ایجاد ارز دیجیتال مشترک میان 9 کشور آسیایی برای کاهش وابستگی به دلار!


ایجاد ارز دیجیتال مشترک میان 9 کشور آسیایی برای کاهش وابستگی به دلار!توسط فاطمه آهنگریان / 5 خرداد 1402 / 2 دقیقه برای مطالعه نشست جدیدی در روز چهارشنبه 3 خرداد ماه 1402 در تهران...

ایجاد ارز دیجیتال مشترک میان 9 کشور آسیایی برای کاهش وابستگی به دلار!
ایجاد ارز دیجیتال مشترک میان 9 کشور آسیایی برای کاهش وابستگی به دلار!
توسط / / 2 دقیقه برای مطالعه

نشست جدیدی در روز چهارشنبه 3 خرداد ماه 1402 در تهران برگزار شد که در آن بر سر مسائلی همچون اضافه شدن ارزهای محلی اعضا و برخی از ارزهای دیگر چون روبل روسیه، یوان چین و درهم امارات مذاکره شده بود.

در نشست اتحادیه پایاپای آسیایی، برخی از کشورهای آسیایی توافق کردند که از این پس، این ارزها به جای دلار و یورو و غیره برای مبادلات بین دو کشور به کار روند. در این اتحادیه، کشورهایی همچون بنگلادش، بوتان، هند، ایران، مالدیو، میانمار، نپال، پاکستان و سریلانکا حضور دارند.

هدف از تشکیل آن، اضافه کردن ارزهای محلی اعضا و دیگر ارزها همچون روبل روسیه، یوآن چین و درهم امارات به سبد اتحادیه پایاپای آسیایی بوده است. آنها قصد دارند ارز دیجیتال مشترک جدیدی را میان اعضای اتحادیه ایجاد کنند.

فرهاد مرسلی، دبیرکل اتحادیه پایاپای آسیایی، اشاره کرد که این اتحادیه از سال 1974 شکل گرفته است. در آن زمان، معاهده برتون وودز که برای جهانروا سازی دلار و تعیین آن به عنوان ارز ذخیره جهانی ایجاد شده بود، با مشکل روبرو شد. به همین دلیل، چندین اتحادیه برای استفاده از ارزهای محلی در مبادلات تجاری و بانکی در آفریقا و آمریکای جنوبی و آسیا تشکیل شدند.

ایجاد ارز دیجیتال مشترک میان 9 کشور آسیایی برای کاهش وابستگی به دلار!

سال گذشته ایران پیشنهاد کرد که این ارزها به سبد اتحادیه پایاپای آسیایی اضافه شوند تا وابستگی به دلار کاهش یابد.

مرسلی در ادامه گفت که برای آسان کردن روابط بانکی با دیگر کشورها نیز یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) مشترک میان اعضای اتحادیه ایجاد می‌شود. دبیرکل اتحادیه پایاپای آسیایی نیز درباره کشورهای غیرعضو در نشست تهران افزود:

در این نشست، علاوه بر کشورهای عضو، کشورهای روسیه، بلاروس، افغانستان و بانک توسعه اسلامی نیز حضور دارند. برخی از کشورهای غیرعضو نیز همچون بانک مرکزی موریس از قاره آفریقا به صورت آنلاین در آن شرکت کردند.

او درباره شرکت کردن یک کشور آفریقایی اظهار داشت که حضور دیگر کشورهای جهان در این نشست مانعی ندارد و ما سعی داریم بر تعداد اعضای خود بیافزاییم. تاکنون 9 کشور در آن حضور دارند. البته 9 کشور دیگر نیز در آینده به آن افزوده خواهد شد.

مرسلی در پایان گفت که حضور دلار در ذخایر ارزی کشورهای دنیا کاهش یافته و کمتر از 70 درصد شده است. کشورهای جهان سعی دارند با ارزهای محلی خودشان مبادله کنند و این امر می‌تواند آثار مثبتی برای ایران داشته باشد.

محسن کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، درباره این اجلاس گفت که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و روسیه هر دو در تحریم به سر می‌برند، برای همین، سعی دارند بیشتر از ارزهای ملی استفاده کنند و دیگر به دلار، یورو و ارزهای کشورهای ثالث وابسته نباشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت