آموزش دکوپاژ روی سفال برای طرح های زیبا و خاص


دکوپاژ روی سفال از جمله زیرشاخه های صنایع دستی محسوب شده که با کمک آن می توانید هر طرح و نقشی را که مدنظر دارید بر روی ظرف سفالی که می خواهید به راحتی با استفاده از تکنیک های مربوطه و مراحل مخصوص آن انجام دهید و هنر دست خود را به نمایش بگذارید.

از جمله فعالیت های هنری جذاب و زیبایی که با کمک آن می توان وسایل دکوری و کاربردی مختلفی را درست کرد دکوپاژ بوده که بسیار راحت و کم هزینه می باشد و افرادی که به هنر علاقه دارند می توانند به کمک این هنر سنتی بر روی سطوح مختلف طرح های خاصی را ایجاد نموده و از هنر دست خود لذت ببرند. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب برای یادگیری شما عزیزان به آموزش دکوپاژ روی سفال بپردازیم.

آموزش دکوپاژ روی سفال برای طرح های زیبا و خاص

آموزش دکوپاژ روی سفال

بهتر است بدانید که دکوپاژ از پرطرفدارترین و محبوب ترین تکنیک های هنر پتینه به حساب آمده که می توان آثار هنری زیبایی را توسط آن خلق کرد. با بهره مندی از این هنر زیبا می توانید دیوارکوب های جذابی را آماده کرده و یا حتی عکس عزیزان خود را بر روی سطوح مختلف چاپ کنید. دکوپاژ روی سفال یکی از این شاخه ها بوده که برای انجام آن نیاز به ابزار زیادی ندارید و با صرف کمی دقت و حوصله می توانید لوازم تزیینی زیبایی را درست کنید.

امکان دارد که شما در جایی مشاهده کرده باشید که بر روی بعضی لوازم سفالی طرح و نقش های وجود داشته که شاید از فاصله دور همچون نقاشی به چشم می خورد ولی زمانی که از نزدیک به آن ها تماشا می کنید پی می برید که با کمک رنگ شکل نگرفته اند و بافتی کاغذی دارند. در حقیقت اغلب این طرح و نقش ها با کمک دستمال کاغذی به وجود آمده اند و با وجود این تفاسیر یک کار هنری خانگی به شمار می روند.

آموزش دکوپاژ روی سفال برای طرح های زیبا و خاص

به طور کلی باید گفت انسان ها موجوداتی خلاق بوده و با توجه به این که از لحاظ ذاتی به زیبایی تمایل دارند در نتیجه همیشه با ایجاد و اختراع تکنیک ها و هنرهای گوناگون در راستای زیباسازی لوازم و اجسام اطراف خود تلاش می کنند که از جمله این هنرها می توان به دکوپاژ اشاره داشت و بر روی وسایل مختلفی همچون ظروف سرامیکی، گلی، شیشه ای و … می توان آن را اجرا نمود. در ادامه وسایل و مراحل انجام دکوپاژ را به صورت گام به گام شرح داده ایم.

آموزش دکوپاژ روی سفال برای طرح های زیبا و خاص

لوازم مورد احتیاج

  • بشقاب یا هر نوع ظرف سفالی خام که در دسترس دارید
  • رنگ اکریلیک سفید یا کرمی برای آستر کردن زمینه کار
  • قلمو با سری نرم
  • چسب چوب
  • دستمال کاغذی طرح دار یا ترانسفر
  • چسب دی ام ۵ یا چسب چوب بی رنگ
  • رنگ های اکریلیک دلخواه برای انجام تکنیک سایه زنی
  • قلموی زبر
  • کریستال سرورنیک
  • سمباده نرم

مراحل انجام کار

در ابتدای کار بشقاب سفالی را به طور کامل سمباده بکشید تا سطح سفال زیر دست شما به خوبی نرم شود. سپس گرد و غبار روی ظرف را به طور کامل تمیز نمایید. به وسیله چسب چوب رقیق شده با آب سطح کار را آستر کنید. زمانی که چسب کاملا خشک شد چند دفعه ظرف را با اکریلیک سفید رنگ آمیزی نمایید. بعد صبر کنید تا ظرف کاملا خشک شود.

آموزش دکوپاژ روی سفال برای طرح های زیبا و خاص

اکنون با کمک تامپون یا قلموی زبر آغاز به کار کنید و سطح بشقاب را سایه بزنید. رنگ های بخش سایه زنی همرنگ اکریلیک بوده که مطابق با رنگ های موجود در طرح انتخاب می گردد. عمل سایه زنی را به شکل ضربه ای باید انجام دهید. برای این کار زمانی که رنگ را برداشته در ابتدا اضافه رنگ را با یک دستمال تمیز کنید بعد به صورتی که رنگ ها را تا حدودی پوشش دهد ضربه زنی را آغاز کنید.

به گونه ای که میان دو رنگ مرزی وجود نداشته باشد. این عمل را تا وقتی که تمام ظرف سایه بخورد ادامه دهید. زمانی که ظرف کامل شد منتظر بمانید تا رنگ ها خشک شوند. دور طرح دکوپاژ را از روی دستمال کاغذی طرح دار یا ترانسفر برش بزنید. بعد دو لایه زیری دستمال را جدا کرده و روی ظرف بگذارید.

آموزش دکوپاژ روی سفال برای طرح های زیبا و خاص

با استفاده از قلمو چسب دی ام ۵ بر روی دستمال زده تا به سطح ظرف چسبیده شود و بعد کاملا محتاطانه این عمل را انجام دهید و تمام سطح گل رو چسب بزنید و بعد صبر کنید تا خشک گردد. بهتر است بدانید در صورتی که از ترانسفر برای این کار استفاده کرده اید بایستی در ابتدا درون آب انداخته تا لایه زیرین آن جدا شود و بعد بدون احتیاج به چسب، ترانسفر را بر روی ظرف بگذارید و آن را بچسبانید. زمانی که طرح موردنظر چسبیده شد صبر کنید تا چسب خشک گردد.

در گام بعدی کریستال سرورنیک را درون یک ظرف یکبار مصرف بریزید. به دلیل این که هر دو بخش کریستال سرورنیک باید به صورت برابر ریخته شود بهتر است بر روی جداره ظرف با کمک ماژیک دو نشانه کاملا برابر بزنید و بعد کریستال سرورنیک را از هر دو ظرف به میزان مساوی داخل ظرف ریخته و با کمک یک چوب بستنی به خوبی هم بزنید. مدت زمان مخلوط کردن اهمیت زیادی دارد و باید حدود یک الی دو دقیقه عمل هم زدن را انجام دهید.

آموزش دکوپاژ روی سفال برای طرح های زیبا و خاص

بعد زمان بگیرید. حدود ده دقیقه در گوشه ای قرار دهید تا حباب های کریستال سرورنیک کاملا خارج شوند. بعد با کمک یک قلموی نرم به سطح کار بزنید. در واقع باید گفت که عمل اصلی دکوپاژ توسط کریستال سرورنیک انجام می گیرد که پس از تمام شدن کار حالت ظاهری چینی مانندی به ظرف می دهد. این عمل را می توانید بر روی ظروف رزین و پلی استر نیز انجام دهید. در صورتی که تمایل داشتید کار نما و ظاهری برجسته نیز داشته باشد پس از رنگ سفید زمینه برآمدگی ها را با خمیر دورگیر سفید به وجود آورید و دوباره سطح آن را با رنگ اکریلیک سفید پر نمایید.

آموزش دکوپاژ روی سفال برای طرح های زیبا و خاص

در مطلب ارائه شده با مراحل و نحوه انجام عمل دکوپاژ روی سفال به صورت مرحله به مرحله آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و بتوانید مطابق با توضیحات بیان شده ظروفی زیبا با این تکنیک بسازید. همچنین برای مشاهده مطالب مفیدی همچون آموزش دکوپاژ روی شیشه و آموزش نقاشی روی سفال می توانید بر روی لینک های داده شده کلیک کنید و از آموزش های ارائه شده دیدن کرده و لذت ببرید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج