راهنمای خرید و بهترین سیستم های کامپیوتر پیشنهادی بر اساس قیمت و کاربرد (خرداد 1402)


راهنمای خرید و بهترین سیستم های کامپیوتر پیشنهادی بر اساس قیمت و کاربرد (خرداد 1402)

در این لیست به صورت دوره‌ای «بهترین سیستم های کامپیوتر پیشنهادی» را برای علاقه‌مندان معرفی کنیم. این فهرست هر ماه به‌روزرسانی می‌شود و بهترین کامپیوتر به همراه مشخصات دقیق سخت‌افزار و قطعات موجود در بازار بر اساس بودجه لیست می‌شوند تا شما با...

در این لیست به صورت دوره‌ای «بهترین سیستم های کامپیوتر پیشنهادی» را برای علاقه‌مندان معرفی کنیم. این فهرست هر ماه به‌روزرسانی می‌شود و بهترین کامپیوتر به همراه مشخصات دقیق سخت‌افزار و قطعات موجود در بازار بر اساس بودجه لیست می‌شوند تا شما با آسودگی تمام، دست به خرید بهترین PC بزنید. تنها با مشخص کردن محدوده بودجه، می‌توانید بهترین سیستم ممکن را خریداری کنید. طبق معمول مشاوره تخصصی رایگان در خرید کامپیوتر نیز ارائه می‌شود.

لطفاً توجه داشته باشید که به علت نوسان شدید موجودی و قیمت در بازار، ممکن است قیمت یا موجودی برخی از آیتم های لیست پیش رو بروز نباشد. لذاً می توانید موجودی و قیمت را از فروشگاه مورد نظراتان استعلام بگیرید.

فهرست مطالب راهنمای خرید کامپیوتر شهر سخت افزار :

- خرید قطعات کامپیوتر را از کجا شروع کنیم؟
- بودجه؛ تعیین کننده ترین عامل در انتخاب بهترین کامپیوتر
- گلوگاه یا باتل نک در کامپیوتر چیست و چرا اهمیت دارد؟
- نکات مهم در انتخاب پردازنده
- نکات مهم در انتخاب مادربرد
- نکات مهم در انتخاب حافظه رم
- نکات مهم در انتخاب کارت گرافیک
- نکات مهم در انتخاب کولر پردازنده
- نکات مهم در انتخاب اس اس دی
- نکات مهم در انتخاب کیس
- نکات مهم در انتخاب پاور
- نکات مهم درباره لیست بهترین سیستم های پیشنهادی
- لیست بهترین سیستم های پیشنهادی
- سوال های پرتکرار درباره خرید بهترین کامپیوتر

چگونه بهترین قطعات کامپیوتر را انتخاب کنیم؟

در ادامه به ارائه مهم ترین نکات در خرید کامپیوتر یا پی سی می‌پردازیم تا ضمن دسترسی به لیست بهترین کامپیوترها برای استفاده های گوناگون، بتوانید انتخاب بهتری هم داشته باشید. این نکات به شما کمک می کنند تا بودجه تان را در جای درست هزینه کنید و بهترین نتیجه را از خرید کامپیوتر نو بگیرید.

خرید قطعات کامپیوتر را از کجا شروع کنیم؟

پیش از خرید یک کامپیوتر شخصی یا کاری و قبل هر چیزی باید اول استفاده (کاربری) تان را مشخص کنید تا بتوانید نیازها و انتظارات خود را بشناسید. همه ما دوست داریم بهترین کامپیوتر و قوی‌ترین سیستم دنیا را داشته باشیم اما مطمئناً هزینه بالای آن چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد.

راهنمای خرید و بهترین سیستم های کامپیوتر پیشنهادی بر اساس قیمت و کاربرد (خرداد 1402)

بنابراین باید نوع استفاده (کاربری) تان مشخص باشد تا بدانید باید بر روی کدام قطعات بیشتر هزینه کنید و کدام قطعات کم اهمیت‌تر یا حتی بی اهمیت هستند. برای نمونه یک کامپیوتر کاری معمولاً به پردازنده قوی و حجم بالایی حافظه رم نیاز دارد اما کارت گرافیک می‌توانند در حد گرفتن خروجی تصویر اهمیت داشته باشد. در طرف مقابل برای یک سیستم گیمینگ یا گرافیکی، کارت گرافیک از اهمیت و نقش بسازی برخوردار است.

کاربری کامپیوتر می‌تواند عمومی، خانگی، کاری، کافی نت، ورک استیشن تخصصی، گرافیکی، محاسباتی، سرور و نظیر آنها باشد. بنابراین در اولین گام باید به خوبی کاربرد و انتظارات تان را بشناسید.

بودجه؛ تعیین کننده ترین عامل در انتخاب بهترین کامپیوتر (PC)

راهنمای خرید و بهترین سیستم های کامپیوتر پیشنهادی بر اساس قیمت و کاربرد (خرداد 1402)

بدیهی است یک کامپیوتر قوی از عهده هر استفاده‌ای بر می‌آید اما تقریباً هیچ یک از ما آن قدر پول اضافی نداریم که بهترین قطعات کامپیوتر بازار را خریداری کنیم. از همین رو باید یک بودجه معقول و منطقی را به خرید PC اختصاص بدهیم. سپس بهترین قطعات را با همان بودجه برای پی سی مدنظرمان خریداری کنیم.

برای نمونه با 20 میلیون تومان نمی‌توان سیستم مخصوص بازی خریداری کرد و با 50 میلیون تومان هم نمی‌توان یک سیستم قوی برای پردازش‌های قوی و رندرینگ خریداری کرد. بنابراین باید بودجه شما برای خرید کامپیوتر معقول و مناسب باشد، در غیر این صورت کارایی مطلوبی دریافت نخواهید کرد.

همچنین همه قطعات کامپیوتر به یک اندازه برای استفاده‌های گوناگون اهمیت و تأثیر یکسانی ندارند. بنابراین باید بودجه‌تان را به نحو مناسب و دقیقاً متناسب با انتظاراتتان صرف قطعات مختلف کامپیوتر کنید تا کارایی و سرعت مطلوب را بگیرید.

برای درک بهتر این موضوع بد نیست به مثال ملموس‌تری توجه کنید. فرض کنید به یک کامپیوتر برای برنامه نویسی ویندوزی نیاز دارید، اینجا تقریباً کارت گرافیک اهمیت زیادی ندارد و هرچقدر که کارت گرافیک قوی‌تری با قیمت بالاتری تهیه کنید، بودجه‌تان را اتلاف کرده‌اید. در عوض یک پردازنده قوی‌تر در ترکیب با حجم مناسبی حافظه رم و یک SSD پرسرعت بسیار می‌تواند سودمند باشد و سرعت و عملکرد بهتری دریافت می‌کنید.

بسته به بودجه شما ممکن است بتوانید یک کامپیوتر رده پایین، میان رده یا رده بالا برای همین استفاده خریداری کنید.

کارشناسان شهر سخت افزار در این راهنمای خرید کامپیوتر پیشنهاداتی دراختیارتان قرار خواهند داد که کمترین اتلاف بودجه را برای بستن کامپیوتر شخصی مدنظرتان داشته باشید.

گلوگاه یا باتل نک (Bottleneck) در کامپیوتر چیست و چرا اهمیت دارد؟

راهنمای خرید و بهترین سیستم های کامپیوتر پیشنهادی بر اساس قیمت و کاربرد (خرداد 1402)

باتلنک که به عنوان گلوگاه یا تنگنا هم شناخته می‌شود، به عدم تناسب قطعات کامپیوتر با یکدیگر اشاره شد و یک یا چند قطعه مانع از استفاده از تمام سرعت و پتانسیل یک یا چند قطعه دیگر می‌شوند. برای نمونه اگر شما یک کارت گرافیک خیلی قوی چون RTX 3090 را با یک پردازنده Core i3 ترکیب کنید، امکان استفاده از تمام قدرت کارت گرافیک خود را نخواهید داشت.

برای اجتناب از بروز یا وقوع گلوگاه (باتلنک) در کار قطعات کامپیوتر باید حتماً به تناسب آنها با یکدیگر و صد البته تناسب با استفاده شما توجه شود. برای نمونه ممکن است یک پردازنده Core i5 برای کارت گرافیک شما مناسب باشد اما از آنجایی که بازی‌های خود را بر روی مانیتور HD و با تنظیمات پایین اجرا می‌کنید، پردازنده به مانعی برای دست یابی به نرخ فریم دهی بالا تبدیل شود.

نمونه دیگری از وقوع Bottleneck یا گلوگاه در قطعات کامپیوتر می‌تواند نصب یک SSD پرسرعت بر روی مادربردی باشد که از حداکثر سرعت آن پشتیبانی نمی‌کند. برای نمونه نصب یک SSD PCIe 4.0 بر روی مادربردی که تنها از PCIe 3.0 پشتیبانی می‌کند چنین مشکلی را پدید می‌آورد.

راهنمای خرید و بهترین سیستم های کامپیوتر پیشنهادی بر اساس قیمت و کاربرد (خرداد 1402)

اشاره به گلوگاه در قطعات کامپیوتر عمدتاً به کارت گرافیک و پردازنده مربوط می‌شود اما قطعات دیگری چون اس اس دی، حافظه رم و مادربرد نیز می‌توانند عامل ایجاد گلوگاه باشند. برای نمونه ترکیب قوی‌ترین پردازنده و کارت گرافیک دنیا با حجم ناکافی حافظه رم موجب وقوع پدیده گلوگاه و عدم امکان استفاده از نهایت قدرت قطعات می‌شود.

گاهی قطعاتی که فکرش را هم نمی‌کنید موجب کُندی و گلوگاه سیستم نمی‌شوند. تصور کنید قطعات پرقدرتی برای کار با ویدئو تهیه کرده‌اید اما ویدئوها و فایل‌های پروژه‌تان بر روی یک هارد دیسک مکانیکی ذخیره شده است. اینجاست که هارد دیسک مکانیکی مزایای داشتن CPU و کارت گرافیک قوی را کم رنگ می‌کند اما به راحتی با نصب یک SSD قابل اجتناب است.

در خرید کامپیوتر خوب باید مناسب بودن و متعادل بودن قطعاتی چون پاور، کیس، مانیتور، مادربرد و هارد دیسک و حتی کولر و فن ها را هم لحاظ کنید. برای نمونه نداشتن یک مانیتور باکیفیت و سرعت مناسب باعث می شود حتی از داشتن کارت گرافیک RTX 3090 لذت نبرید.

شما می‌توانید از ابزارهای آنلاین چون محاسبه گر باتل نک CPUAgent و PC-Builds استفاده کنید.

کدام قطعات در انتخاب و بستن بهترین کامپیوتر مهم هستند؟

همه قطعات کامپیوتر در عملکرد، کارایی و بی نقص بودن آن نقش دارند اما اهمیت آنها یکسان نیست. برای نمونه کیس کامپیوتر تأثیر خاصی در سرعت کامپیوتر شما ندارد اما اگر فن و تهویه مناسبی هم نداشته باشد، موجب داغ شدن قطعات و افت کارایی آنها می‌شود. در طرف مقابل کیس های گران قیمت ممکن است مزیت خاصی جز زیبایی یا امکانات غیر ضروری نداشته باشند.

راهنمای خرید و بهترین سیستم های کامپیوتر پیشنهادی بر اساس قیمت و کاربرد (خرداد 1402)

با این حال در درجه اول مادربرد، پردازنده، حافظه رم و کارت گرافیک اهمیت بالایی در انتخاب بهترین کامپیوتر دارند. البته اهمیت هر یک از آنها کاملاً به استفاده شما بستگی دارد.

نکات مهم در انتخاب پردازنده (CPU)

همه ما به اهمیت و نقش پردازنده در سرعت و کارایی سیستم‌های کامپیوتری واقف هستیم. برای داشتن یک کامپیوتر خوب حتماً باید یک پردازنده مناسب انتخاب کنید که به خوبی از عهده نیاز شما بر آید. در عین حال نباید بی جهت هم هزینه کنید. برای نمونه یک پردازنده Core i9 برای کسی که کارش صرفاً اجرای بازی‌های آنلاین یا کار با آفیس است، تقریباً هیچ مزیتی نسبت به مدل‌های ارزان‌تر ندارد.

راهنمای خرید و بهترین سیستم های کامپیوتر پیشنهادی بر اساس قیمت و کاربرد (خرداد 1402)

در حال حاضر توصیه می‌شود حداقل یک پردازنده 4 هسته‌ای نسل جدید خریداری کنید. دقت داشته باشید پردازنده‌های بیش از دو نسل قدیمی‌تر، دیگر ارزش خرید ندارند و هیچ جوره نباید سراغ آنها بروید. برای نمونه نسل دوم یا سوم Ryzen و پردازنده‌های نسل نهمی اینتل دیگر به هیچ عنوان ارزش خرید دارند.

نکات مهم در انتخاب مادربرد

اهمیت مادربرد در خرید کامپیوتر یا پی سی از اسم آن به خوبی پیداست اما خوشبختانه امروزه مادربردهای معمولی هم امکانات قابل قبولی دارند و دیگر نیاز نیست سراغ مادربردهای گران قیمت بروید. در عین حال باید مادربرد انتخابی حتماً از نظر درگاه‌های ارتباطی، شکاف‌های توسعه و حجم و سرعت حافظه رم قابل نصب با نیاز شما و دیگر قطعات سیستم هم خوانی داشته باشد.

راهنمای خرید و بهترین سیستم های کامپیوتر پیشنهادی بر اساس قیمت و کاربرد (خرداد 1402)

دقت داشته باشید از یک جایی به بعد، دیگر هزینه کردن بر روی مادربرد نتیجه یا اثر ملموسی بر روی سرعت یا کارایی کامپیوتر شما ندارد و صرفاً برای قابلیت‌های لوکس، طراحی شکیل، امکانات غیر ضروری یا با تفاوت ناچیز هزینه اضافی پرداخت می‌کنید. از همین رو خرید مادربردهای گران قیمت می‌تواند غیر ضروری باشد.

قویاً توصیه می‌شود تناسب میان مادربرد با پردازنده، کارت گرافیک و حافظه رم را رعایت کنید. برای نمونه اگر یک پردازنده رده بالا یا قوی خریداری می‌کنید، نباید سراغ مادربردهای رده پایین با قابلیت‌های محدود و مدار تغذیه ضعیف بروید. همچنین به فرکانس حافظه رم قابل پشتیبانی توسط مادربرد توجه کنید.

نکات مهم در انتخاب حافظه رم

حافظه رم باید در کنار حجم مناسب، از سرعت و تأخیر مطلوب نیز برخوردار باشد. در حال حاضر حداقل به 8 گیگابایت حافظه رم 2666 مگاهرتزی نیاز دارید اما بهتر است 16 گیگابایت حافظه رم DDR4 و نسل‌های جدیدتر خریداری کنید. دیگر خرید 4 گیگابایت حافظه رم یا نسل DDR3 به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

راهنمای خرید و بهترین سیستم های کامپیوتر پیشنهادی بر اساس قیمت و کاربرد (خرداد 1402)

معمولاً کیت‌های حافظه رم DDR4 با فرکانس 3000 یا 3200 مگاهرتز از عملکرد و قیمت مناسبی برخوردار هستند و کیت‌های سریع‌تر قیمت بالا یا تایمینگ های نه چندان دلچسبی دارند. از همین رو 16 گیگابایت حافظه رم DDR4 دو کاناله با فرکانس 3000 یا 3200 مگاهرتز مطلوب است.

دقت داشته باشید سرعت حافظه رم در برخی استفاده ها چون گیمینگ چندان اثر ملموسی ندارد و در عوض حجم بالاتر بهتر است.

در مورد کیت‌های حافظه رم جدیدتر DDR5 حتی سعی کنید یک کیت حافظه با تایمینگ مناسب خریداری کنید.

فراموش نکنید مادربردهای PC معمولاً فقط از یک نسل حافظه رم (نظیر DDR4) پشتیبانی می‌کنند و شما نمی‌توانید به دلخواه از میان DDR4 یا DDR5 انتخاب کنید و باید حتماً با مادربرد کامپیوتر و پردازنده انطباق داشته باشد.

نکات مهم در انتخاب کارت گرافیک کامپیوتر

تقریباً همه ما به اهمیت و نقش کارت گرافیک در اجرای بازی‌ها یا گیمینگ و جمع کردن سیستم کامپیوتر واقف هستیم. اما کارت گرافیک برای همه استفاده‌ها لزوماً به یک اندازه مفید نیست. برای افرادی که به یک سیستم یا پی سی برای وب گردی یا کار با آفیس نیاز دارند همان گرافیک داخلی پردازنده پاسخگو است و به هزینه اضافی برای خرید کارت گرافیک مجزا نیاز نیست.

راهنمای خرید و بهترین سیستم های کامپیوتر پیشنهادی بر اساس قیمت و کاربرد (خرداد 1402)

در طرف مقابل خرید یک کارت گرافیک میان رده برای افرادی که با ادیت عکس یا ویدئو سر و کار دارند می‌تواند سودمند باشد و از شتاب بخشی گرافیکی برخوردار شوند. همچنین یک کارت گرافیک ارزان چون GeForce GT 1030 برای مالتی مدیا و وب گردی می‌تواند سودمند باشد.

در همین رابطه بخوانید:

- راهنمای خرید بهترین گرافیک بر اساس قیمت

نکات مهم در انتخاب کولر پردازنده (خنک کننده سی پی یو)

در مورد پردازنده‌های معمولی تا میان رده چون پنتیوم و Core i3 معمولاً همان کولر داخل باکس پردازنده کامپیوتر به خوبی پاسخگو است و به کولر مجزا نیاز ندارید. اما برای پردازنده‌های Core i5 و بالاتر خرید یک کولر توصیه می‌شود.

راهنمای خرید و بهترین سیستم های کامپیوتر پیشنهادی بر اساس قیمت و کاربرد (خرداد 1402)

دقت داشته باشید کولر انتخابی باید با گرما و مصرف پردازنده شما تناسب داشته باشد. برای نمونه یک پردازنده Core i9 به کولر قوی‌تری نسبت به یک پردازنده Core i5 نیاز دارد. اینجاست که می‌توانید به توان طراحی گرمایی یا TDP پردازنده و چک کردن آن با توانایی کولر در دفع گرما رجوع کنید.

همچنین به ارتفاع کولر و عدم تداخل با قطعاتی چون ماژول های حافظه رم توجه کنید.

نکات مهم در انتخاب اس اس دی (SSD)

داشتن اس اس دی تقریباً برای تمامی سیستم‌های امروزی ضروری است و به عملکرد روان‌تر و بهتر سیستم در هر استفاده‌ای کمک می‌کند. بسته به استفاده‌تان شما می‌توانید حداقل یک اس اس دی 120 گیگابایتی SATA برای نصب سیستم عامل، درایورها و برنامه‌ها خریداری کنید اما 250 گیگابایت مقرون به صرفه تر و بهتر است.

راهنمای خرید و بهترین سیستم های کامپیوتر پیشنهادی بر اساس قیمت و کاربرد (خرداد 1402)

برای استفاده‌های دیگر چون کار با فتوشاپ، ویرایش ویدئو، برنامه نویسی، کار با برنامه‌های طراحی و اتوکد و نظیر آنها، خرید یک اس اس دی PCIe NVMe پرسرعت قویاً توصیه می‌شود و از عملکرد بهتر و روان‌تر با تأخیر کمتر برخوردار می‌شود.

همچنین اگر پروژه‌های شما حجیم است، حتماً یک درایو اس اس دی با ظرفیت مناسب برای آن در نظر بگیرید تا از روی SSD بارگذاری و ذخیره شود. حتی SSD در کار با ویدئو هم بسیار سودمند است و نباید به سیستم بدون SSD فکر کنید.

قویاً توصیه می‌شود از خرید SSD های متفرقه خودداری کنید و فقط سراغ برندهای معتبر و باسابقه جهانی بروید.

در همین رابطه بخوانید:

- راهنمای خرید و بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

نکات مهم در انتخاب کیس کامپیوتر

یک کیس خوب باید در کنار پشتیبانی از نصب قطعات مورد نیاز شما، از کیفیت و تهویه مناسب نیز برخوردار باشد. دقت داشته باشید حتماً کیس دارای فضای کافی برای نصب مادربرد، کارت گرافیک، پاور و درایوهای ذخیره سازی مورد نیاز شما باشد.

راهنمای خرید و بهترین سیستم های کامپیوتر پیشنهادی بر اساس قیمت و کاربرد (خرداد 1402)

شما می‌توانید با رجوع به مشخصات کیس، طول کارت گرافیک قابل نصب، تعداد جایگاه‌ها، تعداد فن‌ها، سازگاری با نصب کولر و رادیاتور کولر، تعداد جایگاه‌های فن، سازگاری با مادربرد (نظیر ATX و EATX) و طول پاور قابل نصب را بررسی کنید.

شما می‌توانید نیازهای خود را در انتخاب کیس لحاظ کنید که می‌تواند شامل درگاه‌های پنل جلویی، تعداد فن‌ها و پشتیبانی از رادیاتور، داشتن نورپردازی و نظیر آنها باشد.

به طور کلی می‌توان گفت ضرورتی برای خرید کیس های PC گران قیمت وجود ندارد اما داشتن یک کیس باکیفیت و مُدرن مزایای خود را دارد. دقت داشته باشید خرید کیس های با فضای کم توصیه نمی‌شود.

نکات مهم در انتخاب پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر

شدیداً تاکید می‌شود هرگز سراغ پاورهای با برندهای متفرقه یا به سفارش بازرگان های داخلی نروید و حتماً پاور کامپیوتر خود را از یک برند معتبر جهانی خریداری کنید. در ایران برند داخلی گرین (GREEN) هم در دسترس است.

راهنمای خرید و بهترین سیستم های کامپیوتر پیشنهادی بر اساس قیمت و کاربرد (خرداد 1402)

توان یا چند وات بودن پاور کاملاً با قطعات انتخابی شما ارتباط مستقیم دارد و نمی‌توانید از یک پاور ضعیف‌تر از مصرف سیستم تان استفاده کنید. با این حال پاورهای قوی‌تر مشکل یا مصرف بیشتری ندارند.

قویاً توصیه می‌شود حداقل یک پاور 450 واتی با گواهی 80Plus Bronze خریداری کنید. برای سیستم‌های با مصرف بیش از 500 وات هم پاورهای 80Plus Gold توصیه می‌شود. در صورتی که سیستم شما قطعات رده بالا و گران قیمتی دارد، پاورهای 80Plus Platinum به واسطه طراحی پیشرفته‌تر و قطعات مرغوب می‌توانند ایده خوبی باشند.

پاورها از نظر نوع کابل می‌توانند دارای کابل جداناپذیر، نیمه ماژولار یا ماژولار باشند که نوع ماژولار از نظر کابل کشی، مدیریت فضای داخل کیس و تهویه مناسب‌تر است.

راهنمای خرید و بهترین سیستم های کامپیوتر پیشنهادی بر اساس قیمت و کاربرد (خرداد 1402)

روی هم رفته توصیه می‌شود پاور انتخابی حداقل 100 الی 150 وات توان بالاتری نسبت به بیشینه مصرف قطعات سیستم شما داشته باشد. همچنین آینده نگر باشید و پاور را به گونه‌ای انتخاب کنید که در آینده امکان نصب کارت گرافیک قوی‌تر یا اضافه کردن قطعات جدید وجود داشته باشد.

به طور متوسط برای کیس های خانگی-معمولی حداقل پاور پیشنهادی 450 وات، برای سیستم‌های میان رده دارای کارت گرافیک 600 وات، برای سیستم‌های گیمینگ 650 تا 800 وات و برای سیستم‌های با سخت افزارهای رده بالا حداقل 850 وات توصیه می‌شود. فراموش نکنید قطعات سیستم شما تعیین کننده است و نمی‌توان برای همه کیس ها یک نسخه مشترک پیچید.

شما می توانید با استفاده از این ابزار آنلاین مصرف قطعات سیستم و پاور مناسب برای آن را محاسبه کنید.

برندهای معتبر جهانی پاور موجود در بازار ایران شامل موارد زیر هستند:

  • کولرمستر - Cooler Master
  • انتک - Antec
  • ام اس آی- MSI
  • EVGA
  • دیپ کول - Deepcool - Gamer Storm
  • ترمالتیک - Thermaltake
  • سلیور استون - Silverstone
  • سیسونیک - Seasonic
  • کُرسیر - Corsair
  • ای دیتا ایکس پی جی - ADATA - XPG
  • سوپرفلاور - Super Flower
  • فانتکس - Phanteks
  • انرمکس - Enermax
  • گیگابایت - Gigabyte
  • ایسوس - ASUS
  • اف اس پی - FSP
  • لیان لی - Lian Li
  • بی کوایت - be quiet!
  • بیت فنیکس - Bitfenix
  • NZXT

فراموش نکنید کیفیت و طول عمر پاورها می تواند بسته به قیمت و برند بسیار متفاوت باشد و همه پاورهای لیست بالا به یک اندازه مرغوب و مطمئن نیستند. با این حال همگی برندهای معتبر جهانی هستند که غالباً محصولات خوبی دارند. دقت داشته باشید پاورهای ارزان قیمت معمولاً مرغوب نیستند.

قویاً توصیه می شود برای سیستم های دارای کارت گرافیک گیمینگ یا قوی حتماً پاور معتبر و مطمئن با قطعات مرغوب و راندمان بالاتر از Bronze تهیه کنید و سراغ پاورهای ارزان یا با راندمان Bronze نروید. دقت داشته باشید پاورهای ارزان افزون بر کیفیت و عمر پایین، در محافظت از قطعات کامپیوتر شما می توانند ضعیف یا حتی بد عمل کنند.

دنبال سیستم گیمینگ می گردی؟ روی لینک زیر کلیک کن:

- راهنمای خرید بهترین سیستم گیمینگ؛ کامپیوتر مخصوص بازی چی ببندم؟

نکات مهم درباره لیست بهترین سیستم های پیشنهادی

  • قیمت‌های لیست پیش رو بر اساس قیمت روز بازار در هنگام به‌روزرسانی استخراج شده‌اند؛ از این رو امکان تغییر قیمت‌ها وجود دارد.
  • سیستم‌های معرفی شده صرفاً پیشنهادی هستند و «مجموعه شهرسخت افزار» هیچ فروشگاهی برای عرضه مستقیم آنها ندارد.
  • ردیف‌های شامل دو یا چند قطعه‌ی پیشنهادی به این معناست که می‌توانید یکی از آن‌ها را به دلخواه یا با توجه به موجودی بازار و بودجه‌ی خود انتخاب کنید.
  • در خرید کولر برای پردازنده های نسل دوازدهمی اینتل حتماً از سازگاری با سوکت LGA 1700 اطمینان حاصل کنید.
  • این لیست صرفاً جهت تسهیل انتخاب برای علاقه‌مندان تهیه شده است و تأمین‌کننده پیشنهادی هم بر اساس ارزیابی‌های کلی برخورد با مشتری، کیفیت ارسال و در نظر گرفتن تمامی جوانب انتخاب شده است تا خرید برای کاربر راحت‌تر انجام گیرد؛ همچنین بخش نظرات صرفاً برای دریافت مشاوره برای خرید از متخصصان شهرسخت‌افزار است.

در صورت داشتن هرگونه مشکل، با ذکر پیشنهاد یا انتقاد خود درباره تأمین‌کننده، لطفاً موضوع را تنها از طریق ایمیل ShahrSakhtAfzar[at]gmail.com با ما در میان بگذارید.

سیستم پیشنهادی شماره 1
بهترین سیستم تا 13 میلیون تومان
بهترین کامپیوتر برای استفاده عمومی- اداری

قطعه

مدل

گارانتی

قیمت

مادربرد

MSI H510M PRO-E آونگ - گرین 4,700,000

پردازنده

Intel Celeron Processor G5905 Box Box - 1,500,000

رم

Crucial 8GB 2666MHz معتبر 800,000

کارت گرافیک

بی نیاز (گرافیک داخلی) - -
هارد دیسک WD-Blue 2TB معتبر 2 ساله 2,400,000

کیس

GREEN AVA گرین 1,200,000

خنک کننده

بی نیاز (پردازنده باکس) - -
پاور GREEN GP400A-ECO Rev3.1 معتبر 1,900,000

اس اس دی

ADATA SU650 120GB آونگ 680,000
مناسب برای:
- استفاده‌های خانگی (وبگردی، آفیس، چند رسانه‌ای، تماشای فیلم، دانلود از اینترنت)
- استفاده‌های کاری (ادارات و سایر مشاغلی که به یک سیستم معمولی نیاز دارند)
- استفاده دانش آموزی (با حداقل هزینه)

اگر خواهان بهترین کامپیوتر ارزان برای استفاده خانگی، کاری و اداری هستید، سیستم فوق مناسب است. این سیستم قدرت پردازشی بالایی ندارد اما از عهده استفاده های معمول نظیر وب گردی، کار با آفیس و استفاده اداری بر می آید. با هزینه بیشتر سراغ سیستم بعدی بروید که از پردازنده جدیدتر و قوی تر با گرافیک داخلی بهتری بهره می برد.

سیستم پیشنهادی شماره 2
بهترین سیستم تا 18 میلیون تومان
بهترین کامپیوتر برای استفاده خانگی - اداری

قطعه

مدل

گارانتی

قیمت

مادربرد

MSI H610M-E آونگ - گرین 4,200,000

پردازنده

Intel Core i3-12100 - 4,900,000

رم

Crucial 8GB 3200MHz DDR4 x2 معتبر 1,900,000

کارت گرافیک

بی نیاز (گرافیک داخلی UHD 730) - -
هارد دیسک WD-Blue 2TB معتبر 2 ساله 2,400,000

کیس

GREEN Oraman Plus
GREEN HIWA
گرین
گرین
1,500,000
1,400,000

خنک کننده

بی نیاز (پردازنده باکس) - -
پاور GREEN GP550A-ECO Rev3.1
MSI MAG A650BN
معتبر
آونگ
2,300,000
2,700,000

اس اس دی

ADATA SU650 120GB آونگ 680,000
مناسب برای:
- استفاده‌های خانگی (وبگردی، آفیس، چند رسانه‌ای، تماشای فیلم با کیفیت، کار با فتوشاپ)
- استفاده‌های کاری نیازمند سیستم معمولی

اگر با حداقل هزینه خواهان بهترین کامپیوتر برای استفاده خانگی و کاری هستید که از عهده کارهایی چون فتوشاپ، پخش ویدئو باکیفیت، اجرای بازی های سبک و برنامه های تخصصی بر آید، سیستم فوق را پیشنهاد می کنیم. همچنین شما امکان اضافه کردن کارت گرافیک برای گیمینگ را هم دارید. پردازنده معرفی شده دارای 4 هسته پردازشی با توانایی اجرای 8Thread است که از عهده بسیاری از کارهای غیر سنگین بر می آید.

برای این سیستم قطعات نسبتاً بروز و پاور خوب انتخاب نموده ایم تا قابلیت ارتقاپذیری هم داشته باشد. برای گیمینگ می توانید با خیال آسوده یک کارت گرافیک RTX 1650 را به سیستم پیشنهادی بالا اضافه کنید اما کارت های ارزان تر چون GT 1030 یا حتی GTX 1630، هدر دادن پولتان است.

سیستم پیشنهادی شماره 3
بهترین کامپیوتر تا 25 میلیون تومان
سیستم مناسب برای استفاده کاری- مالتی مدیا- گیمینگ تفننی

قطعه

مدل

گارانتی

قیمت

مادربرد

MSI PRO H610M-G معتبر 3,700,000

پردازنده

Intel Core i3-12100F
Intel Core i3-13100F
-
-
4,100,000
6,200,000

رم

Crucial 8GB 3200MHz DDR4 x2
ADATA Premier 8GB 2666MHz x2
معتبر
آونگ
1,900,000
1,950,000

کارت گرافیک

Palit GeForce GTX 1650 GP معتبر 9,000,000
هارد دیسک WD-Blue 2TB معتبر 2 ساله 2,40,000

کیس

GREEN GRIFFIN G1 گرین 2,300,000

خنک کننده

DeepCool GAMMAXX 200 V2 (LGA1700) معتبر 600,000
پاور MSI MAG A650BN
GP600A-GED
آونگ
گرین
2,700,000
2,900,000

اس اس دی

ADATA SU650 120GB
ADATA Legend 700 256GB NVMe

آونگ
آونگ
680,000
950,000
مناسب برای:
- استفاده‌های خانگی (مالتی مدیا حرفه ای و کار با نرم افزارهای گرافیکی چون فتوشاپ)
- گیمینگ تفننی (اجرای حداقلی بازی های جدید و آنلاین)
- استفاده‌های کاری (کار با نرم افزارهای کاری گرافیکی)

این سیستم به لطف داشتن پردازنده چهار هسته ای بروز و کارت گرافیک GTX 1650 انویدیا، قادر به اجرای حداقلی بازی های جدید یا اجرای روان بازی های آنلاین است. با این سیستم گیمینگ خوب می توان تقریباً تمامی بازی ها را در وضوح 1080p اجرا کرد.

سیستم پیشنهادی شماره 4
بهترین سیستم کامپیوتر تا 47 میلیون تومان
بهترین کامپیوتر برای گیمینگ فول اچ دی

قطعه

مدل

گارانتی

قیمت

مادربرد

MSI PRO B760M-P DDR4
MSI B760M BOMBER DDR4
آونگ
آونگ
6,200,000
6,600,000

پردازنده

Intel Core i5-12400F - 7,300,000

رم

CORSAIR VENGEANCE LPX 3200MHz x2
Crucial 16GB 3200MHz DDR4 x2
الماس
معتبر
2,900,000
3,200,000

کارت گرافیک

MSI GeForce RTX 3050 GAMING X 8G
Palit GeForce RTX 3060 Ti Dual
گرین-آونگ
شرکتی
18,500,000
18,700,000
هارد دیسک WD-Blue 2TB معتبر 2 ساله 2,400,000

کیس

DEEPCOOL MATREXX 50 MESH 4FS
GREEN GRIFFIN G2
الماس
گرین
2,900,000
2,600,000

خنک کننده

DeepCool GAMMAXX 200 V2 (LGA1700)
DeepCool AG400 LED
معتبر
معتبر
600,000
1,650,000
پاور Antec NE750 Platinum معتبر 3,800,000

اس اس دی

ADATA XPG SX8200 Pro 512GB
ADATA XPG SPECTRIX S40G RGB 512GB
آونگ
آونگ
2,000,000
2,100,000

مناسب برای:
- استفاده‌های کاری (کار با برنامه های سنگین-تخصصی-رندرینگ ابتدایی)
- گیمینگ Full-HD
- ویرایش عکس، تدوین ویدئو و ساخت کلیپ
- گیمینگ نیمه حرفه ای (اجرای تمامی بازی ها در وضوح FULL HD تا 2K)
- استفاده‌های کاری (کار با برنامه های سنگین-تخصصی-رندرینگ ساده)

با این کیس می توانید در کنار استفاده گرافیکی، بازی ها را با نرخ فریم دهی 60 فریم در ثانیه در Full HD اجرا کنید. این سیستم برای اجرای برنامه های گرافیکی و کاری هم مناسب است، اما برای برنامه های سنگین باید سراغ سیستم های با پردازنده قوی تر بروید.

سیستم پیشنهادی فوق از پردازنده میان رده قوی، کارت گرافیک RTX انویدیا و قطعات پرسرعت برخوردار است که آن را برای اغلب استفاده های خانگی، کاری، گیمینگ و اجرای برنامه های تخصصی مناسب کرده است. برای گیمینگ تا 2K کارت گرافیک RTX 3060 و مدل های قوی تر تهیه کنید.

سیستم پیشنهادی شماره 5
بهترین سیستم تا 60 میلیون تومان
کامپیوتر مناسب برای گیمینگ فول اچ دی 60FPS

قطعه

مدل

گارانتی

قیمت

مادربرد

MSI PRO Z790-P WIFI DDR4

الماس 11,700,000

پردازنده

Intel Core i5-12600K
Intel Core i7-12700
-
-
8,700,000
10,800,000

رم

ADATA XPG SPECTRIX D60G RGB 8GB x2
ADATA XPG SPECTRIX D60G RGB 16GB
x2
آونگ
آونگ
3,900,000
5,400,000

کارت گرافیک

MSI GeForce RTX 3060 GAMING X 12G
ZOTAC RTX 3060 Ti Twin Edge OC
معتبر
الماس
22,000,000
24,500,000
هارد دیسک Toshiba DT02 2TB (SMR)
WD-Blue 4TB (SMR)
ماتریس
معتبر 2 ساله
3,000,000
4,300,000

کیس

GREEN GRIFFIN G4
DeepCool CG540
معتبر
معتبر
3,400,000
3,500,000

خنک کننده

DeepCool AG400 LED
GREEN NOTUS 400-PWM
معتبر
گرین
1,650,000
1,600,000
پاور Antec NE750 Platinum
MSI MPG A850GF
معتبر
آونگ
3,800,000
5,500,000

اس اس دی

ADATA XPG SPECTRIX S40G RGB 512GB آونگ 2,100,000

مناسب برای:
- گیمینگ Full-HD
- ویرایش عکس، تدوین ویدئو و ساخت کلیپ

کیس پیشنهادی فوق برای گیمینگ فول اچ دی با تنظیمات بالا یا نرخ فریم دهی بیش از 60 فریم در ثانیه مناسب است. شما بسته به بودجه می توانید کارت گرافیک قوی تری انتخاب کنید تا برای گیمینگ 2K یا نرخ فریم دهی بالاتر هم پاسخگو باشد.

سیستم پیشنهادی شماره 6
بهترین سیستم تا 80 میلیون تومان
بهترین کامپیوتر برای گیمینگ 2K

قطعه

مدل

گارانتی

قیمت

مادربرد

ASUS PRIME Z790-P

الماس 13,000,000

پردازنده

Intel Core i7-12700K
Intel Core i7-13600K
-
-
16,400,000
16,400,000

رم

ADATA 8GB DDR5-4800MHz x2
Crucial 16GB 4800MHz DDR4 x2
آونگ
معتبر
4,000,000
2,500,000

کارت گرافیک

MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X 8G
MSI Radeon RX 6700 XT GAMING X 12G
ASUS Dual GeForce RTX 4070 OC
گرین-آونگ
آونگ

معتبر
28,000,000
28,000,000
40,000,000
هارد دیسک Toshiba DT02 2TB (SMR)
WD-Blue 4TB (SMR)
ماتریس
معتبر 2 ساله
3,000,000
4,300,000

کیس

DeepCool MATREXX 50 ADD-RGB 4F
LIAN LI Lancool-205
الماس
معتبر
3,700,000
4,000,000

خنک کننده

DeepCool AS500
DeepCool AS500 PLUS
الماس
الماس
2,800,000
3,300,000
پاور GREEN GP800B-HP EVO
MSI MPG A850GF
گرین
آونگ
4,800,000
5,800,000

اس اس دی

ADATA Legend 850 512GB آونگ 3,200,000

مناسب برای:
- گیمینگ (اجرای روان بازی ها در وضوح 2K- گیمینگ با نرخ فریم دهی بالا)
-کار با برنامه های کاری و تخصصی نیازمند CPU چند هسته ای قوی

اگر به یک سیستم گیمینگ قوی برای 2K یا 4K 60FPS یا اجرای برنامه های کاری و تخصصی سنگین نیاز دارید، سیستم فوق به خوبی از عهده آن بر می آید. البته برای گیمینگ بهتر است یک کارت گرافیک سری RTX 40 چون RTX 4070 تهیه کنید.

سیستم پیشنهادی شماره 7
بهترین کامپیوتر تا 125 میلیون تومان
کیس مناسب برای گیمینگ 2K حرفه ای- استفاده کاری

قطعه

مدل

گارانتی

قیمت

مادربرد

ASUS Prime Z790-P الماس 13,000,000

پردازنده

Intel Core i7-13700
Intel Core i9-12900F
-
-
21,500,000
21,700,000

رم

ADATA XPG HUNTER 8GB 5200 MHz x2
ADATA XPG HUNTER 16GB 5200 MHz x2
آونگ
آونگ
5,700,000
7,500,000

کارت گرافیک

MSI RTX 4070 Ti GAMING X TRIO 12G
ASUS TUF RX 6900 XT OC
آونگ
معتبر
60,000,000
46,800,000
هارد دیسک WD-Blue 4TB معتبر 2 ساله 4,300,000

کیس

DeepCool MATREXX 55 V3 ADD-RGB WH 3F
GREEN GRIFFIN G7
الماس
معتبر
5,000,000
4,800,000

خنک کننده

MSI MAG CoreLiquid C240 آونگ 5,000,000
پاور MSI MPG A1000G
GREEN GP850B-OCPT
آونگ
گرین
8,100,000
7,300,000

اس اس دی

ADATA Legend 850 512GB آونگ 3,200,000

مناسب برای:
- گیمینگ 2K حرفه ای (اجرای بازی ها با تنظیمات و نرخ فریم دهی بالا)
-کار با برنامه های کاری و تخصصی نیازمند CPU و GPU قوی انویدیا

سیستم فوق از گرافیک پرقدرت و پردازنده نسل سیزدهمی اینتل برخوردار است و از گیمینگ 2K گرفته تا کار با برنامه های تخصصی و گرافیکی می توانید روی آن حساب باز کنید. همچنین این سیستم برای گیمینگ با نرخ فریم دهی و تنظیمات بالا نیز مناسب است، اما می توان آن را بهترین کامپیوتر برای گیمینگ 1440p حرفه ای دانست.

سیستم پیشنهادی شماره 8
بهترین کامپیوتر تا 150 میلیون تومان
کیس مناسب برای گیمینگ 4K - استفاده کاری

قطعه

مدل

گارانتی

قیمت

مادربرد

ASUS PRIME Z790-P WIFI
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WiFi
الماس
الماس
14,800,000
26,000,000

پردازنده

Intel Core i9-12900K
Intel Core i9-13900KF
-
-
22,900,000
34,600,000

رم

CORSAIR VENGEANCE 32GB 5600 MHz
Corsair PLATINUM RGB 32GB 6000 MHz
CL36
شرکتی
معتبر
7,500,000
10,500,000

کارت گرافیک

MSI RTX 4080 16GB GAMING X TRIO گرین-آونگ 73,800,000
هارد دیسک WD-Blue 4TB معتبر 2 ساله 4,300,000

کیس

DeepCool MATREXX 70 ADD-RGB 3F معتبر 7,000,000

خنک کننده

MSI MAG CoreLiquid C36
MSI MAG CoreLiquid 360R V2
آونگ
آونگ
6,700,000
8,800,000
پاور MSI MPG A1000G
GREEN GP1200B-OCDG
آونگ
گرین
8,100,000
9,500,000

اس اس دی

ADATA Legend 850 512GB آونگ 3,200,000

مناسب برای:
- گیمینگ 4K (اجرای بازی ها با تنظیمات و نرخ فریم دهی یا نرخ نوسازی بالا)
-کار با برنامه های کاری و تخصصی نیازمند CPU و GPU قوی انویدیا

سیستم فوق از گرافیک پرقدرت و پردازنده نسل دوازدهمی برخوردار است و از گیمینگ 4K گرفته تا کار با برنامه های تخصصی و گرافیکی می توانید روی آن حساب باز کنید. این سیستم برای استفاده های کاری گوناگون نیز قدرت پردازشی بالایی دارد که می توانید بسته به نیاز تان حجم حافظه رم، اس اس دی یا حافظه هارد دیسک را بالا ببرید.

سیستم پیشنهادی شماره 9
بهترین سیستم رایانه تا 190 میلیون تومان
بهترین کامپیوتر برای استفاده کاری - تدوین - رندرینگ - گیمینگ

قطعه

مدل

گارانتی

قیمت

مادربرد

ASUS PRIME X670E-PRO WIFI ماتریس 17,800,000

پردازنده

AMD Ryzen 9 7900X
AMD Ryzen 9 7950X
ماتریس
ماتریس
23,900,000
32,300,000

رم

CORSAIR VENGEANCE 32GB 5200 MHz
CORSAIR DOMINATOR PLATINUM RGB 64GB 5200 MHz
الماس
الماس
9,000,000
16,500,000

کارت گرافیک

ZOTAC GeForce RTX 4090 Trinity OC
MSI RTX 4070 Ti GAMING X TRIO 12G
معتبر
آونگ
100,000,000
60,000,000
هارد دیسک WD-Blue 4TB معتبر 4,300,000

کیس

Lian Li O11 Dynamic XL معتبر 8,300,000

خنک کننده

MSI MAG CORELIQUID 360R V2
MSI MEG CoreLiquid S360
آونگ - گرین
آونگ - گرین
8,800,000
12,700,000
پاور GREEN GP1350B-OCDG
ASUS ROG THOR 1000W Platinum II
گرین
الماس
11,800,000
20,000,000

اس اس دی

MSI SPATIUM M460 PCIe 4.0 NVMe 1TB ماتریس 5,600,000

مناسب برای:
-کار با برنامه های کاری و تخصصی نیازمند CPU و GPU قوی انویدیا
- رندرینگ، ویرایش ویدئو، تدوین ویدئو

سیستم حرفه ای Ryzen 7000 برای برنامه های گرافیکی سنگین یا تخصصی مناسب است. شما می توانید حافظه رم بیشتری برای این سیستم لحاظ کنید یا سراغ کارت های گرافیک ارزان تر چون RTX 4070 بروید.

سیستم پیشنهادی شماره 10
بهترین کامپیوتر شخصی تا 260 میلیون تومان
بهترین کامپیوتر برای گیمینگ تا 8K - استفاده کاری

قطعه

مدل

گارانتی

قیمت

مادربرد

ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WiFi الماس 26,000,000

پردازنده

Intel Core i9-13900K - 34,600,000

رم

CORSAIR DOMINATOR PLATINUM RGB 32GB 6200 MHz
CORSAIR DOMINATOR PLATINUM RGB 64GB 5200 MHz
معتبر
الماس
10,600,000
16,500,000

کارت گرافیک

ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC الماس 138,000,000
هارد دیسک WD-Blue 4TB معتبر 2 ساله 4,200,000

کیس

CORSAIR iCUE 7000X RGB معتبر 11,500,000

خنک کننده

MSI MAG CORELIQUID 360R V2
MSI MEG CoreLiquid S360
آونگ - گرین
آونگ - گرین
8,800,000
12,700,000
پاور GREEN GP1350B-OCDG
SilverStone ST1500-TI
گرین
معتبر
11,800,000
20,000,000

اس اس دی

MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe 1TB ماتریس 5,600,000

مناسب برای:
- گیمینگ 4K تا 8K(اجرای بازی ها با تنظیمات و نرخ فریم دهی یا نرخ نوسازی بالا)
-کار با برنامه های کاری و تخصصی نیازمند CPU و GPU قوی انویدیا

با سیستم حرفه ای بالا می توانید از گیمینگ 8K گرفته تا اجرای سنگین ترین برنامه های گرافیکی و تخصصی را انجام دهید. برای استفاده کاری شما می توانید حجم بیشتری حافظه رم نصب کنید.

دنبال سیستم گیمینگ می گردی؟ فقط روی لینک زیر کلیک کن:

- راهنمای خرید بهترین سیستم گیمینگ؛ کامپیوتر مخصوص بازی چی ببندم؟

سوال های پرتکرار درباره خرید بهترین کامپیوتر

بهترین برند کامپیوتر بازار ایران کدام است؟

برندهای مختلفی در بازار ایران وجود دارد که می‌تواند آنها را ترکیب کنید و هیچ برند بهترینی وجود ندارد. با این حال بهتر است گارانتی را هم لحاظ کنید.

ام اس آی، ایسوس، گیگابایت، ازراک، الیت گروپ، بایوستار، کالرفول و EVGA همگی جزء برندهای معتبر مادربرد هستند.

کامپیوتر آماده بهتر است یا کاستوم؟

مشخصات و قطعات کامپیوترهای آماده انعطاف زیادی ندارد اما PC های کاستوم را می‌توانید به دلخواه بر اساس نیاز، علایق و بودجه انتخاب و اسمبل کنید.

بودجه مناسب برای خرید یک سیستم خوب خانگی باید چقدر باشد؟

برای خرید یک سیستم خانگی مناسب حداقل به 20 میلیون تومان بودجه نیاز دارید. اما برای گیمینگ باید کمی بیشتر و حدود 25 میلیون تومان هزینه کنید.

برای خرید یک رایانه شخصی چه قطعاتی را باید مونتاژ کرد؟

تمامی قطعات کامپیوتر باید داخل کیس بسته شوند یا اصطلاحاً اسمبل شوند. اسمبل در خانه نیز امکان پذیر است اما اگر تجربه و دانش کافی ندارید، حتماً آن را به فروشنده یا یک شخص کاربلد بسپارید.

با چه بودجه‌ای می‌توان یک سیستم کامپیوتر میان رده بست؟

حداقل بودجه لازم برای خرید یک کامپیوتر میان رده حدود 25 تا 30 میلیون تومان است.

Multithreading و Thread چیست؟

Multithreading تکنیکی برای استفاده بهتر از هسته‌ها و منابع پردازنده است و به شرطی که خود برنامه‌ها و سیستم عامل از Multithreading پشتیبانی کنند، عملکرد بهتری با پردازنده های چند هسته ای ارائه می‌کند.

برای گیمینگ پردازنده چند هسته‌ای بهتر است؟

برای سیستم‌های گیمینگ میان رده پردازنده 6 هسته‌ای (حداقل 4 هسته‌ای)، برای سیستم‌های گیمینگ رده بالا 8 هسته‌ای و برای بازی‌های جهان باز سنگین با قطعات رده بالا پردازنده 10 تا 16 هسته‌ای توصیه می‌شود.

برای ویندوز 10 و ویندوز 11 چند گیگابایت حافظه رم نیاز است؟

برای اجرای روان برنامه‌ها در ویندوز 10 و ویندوز 11 حداقل 8 گیگابایت حافظه رم توصیه می‌شود.

با سپاس از اینکه تا پایان راهنمای خرید بهترین سیستم کامپیوتر (PC) همراه ما بودید. در صورتی که به دریافت مشاوره نیاز دارید، لطفاً سوال خود را با قید بودجه و انتظارات و استفاده تان در بخش نظرات زیر همین مطلب مطرح کنید تا توسط کارشناسان شهرسخت افزار به آنها پاسخ داده شود.

\>

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط