بومی سازی آسمان‌نما در دستور کار دانش بنیان‌ها


بومی سازی آسمان‌نما در دستور کار دانش بنیان‌ها

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به طراح و ساخت آسمان‌نماهای بزرگ برای مراکز پژوهشی، دانشگاهی و فناور کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محمدهادی طباطبایی یزدی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان، یکی از ملزومات توسعه و پیشرفت علم اخترشناسی، اخترفیزیک و نجوم را بهره‌مندی از تجهیزات رصد آسمان دانست و گفت: آسمان‌نماها جزو همین تجهیزات پیشرفته به حساب می‌آیند که عمدتاً به دلیل هزینه‌های بالا و تحریم، با چالش‌های وارداتی روبرو هستند.

وی با بیان اینکه در این راستا همکاری متخصصان و دانش آموختگان علوم و فناوری‌های مرتبط اقدام به طراحی و بومی سازی آسمان نما کردیم، اظهار کرد: آسمان‌نما، زیرساختی گسترده شامل یک ساختمان با بهره‌گیری از تجهیزات رصد آسمان، تجهیزات نجوم، علوم پایه و مهندسی و همچنین ابزارهای شبیه‌سازی است که به درک بهتر پدیده‌های آسمانی و ارتقای آگاهی و دانش مخاطبان کمک می‌کند.

طباطبایی ادامه داد: آسمان‌نماهای احداث شده توسط این مجموعه در سه گروه گردشگری، شبیه‌سازی های آموزشی و تحقیقاتی و پژوهشی کاربرد دارند.

وی هزینه تمام شده پایین‌تر نسبت به نمونه‌های خارجی را مزیت رقابتی شرکت دانست و افزود: از جمله پروژه‌های شاخص شرکت می‌توان به احداث و بهره برداری آسمان‌نمای دانشگاه فردوسی مشهد، تکمیل و تجهیز آسمان نمای کوشیار گیلانی رشت، اصلاح و تجهیز رصدخانه معارف بنیاد فرهنگی آستان قدس رضوی، طراحی و ساخت المان‌های علمی پهنه علم برای شهرداری مشهد اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هوافضا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته