یک اتفاق شگفت انگیز؛ تقویم اسرارآمیز تمدن باستانی مایا این گونه رمزگشایی شد


یک اتفاق شگفت انگیز؛ تقویم اسرارآمیز تمدن باستانی مایا این گونه رمزگشایی شد

محققان نشان دادند که چگونه حرکت تعداد زیادی از سیارات، با تقویم۸۱۹ روزه مایاها پیوند خورده است.

چرخه۸۱۹ روزه تقویم مایاها دهه‌هاست که دانشمندان را گیج کرده است، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که چگونه این تقویم با چرخه‌های سیاره‌ای در یک بازه زمانی ۴۵ ساله مطابقت دارد. در اینجا به دیدی بازتر به این تقویم فریبنده که در گذشته بسیاری برای رمزگشایی آن تلاش کرده بودند می‌پردازیم.

دو محقق دانشگاه تولان، در مطالعه‌ی که در مجله Ancient Mesoamerica منتشر شد، تأکید کردند تا زمانی که محققان دیدگاه بازتری نسبت تقویم شمارش ۸۱۹ روزه نداشته باشند، نمی‌توانند توضیحی در مورد آن ارائه کنند.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند:«اگرچه تحقیقات قبلی به دنبال نشان دادن اتصالات سیاره‌ای برای تقویم ۸۱۹ روزه بودند، اما طرح چهار قسمتی و جهت رنگ آن، برای تطابق با دوره‌های سینودیک سیارات قابل رویت، بسیار کوتاه است. دوره‌های سینودیک یا چرخه‌های تکرار شونده در میان اجرام آسمانی، زمان لازم برای بازگشت یک جرم آسمانی به همان نقطه از آسمان است که در آن قرار داشته. با افزایش مدت زمان این تقویم به ۲۰ دوره ۸۱۹ روزه، الگویی به دست آمد که در آن دوره سینودیک تمام سیارات قابل رویت، متناسب با تمام نقاط تقویم ۸۱۹ روزه است.»

این یعنی تقویم مایاها در یک بازه ۴۵ ساله کار می‌کرده و نحوه رمزگذاری آنها در این تقویم، دانشمندان را شگفت‌زده کرده است.

با اینکه در فرهنگ مایاهای باستان تقویم‌های گونانی وجود داشته، اما این تقویم ۸۱۹ روزه که در متون هیروگلیفی مایاها کشف شده است، دانشمندان را گیج کرده بود. محققان مدت‌ها بر این باور بودند که این تقویم مرتبط به دوره‌های سینودیکی سیارات کلیدی و مهم است. با این وجود، هر سیاره حرکتی متفاوت دارد و تطبیق حرکت چندین سیاره در یک بازه ۸۱۹ روزه کاری منطقی نیست.

اما زمانی که به این تقویم در طول مدت ۱۶۳۸۰ روز(یعنی مجموع ۲۰ جدول زمانی ۸۱۹ روزه و تقریبا برابر با ۴۵ سال) نگاه کنید، منطقی به نظر می‌رسد.

سیاره عطارد همیشه نقطه شروع این خط زمانی پیچیده بود. زیرا دوره سینودیک آن ۱۱۷ روز است و این به خوبی با ۸۱۹ روز مطابقت دارد. اما با گسترش جدول زمانی و رساندن آن به ۲۰ چرخه ۸۱۹ روزه، تقریبا می‌توانیم دوره سینودیک همه سیارات مهم را در این تقویم قرار دهیم.

مریخ نقطه انتهایی این جدول زمانی است. زیرا دوره سینودی آن ۷۸۰ روز است و با ۲۱ دوره دقیقا برابر با ۱۶۳۸۰(یعنی با ۲۰ چرخه ۸۱۹ روزه) مطابقت دارد. سیاره زهره برای مطابقت با پنج شماره ۸۱۹ روز، به هفت دوره نیاز دارد. زحل با ۱۳ دوره منطبق با شش شماره ۸۱۹ روزه است. و نهایتا مشتری با ۳۹ دوره به ۱۹ بار شمارش ۸۱۹ روز رسید.

نویسندگان این تحقیق می‌گویند:«ستاره‌شناسان مایایی که تقویمی با شمارش ۸۱۹ روز را ایجاد کرده بودند، به جای محدود کردن خود به یک سیاره، با در نظر گرفتن یک سیستم تقویمی بزرگتر، برای پیش‌بینی تمام دوره‌های سینودی سیاره‌های قابل رویت و نقاط تناسب آنها با چرخه‌هایشان در تزول‌کین(Tzolk’in یا چرخه مقدس، تقویمی است که ۲۶۰ روز دارد) و تقویم مایاها استفاده کردند.

منبع: خبرآنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند