راه‌حل سیاسی جنگ اوکراین؛ محور گفتگوی مقامات چین و روسیه


راه‌حل سیاسی جنگ اوکراین؛ محور گفتگوی مقامات چین و روسیه

اقتصادنیوز: فرستاده ویژه چین در آخرین سفر اروپایی خود در مسکو با مقامات ارشد روسیه دیدار و درباره روابط دو کشور و راه حل سیاسی جنگ اوکراین گفت وگو کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، کارشناسان چینی با اشاره به دیدار فرستاده ویژه این کشور با مقامات ارشد روسیه درباره جنگ اوکراین گفتند: ماموریت اصلی سفر «لی» تبادل اطلاعات و درک نگرانی‌های طرف های مربوطه و ترسیم محدوده ای برای همکاری های آینده است زیرا که چین برای پیشبرد صلح در جهان، نیازمند همکاری با کشورهای دیگر است.

واکنش مسکو به بالا گرفتن تنش‌های مرزی کوزوو و صربستان

روزنامه گلوبال تایمز گزارش داد، وزارت امور خارجه چین امروز شنبه(ششم خرداد) در گزارشی نوشت: «لی هوی» فرستاده ویژه چین در آخرین سفر اروپایی خود در مسکو با مقامات ارشد روسیه دیدار و درباره روابط دو کشور و راه حل سیاسی جنگ اوکراین گفت وگو کرد.

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد در دیدار «لی هوی» نماینده ویژه چین در امور اوراسیا با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دو طرف تاکید کردند که از زمان سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به روسیه، اعتماد متقابل سیاسی تعمیق یافته و انگیزه برای همکاری همه جانبه افزایش یافته است.

این وزارت خانه افزود: پکن و مسکو متعهد شدند تا زمینه های مهم اجماع سران دو کشور را اجرا کنند، هماهنگی راهبردی دوجانبه، چندجانبه و همچنین مبادلات و همکاری ها را در زمینه های مختلف جهت ارتقا سطح روابط بین چین و روسیه افزایش دهند.

لی در رابطه با جنگ اوکراین اعلام کرد: پکن همیشه به اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد پایبند است، موضعی عینی و منصفانه دارد و به طور فعال گفت و گوهای صلح را ترویج می کند.

وی افزود: پکن همیشه در کنار صلح و گفت وگو، در سمت درست تاریخ ایستاده است.

لی بر اساس موضع چین در مورد حل و فصل سیاسی جنگ اوکراین، افزود: چین گفت‌وگو با همه طرف‌ها از جمله روسیه را افزایش می دهد تا تلاش‌های مشخصی برای حل و فصل سیاسی این جنگ انجام دهد.

راه‌حل سیاسی جنگ اوکراین؛ محور گفتگوی مقامات چین و روسیه

لاوروف هم در این دیدار ضمن تشکر از تلاش های پکن جهت پیشبرد حل و فصل مسالمت‌آمیز جنگ اوکراین، گفت: مواضع چین برای حل و فصل مسالمت‌آمیز این جنگ، بسیار سازنده است.

وی افزود: مسکو تعهد خود را جهت حل سیاسی بحران و تقویت ارتباطات و هماهنگی با پکن اعلام می دارد.

ظریف: در مذاکرات هسته‌ای، نگرانی ما بیشتر خنجرهایی بود که از پشت می‌خوردیم

«کوی هونگجیان» رئیس بخش مطالعات اروپا در موسسه مطالعات بین‌المللی چین در رابطه با دیدار نماینده ویژه این کشور در امور اوراسیا با وزیر امور خارجه روسیه گفت: این اولین گام چین و گامی بسیار مهمی است، زیرا پکن همیشه بر نگرانی‌های امنیتی و منطقی همه طرف‌های مرتبط تاکید می‌کند.

کوئی افزود: با نشان دادن تمایل بیشتر کشورهای جامعه بین‌الملل برای پیشبرد مذاکرات صلح، چین به تلاش‌های بیشتری برای متحد کردن این نیروها برای کمک به پیشبرد راه حل صلح‌آمیز برای بحران اوکراین بر اساس دستاوردهای سفر «لی» ادامه خواهد داد.

لی روز پنجشنبه در بروکسل با «انریکه مورا» معاون دبیرکل اتحادیه اروپا در امور سیاسی و «چارلز میشل» رییس شورای اروپا دیدار کرد.

بر اساس بیانیه ای که اتحادیه اروپا پس از دیدار لی با مورا منتشر کرد، اتحادیه اروپا از چین خواست تا روسیه را تحت فشار قرار دهد تا مسکو بدون قید و شرط تمام تجهیزات و نیروی های نظامی خود را از خاک اوکراین خارج کند اما اختلافات بر سر سرزمین در حال حاضر بزرگترین مانعی است که روسیه و اوکراین را از نشستن روی یک میز برای گفت وگو باز می دارد.

کوئی خاطرنشان کرد: در مورد این موضوع، چین هیچ موضع از پیش تعیین شده ای ندارد.

کوئی خاطرنشان کرد: با فراخواندن چین برای فشار بر روسیه، کشورهای اروپایی در تلاش هستند چین، نقشی که آنها می‌خواهند را بازی کند. آنها فکر می کنند روسیه باید مسوولیت اصلی جنگ را بر عهده بگیرد. اما چین قدرت قضاوت و تصمیم گیری خود را حفظ خواهد کرد.

کوئی گفت: ما نباید به عنوان میانجی بین روسیه و اوکراین عمل کنیم، بلکه تلاش می کنیم با طرف های مربوطه برای حل و فصل معقول و پایدار این موضوع گفت‌وگو کنیم. ماهیت ترویج گفت‌وگوهای صلح متقاعد کردن هر دو طرف و حتی چندین طرف درگیر در مناقشه برای شرکت در مذاکرات است.

گلوبال تایمز نوشت: کارشناسان چینی می‌گویند ماهیت مناقشه روسیه و اوکراین، رویارویی بین آمریکا و روسیه است و تنها متقاعد کردن یک طرف بی معنی و غیر واقعی است و این کشور از اروپا می خواهد که به جای پیروی کردن از آمریکا برای تشدید بیشتر جنگ، تلاش بیشتری برای ارتقای ارتباطات انجام دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس