(عکس) موشک قدیمی و مهلک روسیه برای نابودی تانک‌های غربی


(عکس) موشک قدیمی و مهلک روسیه برای نابودی تانک‌های غربی

در آستانه ضدحمله مورد انتظار نیرو‌های اوکراینی در بهار که اکنون بسیار قریب الوقوع به نظر می‌رسد، روسیه قصد دارد موشک‌های ضد تانک کورنت (Kornet) در اختیار نیروهایش قرار دهد که علیه تانک‌ها و خودرو‌های زرهی ساخت غربی که در اختیار اوکراین قرار گرفته اند استفاده نمایند.

اصلی ترین موشک ضد تانک نیروهای پیاده نظام روسی، موشک ۹M۱۳۳ Kornet است که در میان کشورهای عضو ناتو با نام AT-۱۴ Spriggan شناخته می شود. Kornet یک موشک ضد تانک قابل حمل توسط یک سرباز است.

سیستم کورنت شامل موشک، واحد پرتاب، واحد دوربین و پایه سه شاخه است که وزن آن به حدود ۴۰ کیلوگرم می رسد. بدین ترتیب این سیستم ضد تانک آنقدر سنگین هست که تیم پرتاب آن متشکل از دو نفر باشد. خود موشک ۱۱۷.۵ سانتیمتر طول داشته و عرض آن ۱۵ سانتیمتر است.

Kornet از یک سیستم هدف یابی لیزری نیمه فعال استفاده می کند. در میدان نبرد، توپچی از طریق چشمی های روی این سیستم موشکی، تانک دشمن را شناسایی و هدف گذاری کرده و سپس شلیک می کند.

سیستم کورنت تانک دشمن را با یک موج لیزری هدف گذاری می کند و موشک ضد تانک بر اساس آن هدف گذاری لیزری به تانک برخورد می کند؛ توپچی تنها لازم است تا چشمی موشک را روی هدف نگه دارد تا موشک با آن برخورد کند.

کورنت از سیگنال های رادیویی برای تصحیح مسیر یا هدفگیری مادون قرمز استفاده نمی کند و به همین خاطر امکان اختلال یا جمینگ در آن وجود ندارد. این موشک هر ثانیه ۲۵۰ متر طی کرده و حدود ۲۲ ثانیه طول می کشد تا به حداکثر برد خود که ۵,۵۰۰ متر است برسد.

(عکس) موشک قدیمی و مهلک روسیه برای نابودی تانک‌های غربی

این موشک روسی نه به یک بلکه به دو کلاهک مجهز شده است. این سیستم که با نام کلاهک انفجاری دوگانه شناخته می شود، از کلاهک اول برای نابود کردن زره واکنشی انفجاری محافظ تانک و از دومی برای نابود کردن خود زره تانک استفاده می کند.

منابع روسی گفته اند که کورنت می تواند در زره واکنشی نفوذ کرده و سپس از زره فولادی همگن گرد ۱,۰۰۰ تا ۱,۲۰۰ میلیمتری عبور کند، استانداردی که برای حفاظت تانک ها تعیین شده است. اگر هیچ زره واکنشی وجود نداشته باشد، این عدد به ۱,۲۰۰ تا ۱,۴۰۰ میلیمتر زره می رسد. Kornet در میدان نبرد بسیار موثر است.

این موشک ضد تانک بارها تانک های مدرن را نابود کرده است، از جمله در جریان حمله ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳، نبرد بین اسراییل و حزب الله در سال ۲۰۰۶ و از بین رفتن یک تانک ترکیه ای Leopard ۲ در سال ۲۰۱۷ توسط نیروهای داعش در سوریه.

اینکه این موشک در مقابل نمونه های جدید تانک Leopard ۲؛ از جمله نسخه جدید Leopard ۲A۶ با زره جلویی تقویت شده، موثر باشد هنوز مشخص نیست. اما کورنت بی نقص نیست. سایز و وزن این سیستم موشکی ضد تانک باعث شده که در میدان نبرد کارآیی کمتری داشته باشد و به همین خاطر سربازان روسی نمی توانند در میدان نبرد و از پشت پوشش خود براحتی هدف گیری و شلیک کنند، همان کاری که موشک ضد تانک جاولین آمریکایی می تواند به راحتی و بدون به خاطر انداختن جان خدمه می تواند انجام دهد.

همچنین عدم امکان اختلال در این سیستم روسی باعث شده که خدمه اصلی مجبور باشد چشمی ها را در طول پرواز موشک به سمت هدف روی آن قفل نگه دارد. سیستم موشکی جاولین آمریکایی، اما، خود هدایت است و خدمه آن می تواند بعد از شلیک موشک، خود را مخفی کند.

منبع: دیجیاتو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل