وقوع پدیده نادر نجومی در مکه / ماه و خورشید بر کعبه عمود می شود!


وقوع پدیده نادر نجومی در مکه / ماه و خورشید بر کعبه عمود می شود!

دو پدیده نجومی عمود شدن ماه و خورشید بر کعبه مشرفه به طور همزمان در روز یکشنبه اتفاق افتاد.

به گزارش اقتصادآنلاین، روز یکشنبه سه پدیده نجومی در آسمان مکه مکرمه رخ داد به طوری که ماه از مقابل سیاره مشتری عبور کرد و آن را به طور موقت به طور کامل پوشاند و ماه و خورشید هم بر بیت الله الحرام عمود شدند.

ششمین عمود شدن ماه بر کعبه مشرفه و چهارمین موردی که در روز رخ می دهد، در روز یکشنبه بیست و پنجم تیر اتفاق افتاد.

همچنین سه ساعت پس از عمود شدن(تعامد) ماه بر کعبه مشرفه، پدیده جالب عمود شدن خورشید بر بیت الله الحرام رخ داد که دومین پدیده طی سال جاری هجری قمری است که تمام این پدیده ها با چشم غیرمسلح قابل رویت بود.

ماجد ابوزاهره رئیس جمعیت نجوم عربستان در جده گفته بود پدیده نخست پیش از طلوع خورشید رخ می دهد به طوری که ماه از مقابل سیاره مشتری عبور خواهد کرد که به پدیده پنهان شدن معروف است.

ابوزاهره درباره عمود شدن ماه و خورشید بر کعبه مشرفه گفته بود پس از پایان پدیده پنهان شدن مشتری در پشت ماه، خورشید در آسمان مکه مکرمه در ساعت 47/5 صبح طلوع کرده و پدیده عمود شدن ماه بر کعبه مشعرفه در ساعت 15/9 صبح به وقت محلی رخ داد به طوری که هر دو در یک راستا عمود بر هم قرار گرفتند و در این حالت، فاصله ماه از کعبه مشرفه، 403 هزار و 460 کیلومتر و میزان روشنایی آن بیش از 14 درصد شد. همچنین زاویه میان خورشید و ماه نیز به 44 درجه رسید.

به گفته وی، عمود شدن امروز ماه بر کعبه مشرفه، ششمین مورد در سال جاری هجری قمری و چهارمین موردی است که در روز اتفاق افتاد.

وی گفته بود پس از خروج ماه، نقطه تعامد(عمود شدن) به سمت خورشید حرکت می کند که حالت عمود شدن خورشید بر کعبه مشرفه پس از سه ساعت در ساعت 26/12 ظهر رخ می دهد و خورشید با کعبه مشرفه در یک خط عمودی واحد قرار می گیرد.

این حالت دومین حالت عمود شدن خورشید بر کعبه مشرفه است که در این زمان، سایه کعبه و تمام اجسام پنهان می شود .

می توان از این پدیده در مناطق دوردست از مکه مکرمه در تعیین قبله استفاده کرد.

انجمن نجوم عربستان درباره دیدن مستقیم خورشید چه در لحظه عمود شدن یا دیگر ایام سال به دلیل اشعه های خطرناک ماورای بنفش هشدار داده بود.

این اولین بار است که عمود شدن خورشید و ماه در یک روز بر کعبه مشرفه رخ می دهد.

منبع: منیبان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها