کشف حیرت‌انگیز «کتابچۀ پزشکی» در مقبرۀ 2 هزارساله


کشف حیرت‌انگیز «کتابچۀ پزشکی» در مقبرۀ 2 هزارساله

باریکه‌های ۲۰۰۰ ساله‌ی بامبو که ده سال پیش کشف شده بودند حالا رمزگشایی شده‌اند. این نوشته‌ها به احتمال زیاد مربوط به مکتب پزشکی پین‌چیائو، پزشک افسانه‌ای چین باستان هستند.

فرادید| تصور می‌شود میان تمام بامبو‌های کشف‌شده توسط باستان‌شناسان، این مجموعه از اسناد پزشکی باستانی، تاکنون غنی‌ترین و کامل‌ترین سیستم نظری چین باشد که بالاترین ارزش نظری و بالینی را دارد. محتوای این اسناد باستانی در قالب هشت کتاب با عنوان «باریکه‌های پزشکی تیانهویی» گردآوری و منتشر شده‌اند.

به گزارش فرادید، پین چیائو حدود سال ۴۰۷ پیش از میلاد متولد شد. او را پدر طب سنتی چینی می‌دانند. گسترش نظریه‌ی Meridian (گذرگاه‌های انرژی در بدن) و نقاط مورد استفاده در طب سوزنی را به او نسبت می‌دهند. شرح‌حال‌نویسان افسانه‌هایی درباره‌ی او شرح داده‌اند از جمله اینکه یک الهه به او استعداد دیدن درون بدن‌ها را برای تشخیص بیماری‌ها داده بود یا اینکه او توانسته بود بین دو انسان زنده، عمل موفقیت‌آمیز پیوند قلب انجام دهد. پزشکان سلسله‌ی هان آثار او را به طور مفصل مطالعه می‌کردند، اما این آثار با گذشت قرن‌ها ناپدید شده بود.

کشف حیرت‌انگیز «کتابچۀ پزشکی» در مقبرۀ 2 هزارساله

(مقبرۀ دوهزارساله که غیر از باریکه‌های بامبو، پر از مصنوعات چوبی، سفالی، برنزی و آهنی دیگر نیز هست)

سال ۲۰۱۲، تیمی از باستان‌شناسان «موسسه‌ی آثار فرهنگی و باستان‌شناسی چنگدو و مرکز حفاظت از آثار فرهنگی جینگژو غربی»، سایت ساخت و ساز مترو در شهر تیانهویی را حفاری کردند و چهار مقبره‌ی سلسله‌ی هان غربی را کشف کردند؛ گودال‌هایی با پوسته‌ی بیرونی چوبی که حاوی مقادیر زیادی چوب لاکی، سرامیک، برنز و مصنوعات آهنی بودند.

مجموعه‌ای از نوشته‌ها شامل ۱۰۰۰ باریکه‌ی بامبو در مقبره‌ی شماره ۳ پیدا شدند. این باریکه‌ها که ۲۰۰۰ سال در یک مقبرۀ بسیار مرطوب مانده بودند، وضعیت تقریبا سالمی داشتند اما بسیار نرم و سیاه شده‌ بودند. تقریباً یک دهه طول کشید تا ۹۳۰ عدد از این باریکه‌های بامبو که حاوی بیش از ۲۰۰۰۰ کلمۀ چینی بودند تمیز، تثبیت و احیا شوند تا بتوان آن‌ها را خواند.

کشف حیرت‌انگیز «کتابچۀ پزشکی» در مقبرۀ 2 هزارساله

تفسیر سیستم نوشتاری چین باستان از روی این باریکه‌های بامبو کار دشواری است. در طول قرن‌ها، تلفظ و حروف‌گذاری تغییر کرده است و نام‌هایی مانند پین چیائو به روش‌های مختلف به زبان چینی نوشته شدند. باستان‌شناسان باور دارند این باریکه‌ها به واسطه‌ی تکرار واژگان و عبارات کلیدی معروفی از نظریه‌ی پزشکی پین چیائو، در واقع کتب پزشکی مکتب او بوده‌اند.

کشف حیرت‌انگیز «کتابچۀ پزشکی» در مقبرۀ 2 هزارساله

(مدل دو هزارسالۀ بدن انسان که در یکی از مقبره‌ها شف شد)

این فرضیه با کشف تندیسه‌ی لاکی سالم یک فرد منقوش به خطوط و گذرگاه‌های انرژی به رنگ سفید و قرمز تایید شد. اعضای مهم بدن از قبیل قلب، ریه و کلیه این مدل، برچسب‌گذاری شده‌اند. این اکتشاف کامل‌ترین مدل پزشکی است که تاکنون در چین یافت شده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان