همه ی آنچه دانشجویان کارشناسی حقوق باید از این رشته بدانند


همه ی آنچه دانشجویان کارشناسی حقوق باید از این رشته بدانند

یکی از محبوب ‌ترین رشته‌های گروه علوم انسانی در بین دانشجویان، رشته حقوق است. بسیاری از داوطلبان گروه علوم انسانی با شرکت در کنکور و اخذ مدرک کارشناسی رشته حقوق، به دنبال ارسال رزومه به آگهی‌های استخدام وکیل هستند. بااین‌حال پیش از...

همه ی آنچه دانشجویان کارشناسی حقوق باید از این رشته بدانند

یکی از محبوب ‌ترین رشته‌های گروه علوم انسانی در بین دانشجویان، رشته حقوق است. بسیاری از داوطلبان گروه علوم انسانی با شرکت در کنکور و اخذ مدرک کارشناسی رشته حقوق، به دنبال ارسال رزومه به آگهی‌های استخدام وکیل هستند. بااین‌حال پیش از ادامه تحصیل در این رشته و ورود به بازار کار رشته حقوق، کسب اطلاعات کامل و دقیق درباره این رشته پرطرفدار ضروری خواهد بود.

در این مقاله به معرفی کامل رشته حقوق و گرایش‌های این رشته می‌پردازیم. همچنین با نگاهی به دروس اختیاری و اجباری رشته حقوق در مقطع کارشناسی، شما را با برخی از محتواهای آموزشی رشته حقوق در دانشگاه های مختلف آشنا خواهیم نمود. درنهایت با بررسی بازار کار و درآمد رشته حقوق در ایران، به شرایط استخدام وکیل نگاهی خواهیم انداخت.

معرفی رشته حقوق

زندگی در اجتماع نیازمند ایجاد تعامل و روابط سازنده با سایر افراد است. این روابط معمولا به شکل روابط مردم با نهادهای حکومتی و روابط مردم با یکدیگر تعریف می‌شوند. بررسی این روابط که در حوزه کاری رشته حقوق قرار دارد، در دو جنبه حقوق عمومی و حقوق خصوصی قابل‌ملاحظه است.

در حوزه حقوق عمومی، موضوع اداره کشور و روابط مردم با دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی موردبررسی قرار می‌گیرد. این در حالی است که در حقوق خصوصی، مسائلی مانند حقوق مدنی و روابط تجاری موردتوجه کارشناسان حقوقی قرار می‌گیرد. به شکلی که معمولا افراد مختلف برای حل مشکلات خود در زمینه‌هایی مانند مالکیت اموال و دارایی‌ها، به استخدام وکیل یا مشاور حقوقی نیاز دارند.

به دلیل پیچیدگی روابط در حوزه‌های بین‌المللی، شاخه‌ای دیگر از رشته حقوق به بررسی روابط بین الملل می‌پردازد. این شاخه از رشته حقوق به دو گرایش حقوق روابط بین الملل عمومی و حقوق روابط بین الملل خصوصی تقسیم می‌شود.

شرایط استخدام وکیل

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برای ورود به بازار کار رشته حقوق، تنها اخذ مدرک کارشناسی رشته حقوق کافی خواهد بود. این در حالی است که داشتن مدرک لیسانس حقوق، تنها یکی از شرایط جذب و استخدام وکیل یا مشاور حقوقی است.

یکی از مهم‌ترین توانایی های لازم برای کسب درآمد از طریق مشاغل مرتبط با رشته حقوق، داشتن روابط عمومی قوی است. این مهارت‌ زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که فرد، در حال دریافت یا ارائه اطلاعات به دیگران باشد.

برخلاف برخی از مشاغل مانند برنامه‌نویسی یا حسابداری که ممکن است برای فعالیت در آن‌ها به ایجاد ارتباطات گسترده‌ نیازی نباشد، مشاغل رشته حقوق مستقیما با افراد حقیقی و حقوقی سروکار دارند.

به‌عنوان‌مثال شرکت ‌های خصوصی با استخدام وکیل یا یک مشاور حقوقی، به دنبال احقاق حق خود در نهادهای داخلی و بین‌المللی هستند. درنتیجه یک وکیل یا مشاور حقوقی باید بتواند ضمن برقراری تعامل سازنده با افراد و گروه‌های مختلف، بهترین راه‌حل و مشاوره را ارائه نماید.

به همین دلیل داشتن مهارت‌های ارتباطی مانند توانایی گوش دادن فعالانه، توانایی ارائه مطلب و مهارت در انجام مکاتبات اداری، جزء توانایی های لازم برای فعالیت در بازار کار رشته حقوق هستند. از دیگر شرایط و توانایی های لازم برای کسب درآمد از طریق مشاغل رشته حقوق، می‌توان به برخورداری از قدرت استنباط و استدلال، شجاعت در بیان مطالب و قدرت تصمیم‌گیری اشاره کرد.

یک حقوقدان باید بتواند با اطلاعات جامع خود در سایر حوزه‌ها مانند حوزه روانشناسی، جامعه شناسی، زبان و ادبیات فارسی و کسب‌وکار، قدرت استنباط و تجزیه‌وتحلیل خود از مسائل مختلف را افزایش دهد. همچنین اشراف کامل یک وکیل یا مشاور حقوقی به موضوعات مختلف، می‌تواند تأثیرگذاری وی را بر افراد مختلف افزایش دهد.

بااین‌حال یک فارغ‌التحصیل رشته حقوق باید از حافظه بسیار خوبی برخوردار بوده و فردی جزئی‌نگر باشد. این مهارت‌ها و ویژ‌گی‌ها می‌تواند در هنگام استخدام وکیل یا مشاور حقوقی موردتوجه قرارگرفته و در استخدام نمودن فردی مسلط به مباحث فقه و حقوق، موثر باشند.

دروس رشته حقوق

دروس رشته حقوق در مقطع کارشناسی شامل دروس اختیاری، دروس پایه، دروس عمومی و دروس تخصصی است. درنتیجه برای اخذ مدرک لیسانس حقوق و ورود به بازار کار مشاغلی مانند مشاور حقوقی، چاره‌ای جز گذراندن این ۱۴۰ واحد دروس مختلف نخواهید داشت. از دروس پایه رشته حقوق می‌توان به حقوق مدنی، حقوق اساسی، مبانی جامعه شناسی و حقوق جزای عمومی اشاره کرد.

از دروس تخصصی در رشته حقوق می‌توان دروسی مانند آئین دادرسی مدنی، حقوق کار، حقوق تجارت و حقوق بین‌الملل خصوصی را نام برد. همچنین دروسی مانند جامعه شناسی حقوق، حقوق بیمه، فلسفه حقوق و حقوق قضایی، برخی از دروس اختیاری در رشته حقوق هستند.

گرایش های رشته حقوق در دانشگاه

رشته حقوق یکی از رشته‌های دانشگاهی است که امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را برای دانشجویان فراهم کرده است. درنتیجه علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در رشته حقوق می‌توانند بعد از اخذ مدرک لیسانس حقوق، نسبت به ادامه تحصیل و اخذ مدرک کارشناسی ارشد حقوق اقدام کنند.

از گرایش های رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد، می‌توان به گرایش‌های حقوق خصوصی، حقوق بین‌الملل، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق عمومی، حقوق بشر و حقوق مالکیت فکری اشاره کرد. همچنین برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از مقطع کارشناسی رشته حقوق، می‌توانید در یکی از گرایش‌های زیر ادامه تحصیل دهید:

  • حقوق محیط‌زیست
  • حقوق اقتصادی
  • معارف اسلامی و حقوق
  • حقوق تجارت بین‌الملل
  • حقوق ارتباطات
  • سردفتری اسناد رسمی
  • فقه و حقوق اقتصادی
  • فقه و حقوق جزا
  • علوم قضایی
  • فقه و حقوق خانواده
  • فقه و حقوق خصوصی
  • حقوق نفت و گاز
  • حقوق تجارت الکترونیکی

همچنین از گرایش های رشته حقوق در مقطع دکتری می‌توان به گرایش‌های حقوق بین‌الملل عمومی، حقوق جزا و جرم شناسی و گرایش فقه و حقوق جزا اشاره کرد. فراموش نکنید که با اخذ مدرک لیسانس حقوق هم می‌توانید وارد شغل وکالت شده و برای آگهی‌های استخدام وکیل رزومه ارسال کنید. با‌این‌حال درصورتی‌که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته حقوق هستید، می‌توانید در یکی از گرایش‌ های رشته حقوق به ادامه تحصیل بپردازید.

دانشگاه های مختلف اعم از دانشگاه غیرانتفاعی، دانشگاه‌های آزاد و دولتی، امکان ادامه تحصیل رشته حقوق را در مقاطع بالاتر برای دانشجویان فراهم کرده‌اند. همچنین دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه پیام نور و دانشگاه‌ علمی کاربردی، نسبت به پذیرش بدون کنکور رشته حقوق اقدام می‌کنند.

درنتیجه اگر قصد دارید در آینده برای آگهی‌های شغلی مانند آگهی استخدام وکیل رزومه خود را ارسال کنید، می‌توانید از طریق پذیرش بدون کنکور رشته حقوق در دانشگاه‌های معتبر کشور ادامه تحصیل دهید.

بازار کار و درآمد رشته حقوق

فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی رشته حقوق، می‌توانند در مشاغلی مانند وکالت و مشاور حقوقی مشغول به کار شوند. همچنین امکان فعالیت به‌عنوان کارشناس حقوق در دفاتر اسناد رسمی، برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد حقوق وجود دارد.

این در حالی است که بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته حقوق، برای قضاوت و تصدی منصب قضا اقدام می‌کنند. بااین‌حال شغل وکالت، به‌عنوان مهم‌ترین و محبوب ترین فرصت شغلی در رشته حقوق شناخته می‌شود. برای ورود به این حرفه و ارسال رزومه به آگهی‌های استخدام وکیل، کارجویان باید بعد از دریافت مدرک لیسانس حقوق نسبت به ثبت‌نام و شرکت در آزمون وکالت اقدام نمایند.

قبولی در این آزمون که هرساله از طرف کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه برگزار می‌شود، تنها مسیر شناخته‌شده برای اخذ پروانه وکالت است. معمولا اطلاعات مربوط به شرایط ثبت‌نام و شرکت در این آزمون، هرساله در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می‌شود.

در کنار فعالیت در شغل وکالت و ارائه مشاوره حقوقی برای شرکت ‌های خصوصی و نهادهای دولتی، فارغ‌التحصیلان رشته حقوق می‌توانند برای تأسیس دفتر وکالت اقدام کنند. همچنین امکان تدریس در دانشگاه‌های مختلف، برای فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری رشته حقوق وجود دارد.

درآمد رشته حقوق

با راه‌اندازی دفتر وکالت می‌توانید به شکل مستقل درآمدزایی کنید. در این صورت مجموع مبالغ حق‌الوکاله، با توجه به نوع و تعداد پرونده‌ها تعیین خواهد شد. بر اساس یک نظرسنجی که از بین ۵۱۱ نفر از فعالان رشته حقوق انجام شده است، متوسط درآمد رشته حقوق در سال ۱۴۰۲ مشخص گردیده است.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که متوسط درآمد ماهانه یک کارشناس حقوق در تهران، مبلغی معادل با ۱۳.۵ میلیون تومان است. همچنین یک کارشناس ارشد حقوق در شهر تهران، درآمدی به‌اندازه ۱۸.۸ میلیون تومان در ماه دارد. خوب است بدانید که یک مدیر حقوقی در تهران، متوسط درآمد ماهانه‌ای به‌اندازه ۳۰ میلیون تومان دارد.

بااین‌حال درآمد رشته حقوق در سایر شهرها، مبلغی کمتر از مبالغ اعلام‌شده در شهر تهران است. به‌عنوان‌مثال یک کارشناس رشته حقوق در سایر شهرهای بزرگ، متوسط درآمدی برابر با ۱۰.۳ میلیون تومان در ماه دارد. همچنین متوسط درآمد رشته حقوق برای یک کارشناس ارشد یا مدیر در شهرهای بزرگ به‌غیراز تهران، مبلغی معادل با ۱۶.۵ میلیون تومان در ماه است.

جمع‌بندی

در این مقاله با معرفی کامل رشته حقوق، در خدمت شما بودیم. همچنین با نگاهی به توانایی های لازم برای تحصیل و کار در رشته حقوق، مهارت‌هایی مانند روابط عمومی قوی، قدرت استنباط و جزئی‌نگری را به‌عنوان مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای استخدام وکیل و مشاور حقوقی معرفی نمودیم. درنهایت با بررسی بازار کار و درآمد رشته حقوق در ایران، به متوسط درآمد رشته حقوق در سال ۱۴۰۲ نگاهی انداختیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید