چگونه مشاوره روانشناسی بگیریم ؟


چگونه مشاوره روانشناسی بگیریم ؟

درمانِ روان، با عنوان‌های روان‌درمانی یا مشاوره روانشناسی نیز شناخته می‌شود. انجام مشاوره روانشناسی با هدف کمک به افراد برای مقابله با احساسات، افکار، رفتارها یا موقعیت های ناراحت کننده، در زندگی...

چگونه مشاوره روانشناسی بگیریم ؟
درمانِ روان، با عنوان‌های روان‌درمانی یا مشاوره روانشناسی نیز شناخته می‌شود. انجام مشاوره روانشناسی با هدف کمک به افراد برای مقابله با احساسات، افکار، رفتارها یا موقعیت های ناراحت کننده، در زندگی افراد انجام می شود. به طور معمول جلسات روان درمانی به صورت حضوری انجام می شود. البته امروزه به دلیل شرایط به وجود آمده، می توان جلسات مشاوره آنلاین نیز برگزار کرد.

در نظر داشته باشید که شروع درمان، یک تصمیم شخصی است و تا زمانی که خود فرد، پذیرش درمان را نداشته باشد، جلسات هیچ نتیجه ای به همراه نخواهد داشت. با توجه به این موضوع شما می توانید محیط کلینیکی را که بیشتر مناسب میدانید، برای انجام جلسات مشاوره خود انتخاب کنید.

مراجعه کردن به روانشناس، دلایل متفاوتی دارد که هر فرد بر اساس مشکل خود، به روانشناس خوب و باتجربه مراجعه می کند تا مشکلش را حل کند. مهمتر از همه در صورتی که احساس می کنید در حال حاضر نیاز به کسی دارید که با او صحبت کنید و یا مشکلات ایجاد شده در زندگیتان اختلال ایجاد کرده اند، نشانه ای برای شروع کردن جلسات روان درمانی می باشد.


چرا باید از جلسات مشاوره استفاده کنید ؟
هدف از درمان، بررسی علت اصلی افکار، احساسات و رفتارهای افراد است. روانشناس می تواند به شما کمک کند تا الگوهای رفتاری مضر را شناسایی کنید و راهکارهایی برای مقابله با چنین رفتارهایی به شما ارائه می کند. افراد به دلایل مختلفی دنبال جلسات روان درمانی هستند؛ برای مثال :
مدیریت کردن استرس های طولانی مدت و شدید.
صحبت در رابطه با مسائل شخصی که در جای دیگری احساس امنیت و راحتی لازم را برای حرف زدن در این باره ندارند.
پردازش و حل کردن یک اتفاق آسیب زا.
بررسی و کنار آمدن با موقعیت های جدید مانند از دست دادن یکی از عزیزان، موقعیت شغلی جدید و رابطه عاطفی.
در صورتی که علائم افسردگی یا اضطراب را مشاهده کرده اند و یا برای سلامت روان خود نگران هستند.
مبتلا بودن به بیماری روانی و کنار آمدن با علائم بیماری خود.
    پیدا کردن روانشناس خوب و باتجربه
    اولین و مهمترین قدم برای مشاوره گرفتن، جست و جو و پیدا کردن یک روانشناس خوب برای شروع جلسات روان درمانی است. برای پیدا کردن مشاور خوب، باید ویژگی های مد نظر خود را لیست کنید و باتوجه به نکات مهم، شخص مورد نظر را انتخاب کنید. تعدادی از مهمترین ویژگی های روانشناس خوب شامل سابقه کاری ایشان، مدرک تحصیلی، میزان رضایت مراجعین قبلی، نزدیک بودن محل و روش های مورد استفاده وی برای درمان، می باشد. همچنین توانایی روانشناس در برقراری ارتباط با مراجعِ خود، از نکات مهم در زمان جلسات روان درمانی می باشد. شما می بایست احساس اعتماد و امنیت را در اتاق مشاوره داشته باشید تا بتوانید در ادامه راه،‌ مشکل خود را به بهترین شیوه حل کنید. روش های متفاوتی برای پیدا کردن درمانگر وجود دارد. شما می توانید از افراد نزدیک و مورد اعتماد خود بپرسید و سوال کنید تا اگر شناختی دارند،‌ به شما معرفی کنند. همچنین می توانید از طریق صفحات مجازی، جست و جوی خود را برای یافتن روانشناس خوب آغاز کنید. علاوه بر روش های گفته شده، جست و جو کردن در گوگل و خواندن نظرات دیگر مراجعین،‌ می تواند شما را در گرفتن تصمیم نهایی تان راهنمایی کند.


    داشتن همراه
    می‌توانید یکی از عزیزان خود را برای حمایت عاطفی همراه خود بیاورید. گاهی اوقات همراه داشتن یکی از عزیزان، کمک شایانی به مراجع می کند و باعث می شود در جلسه اول روان درمانی احساس امنیت و راحتی داشته باشند. ممکن است در طی جلسه اول ناراحت یا عصبی شوید و با علم به اینکه شخصی که به او اعتماد دارید بیرون اتاق نشسته است، احساس راحتی کنید. در صورتی که حس می کنید می توانید در کنار افراد دیگر خانواده، درمان بهتر و سریعتری داشته باشید، می توانید از خانواده درمانی، گروه درمانی یا زوج درمانی استفاده کنید.

    صداقت در طول جلسات
    شما باید جلسات روان درمانی خود را، یک محل بدون قضاوت در نظر بگیرید. همچنین مطمئن شوید که همیشه و در تمام موقعیت ها، هنگام صحبت کردن با روانشناس خود، کاملا صادق باشید. درمانگر شما ملزم به رازداری می باشد. این بدان معناست که تمام موارد مطرح شده در طول جلسات، کاملا پنهان باقی می ماند به جز مواردی که ممکن است باعث به خطر افتادن جان شما شود. داشتن صداقت با روانشناس و داشتن یک ارتباط شفاف با وی،‌ به روانشناس شما این امکان را می دهد که به طور موثر و کارآمد شما را راهنمایی کند. هرچه روانشناس شما اطلاعات بهتر و دقیق تری را داشته باشد، می تواند بهتر به شما کمک کند؛ پس سعی کنید که اتفاقات را با تمام جزئیات برای او شرح دهید.

    سوالات خود را بپرسید
    در طی جلسات،‌ از سوال پرسیدن به هیچ عنوان نترسید. یک ارتباط خوب و سالم بین مراجع و درمانگر، به شخصیت هر دو نفر بستگی دارد. در مورد روند درمان خود و علائم مربوط به مشکلات خود،‌ به راحتی سوالاتتان را بپرسید. درمانگر، علاوه بر گوش دادن به مشکلات شما، بازخورد لازم را به شما می دهد و راهکارهای مناسب را ارائه می کند. شما باید این سوال را در ذهن خود داشته باشید که هدفتان از انجام جلسات روان درمانی چیست؟ همچنین در طی جلسات، روانشناس نیز سوالاتی از شما می پرسد تا جزئیات مسئله را مشخص کند و بتواند به شما راهکار درمانی ارائه کند.

    صبر داشته باشید
    همواره در طی جلسات به یاد داشته باشید که درمان کردن روان یک فرآیند است و نه یک راه حلِ یک شبه. در صورتی که جلسه اول با احساس بدی از اتاق مشاوره خارج شدید اصلا نگران نباشید. معمولا ۲ الی ۳ جلسه طول می کشد تا ارتباط لازم را با روانشناس خود برقرار کنید. به یاد داشته باشید که ارتباط برقرار کردن با افکار و احساسات شما زمان می برد. برای برخی از افراد ممکن است، روند درمانی در ابتدا به جای ایجاد احساس خوب، در شما احساس بدی را ایجاد کند؛ زیرا در طی جلسات درمانی، شما در حال بازگو کردن اتفاقات بد و آزار دهنده ای هستید که به شما آسیب بسیاری وارد کرده اند. همچنین به یاد داشته باشید که همواره موضوعاتی وجود دارند که ممکن است شما آمادگی لازم برای صحبت کردن درباره آن را نداشته باشید. احساسات خود را در جلسه درمان ابراز کنید. گریه کردن در اتاق مشاوره هیچ اشکالی ندارد،‌ در صورتی که این کار موجب آرامش شما می شود،‌ آن را بدون هیچ خجالتی انجام دهید. پس از انتخاب روانشناس خود، به فرآیند درمان اعتماد کنید و اجازه دهید درمانگر شما جلسات را هدایت کند تا در نهایت به موفقیت برسید.


    هر روانشناسی،‌ مناسب نیست
    اگر بار اولی که با روانشناس خود صحبت می کنید احساس خوبی ندارید، باید بدانید که کاملا طبیعی است و اصلا استرس نداشته باشید. ممکن است نیاز به دو یا سه جلسه روان درمانی داشته باشید تا ارتباط لازم را برقرار کنید. در صورتی که پس از آن نیز احساس ارتباط لازم را نداشتید،‌ زمان آن رسیده است که درمانگر خود را تغییر دهید. ابتدا تحقیقات لازم را برای روانشناس جدید انجام دهید و پس از اطمینان، نوبت مشاوره خود را رزرو نمایید. همچنین در نظر داشته باشید که برخورد اول، می تواند گمراه کننده باشد. بنابراین تصمیمات خود را هیچوقت براساس برخورد اولیه نگیرید. شما همچنین می توانید جلسه اول خود را به صورت آنلاین یا تلفنی انجام دهید و پس از آن ادامه جلسات را به صورت حضوری برگزار کنید. این کار می تواند به شما کمک کند که با اعتماد به نفس و آمادگی بیشتری به ملاقات با روانشناس بروید.

    انتخاب نوع جلسات درمان، باید با توجه به ترجیح شما و تشخیص درمانگر باشد. برای بعضی از افراد، جلسات آنلاین هیچ فایده ای ندارد در حالی که برخی دیگر می توانند به راحتی مشکل خود را با این جلسات حل کنند. شما می توانید جهت اطمینان از این موضوع،‌ از خودِ روانشناس تان کمک بگیرید.

    حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

    برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


    روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

    بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


    فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!