است که برخی از این مواد شیمیایی از قبیل «فرمالدهید» (formaldehyde) ممکن است خطراتی برای رانندگان خودروهای نو به همراه داشته باشد. در این تلاش جدید، تیم تحقیقاتی نگاه جدی‌تری به مواد شیمیایی آزادشده در یک خودروی نو انداخت.

این محققان یک خودروی شاسی بلند نو را در یک پارکینگ در هوای باز پارک کردند و به مدت ۱۲ روز هوای داخل آن را آزمایش کردند. آنها خاطرنشان کردند که در طول مدت بررسی‌های آنها شرایط محیط زیستی و بطور خاص دمای هوا تغییر کرده و از ۲۱ درجه به ۶۳ درجه افزایش یافته است. این محققان از کروماتوگرافی (chromatography) – طیف‌سنجی گسترده برای شناسایی مواد شیمیایی در نمونه‌های هوایی و میزان غلظت آنها استفاده کردند.

(عکس) هشدار به آن‌ها که ماشین نو می‌خرند

محققان ۲۰ ماده شیمیایی را در نمونه‌های هوا، شناسایی کردند که از اجزا و قطعات مورد استفاده برای ساخت ماشین برآمده بودند. میزان غلظت این مواد متفاوت بود و بستگی به دمای سطوح در داخل خودرو داشت. میزان غلظت برخی از این مواد از قبیل «فرمالدهید» تا حد ۳۵ درصد و ۶۱ درصد بیشتر از استانداردها بوده است. این محققان همچنین مقادیری از ماده «بنزن» را یافتند که تنفس آن برای رانندگان در مسافت های طولانی ناایمن است.

آنها توصیه کردند هنگام رانندگی با خودروی نو، شیشه‌های ماشین پایین باشد.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !