(عکس) اینجا محله طوافی‌ها و درشکه‌ها بود


(عکس) اینجا محله طوافی‌ها و درشکه‌ها بود

روزگاری در خیابان شهید داورزنی یا به قول اهالی محله همان خیابان شیوا پر بود از درشکه‌هایی که اول صبح مسافران را به دیگر میادین و محله‌های شهر می‌بردند و نیز طوافی‌ها که در میدانگاهی محله جلب توجه می‌کردند.

حالا دیگر خیابان شیوا صبح‌ها پر از خودروها و تاکسی‌هاست اما هنوز نمای ظاهری خانه‌های قدیمی محله و کوچه‌ها و خیابان‌هایی که خانه‌های سالخورده را در دل خود حفظ کرده‌اند، اهالی را با خود به روزگار گذشته این محله می‌برد؛ به بیش از نیم قرن پیش و زمانی که کوچه‌ها و خیابان‌های محله شیوا خاکی بود.

(عکس) اینجا محله طوافی‌ها و درشکه‌ها بود

ساکنان قدیمی محله شیوا اما آن روزها را خوب به یاد دارند. خیابان‌های شیوا آن زمان پر بود از دستفروش‌هایی که با چرخ‌دستی دور میدانگاهی جمع می‌شدند و ساکنان دیگر محله‌های شهر برای خرید مایحتاج خود به این خیابان می‌آمدند. اهالی قدیمی محله می‌گویند در آن دوران، شغل بیشتر ساکنان این محله طوافی بود. طوافی یعنی همان دستفروشی با چرخ‌دستی در کوچه‌ها و خیابان‌ها.

این خیابان علاوه بر اینکه پاتوق طوافی بود، درشکه‌های بسیاری هم در آن دیده می‌شد. چون در گوشه دیگری از میدانگاهی، ایستگاه درشکه قرار داشت که مسافران را به مقصد میدان خراسان، سرآسیاب و... می‌بردند. وجود درشکه‌ها و چرخ‌دستی‌های بسیار در محله شیوا، خاطرات بسیاری هم برای اهالی رقم زده است. آنها می‌گویند یکی از تصاویر پرتکراری که هر روز در این خیایان‌ها دیده می‌شد، چهره خندان بچه‌هایی بود که پشت درشکه‌ها پنهان می‌شدند و وقتی درشکه راهی می‌شد، آنها هم روی درشکه پریده و یک دل سیر درشکه سواری می‌کردند.

دوران طلایی فعالیت ایستگاه درشکه و طوافی‌ها هم پس از راه‌اندازی بازار روز در میدان سرآسیاب به سر رسید و حالا دیگر نشانی از آنها باقی نمانده است.

(عکس) اینجا محله طوافی‌ها و درشکه‌ها بود

منبع: همشهری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس