مراودات تجاری استان تور روسیه با ایران 2 و نیم برابر افزایش یافت


مراودات تجاری استان تور روسیه با ایران 2 و نیم برابر افزایش یافت

وزیر توسعه اقتصادی، صنعت و تجارت استان تور روسیه گفت: مراودات تجاری استان تور روسیه با جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۲ و نیم برابر افزایش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، "ایوان ایگوروف" روز دوشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان مرکزی، افزود: "با توجه به ظرفیت‌های استان مرکزی و استان تور روسیه امکان افزایش مراودات مالی ۲ برابری سالانه بین این ۲ استان وجود دارد".
وی ادامه داد: "مسکو پایتخت تجاری و سن‌پترزبورگ پایتخت فرهنگی روسیه هستند و زمین‌های بین این۲ پایتخت را استان تور تشکیل می‌دهد و بسیاری از شرکت‌های اقتصادی به دلیل ارتباط بیشتر با بازار اقتصادی علاقه‌مند به حضور و فعالیت در این استان هستند".
وزیر توسعه اقتصادی، صنعت و تجارت استان تور روسیه اظهار کرد: "مردم استان مرکزی به ارزش‌ها و شهدای خود معتقد بوده و استان تور روسیه نیز باختگان جنگ را گرامی می‌دارند".
ایگوروف افزود:" ۳۸ میلیون نفر در شعاع استان تور روسیه حضور داشته و این مهم ۸۰ درصد اقتصاد روسیه را تشکیل می‌دهد".
وی ادامه داد: "تولید ناخالص ملی این استان در سال ۲۰۲۱ حدود هفت و نیم میلیارد دلار بود که در سال ۲۰۲۲ به هشت و ۲ میلیارد دلار افزایش یافته‌ است".
وزیر توسعه اقتصادی، صنعت و تجارت استان تور فدراسیون روسیه گفت:" ۶ دانشگاه و ۴۵ کالج در این استان وجود دارد و یکی از راه‌های ارتباط این استان و استان مرکزی افزایش مراودات و انتقال دانش و تکنولوژی است".
ایگوروف اظهار کرد:" استان تور در زمینه کشاورزی، پرورش دام و طیور فعال بوده و ۶۶ و نیم درصد فرآورده‌های گوشتی و لبنی و ۳۴ درصد تولیدات این استان غلات است".
وی افزود: "اکنون ۸۰ کارخانه در استان تور روسیه در حال ساخت بوده و این استان یکی از استان‌های راهبر(لیدر) در زمینه حذب سرمایه گذار است".
وزیر توسعه اقتصادی، صنعت و تجارت استان تور روسیه خاطر نشان کرد:" این استان بزرگترین تولیدکننده چوب و فرآورده های چوبی بوده و در زمینه تولید خانه‌های چوبی و الوار های چوبی به طول ۶۰ متر فعالیت می‌کند".
ایگوروف گفت: "استان تور مرکز تولیدکننده واگن در فدراسیون جمهوری روسیه است و در این استان تمام واگن‌های مسافری تولید و کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود".
توسعه تجارت خارجی کلید تحقق شعار سال است
استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: "با توجه به نامگذاری سال جاری توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان مهار تورم و رشد تولید، توسعه تجارت خارجی از جمله راهکارهای تحقق شعار سال جاری به شمار می‌رود".
"فرزاد مخلص الائمه " افزود: "استان مرکزی از ظرفیت‌های مناسبی در حوزه صنعتی، کشاورزی و خدماتی برخوردار است و می‌توان با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها زمینه رشد تولید را در قطب صنعت کشور را فراهم کرد".
وی ادامه داد: "نیاز است با امضای تفاهم نامه بیم استانداری مرکزی و استانداری استان تور روسیه به عنوان نقشه راه و توافق‌نامه بین بخش خصوصی این استان و استان تور روسیه زمینه ایجاد و افزایش مراودات تجاری بین ۲ استان فراهم شود".
استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: "نیاز است علاوه بر افزایش صادرات و واردات این ۲ استان از یکدیگر، با فعالیت مشترک ۲ استان زمینه تکمیل زنجیره تولید و ارزش افزوده برای این استان‌ها فراهم شود."
مخلص الائمه با تاکید بر حرکت فعالیت‌ها به سمت ایجاد ارزش افزوده گفت: "با اجرای این مهم می‌توان علاوه بر صادرات و واردات، زمینه افزایش ارزش افزوده را برای کالاهای تولیدی ۲ استان فراهم کرد".
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: "هیات روسی در سفر به این استان مذاکراتی با شرکت مپنا و پتروشیمی اراک داشتند و با توجه به نیاز این استان به مواد پلیمری مقرر شد در دور بعدی قراردادی با شرکت پتروشیمی این شهر داشته باشند".
۱۰ درصد الیاف مصنوعی مورد نیاز کشور روسیه از استان مرکزی صادر می‌شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز در این نشست گفت: استان مرکزی بیش از ۵۷۸ میلیون دلار صادرات به فدراسیون روسیه داشت که این رقم در سال گذشته با افزایش ۲۸ و نیم درصدی به ۷۴۳ میلیون و ۸۱۸ هزار دلار رسید.
"ناصر بیکی "افزود: "اگر چه استان مرکزی صادرات مناسبی به روسیه داشت، ولی باتوجه به وسعت ۱۰ برابری این کشور نسبت به جمهوری اسلامی ایران این میزان صادرات قانع کننده نیست".
وی ادامه داد: "استان مرکزی سال گذشته یک میلیارد و ۵۷۱ میلیون دلار واردات از کشور روسیه داشت که نسبت به سال قبل از آن پنج و ۲ دهم درصد کاهش داشت".
رئیس اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک اظهار کرد:" استان تور روسیه اگر چه سه برابر استان مرکزی وسعت دارد ولی جمعیت این استان ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت استان مرکزی کمتر بوده و این استان با توجه به به موقعیت مناسب استان تور مراودات تجاری با آن" .
بیکی با یادآوری صادرات ۳۰ قلم کالا از استان مرکزی به کشور روسیه گفت: "صادرات این میزان کالا نشان از شناخت نیازهای این کشور توسط تجار استان مرکزی است".
وی افزود: "۱۰ درصد الیاف مصنوعی کشور روسیه از استان مرکزی صادر می‌شود و این مهم نشان از وجود زمینه کار مشترک بین این ۲ استان دارد."
رئیس اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک اظهار کرد:" استان تور روسیه توانایی تولید الوارهایی با طول ۴۰ متر است که این مهم برای انجمن ریلی استان مرکزی که ۳۰ شرکت در آن عضو هستند می‌تواند زمینه ارتباط مناسبی بین ۲ استان باشد".
استان مرکزی با ۱۲ شهرستان یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی در نقاط مختلف این استان فعالیت می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟