آیا می‌توان روند دیابت را معکوس کرد؟


آیا می‌توان روند دیابت را معکوس کرد؟

آیا می‌توانم دیابت خود را معکوس کنم؟ آیا می‌توانم داروهایم را کنار بگذارم یا باید تمام عمرم را مصرف کنم؟ پاسخ پزشکان این است: دیابت درمانی ندارد، اما در برخی موارد برگشت پذیر است. دیابت قندی وضعیتی است که در آن سطح قند خون بسیار بالاست. علت اصلی آن مشکل با انسولین است هورمونی که توسط پانکراس تولید می‌شود که به عنوان نوعی گذرنامه عمل می‌کند و به قند اجازه می‌دهد از رگ‌های خونی به سلول‌های بدن ما برود.

به نقل از واشنگتن پست، در دیابت نوع ۱ پانکراس انسولین کمی تولید می‌کند در حالی که در دیابت نوع ۲ بدن به درستی به انسولین پاسخ نمی‌دهد. در هر دو نوع دیابت قند خون بالا می‌تواند به بدن ما آسیب برساند و منجر به بیماری قلبی، مشکلات کلیوی، مشکلات عصبی و حتی کوری شود. کاهش وزن حتی ۵ تا ۱۰ درصد می‌تواند سطح قند خون را بهبود بخشد و نیاز به دارو برای دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

تغییرات اساسی‌تر در شیوه زندگی، اصلاح رژیم غذایی، ورزش بیش‌تر و جراحی کاهش وزن می‌تواند وزن را کاهش داده و منجر به برگشت دیابت نوع ۲ برای برخی افراد شود. دیابت نوع ۱ که بر اثر پاسخ خود ایمنی علیه بخشی از پانکراس ایجاد می‌شود قابل برگشت نیست اگرچه دانشمندان در حال کار بر روی یک درمان هستند.

میلیون‌ها امریکایی مبتلا به دیابت هستند، اما هنوز تشخیص در مورد بیماری شان صورت نگرفته است. آزمایش‌های مستقیم قند خون (گلوکز خون) یا سنجش میانگین سطح قند خون در دو تا سه ماه گذشته می‌تواند برای تشخیص دیابت کمک کننده باشد.

آزمایش ممکن است نشان دهد که شما دیابت یا پیش دیابت دارید. پیش دیابت یعنی قند خون شما بالاتر از حد طبیعی است، اما هنوز به اندازه کافی برای تشخیص دیابت بالا نیست. شما باید آن را به عنوان رنگ زرد در چراغ راهنمایی در نظر بگیرید: خطر بزرگی وجود دارد که بدون تغییر در سبک زندگی به دیابت تبدیل خواهد شد.

داروهای دیابت نوع ۲ به بدن شما کمک می‌کند تا از انسولین بهتر استفاده کند یا بدن شما را از شر گلوکز اضافی خلاص کند. اکثر آن داروها به شکل قرص (برای مثال متفورمین) هستند اگرچه انسولین و داروهای تزریقی نیز تجویز می‌شوند به خصوص اگر قند خون بسیار بالا باشد. ممکن است مدتی به طول انجامد تا شما و پزشک تان بهترین داروها را برای درمان دیابت خود پیدا کنید و اکثر بیماران به مصرف آن به صورت مادام العمر ادامه می‌دهند. تعدادی از داروهای جدید برای دیابت در سالیان اخیر به بازار آمده اند. برخی از درمان‌های مبتنی بر پپتید شبه گلوکاگون ۱ (مانند سماگلوتید، لیراگلوتید و تیرزپاتید) قند خون را کاهش می‌دهند، اما هضم را کُند کرده و به کاهش وزن کمک می‌کنند.

اگر مبتلا به دیابت هستید بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که بهترین ترکیب داروها را مصرف می‌کنید؛ و همیشه ارزش این را دارد که بپرسید:"چگونه می‌توانم با خیال راحت یک یا دو عدد از این داروها را ترک کنم"؟ طرح این سوال می‌تواند اولین قدم برای معکوس کردن دیابت شما باشد.

دیابت نوع ۲ گاهی اوقات بدون دارو قابل درمان است

ما می‌دانیم که دیابت نوع ۲ را می‌توان معکوس کرد. مطالعه‌ای در بریتانیا که به عنوان آزمایش بالینی بهبود دیابت (DiRECT) شناخته می‌شود نشان داد که بیماران می‌توانند قند خون را کمتر از سطح دیابت کاهش دهند به طوری که حدود یک سوم از بیماران این کنترل را دست کم برای دو سال بدون دارو حفظ می‌کنند.

شرکت کنندگان در مطالعه باید متعهد باشند. در ابتدا تمام داروهای دیابت قطع شد و وعده‌های غذایی با یک رژیم غذایی سخت ۸۰۰ کالری در روز که عمدتا شامل شیک‌های سالم بود جایگزین شد. سپس غذای واقعی به تدریج معرفی شد و بیماران توسط متخصصان تغذیه، پرستاران و کتاب‌های حاوی دستورالعمل‌های مناسب برای حفظ کاهش وزن خود حمایت شدند. اگر پیروی از این شیوه برای تان سنگین و سخت به نظر می‌رسد شاید حق با شما باشد، اما تزریق هر روزه انسولین نیز دشوار است.

کم‌ترین درس آزمایش DiRECT این است که تا چه اندازه مهم است که یک برنامه غذایی پیدا کنید که بتوانید برای مدت طولانی به آن پایبند باشید. هر فردی که تلاش کرده وزن کم کند می‌داند که سخت‌ترین بخش آن حفظ وزن است. توصیه این است که به این فکر کنید که چه تغییرات تغذیه‌ای را می‌توانید در طول سال‌ها و نه هفته‌ها حفظ نمایید.

یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای شاید قوی‌ترین شواهد علمی دراز مدت را در حمایت از استفاده از آن در دیابت نوع ۲ داشته باشد. رژیم‌های گیاهی نیز برای پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲ موثر هستند. رژیم‌های با کربوهیدرات کم (از جمله کتو) و روزه داری متناوب از حمایت علمی کم تری برخوردار هستند، اما برای برخی کارآمد می‌باشند. این گزینه‌ها باید با یک متخصص تغذیه یا پزشک مورد مشورت قرار گیرند.

مدیریت دیابت مهم‌ترین کار است

مزایای بسیار زیادی برای مدیریت خوب بیماری دیابت وجود دارد. ما بر روی "ABCs دیابت" تمرکز می‌کنیم: A۱c یا میانگین قند خون باید زیر ۷ نگه داشته شود. نگه داشتن قند خون در سطح هدف یا نزدیک به آن به محافظت از چشم ها، کلیه‌ها و اعصاب کمک می‌کند و کنترل فشار خون و سطح کلسترول خطر بروز حملات قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

پیشگیری حتی بهتر از معکوس کردن است

حتی اگر در خانواده تان سابقه ابتلا به دیابت را دارید مصرف بیش‌تر میوه‌ها و سبزیجات و مصرف کمتر گوشت، شیرینی و غلات تصفیه شده (مانند نان سفید و پاستا) مهم است. این یک افسانه است که افراد نگران دیابت باید از مصرف میوه اجتناب کنند. خوردن میوه کامل (به جای آب میوه یا میوه‌های فرآوری شده) منبع خوبی از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. تغییر جهت به سوی مصرف غلات کامل مانند تغییر از برنج سفید به برنج قهوه‌ای نیز کمک کننده خواهد بود. فعالیت بدنی نیز برای چگونگی پردازش قند در بدن ما اهمیت دارد. رفتن به ورزشگاه عالی است، اما پیاده روی، باغبانی و رقصیدن مهم‌تر است. اگر در حین ورزش به شما خوش بگذرد احساس می‌کنید که طاقت فرسا نیست و به احتمال زیاد به انجام آن ادامه می‌دهید.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ترکیب تمرینات قدرتی با ورزش‌های هوازی خطر دیابت را بیش از هر کار دیگری به تنهایی کاهش می‌دهد. مزایای پیشگیری از دیابت قابل توجه است. مطالعات تخمین می‌زنند که تشخیص دیابت در سن ۴۰ سالگی امید به زندگی را تا ۶ سال کاهش می‌دهد. یک اونس پیشگیری ارزش یک پوند درمان را دارد.

منبع: فرارو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو