کشف «مهرۀ استخوانی» مربوط به یک بازی قرون وسطایی


کشف «مهرۀ استخوانی» مربوط به یک بازی قرون وسطایی

کشف مهره‌های بازی مربوط به دورۀ قرون وسطی اتفاق نامعمولی نیست، اما این یکی به خاطر اندازۀ بزرگ و تزئیناتی که دارد جالب توجه است.

فرادید| باستان‌شناسان انگلیسی در جریان کاوش‌های اخیرشان در منطقۀ بیدوِل‌وست (Bidwell West) از بخش بِدفوردشایر، بقایای یک عمارت چوبی قرون وسطایی را کشف کرده‌اند که اطراف آن را خندق‌هایی احاطه کرده بودند. در یکی از این خندق‌ها یک مهرۀ بسیار جالب‌توجه یافت شده که مخصوص یک بازی قرون وسطایی بوده است.

به گزارش فرادید؛ این مهرۀ بازی با حدود ۶ سانتی‌متر قطر، اندازۀ نسبتا بزرگی دارد و از استخوان فک گاو ساخته شده است. به نظر می‌رسد که شکل‌های روی این مهره با استفاده از یک جور چرخِ خراطی ایجاد شده باشند. یک طرف این مهره با دایره‌های هم‌مرکز و چند دایرۀ دیگر در اطراف آن‌ها تزئیین شده است.

کشف «مهرۀ استخوانی» مربوط به یک بازی قرون وسطایی

بازی‌ای که این مهره در آن استفاده می‌شده نوعی تخته‌نرد بوده است که در آن دو بازیکن با پرتاب تاس، مهره‌هایشان را در ردیف‌های مختلف حرکت می‌دادند تا مهره‌های حرف را از بازی خارج کنند. اولین‌بازی‌های تخته‌ای به احتمال زیاد در دوران حکومت روم وارد بریتانیا شدند. احتمالا بازی‌هایی مثل آنچه با این مهره انجام می‌شده نیز انواع تکامل یافته‌ای از همان بازی‌های رومی بوده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرورت نظارت بیشتر بر واردات آیفون