ویژگی‌های روابط سالم و ناسالم را بشناسید


ویژگی‌های روابط سالم و ناسالم را بشناسید

یک رابطه سالم می‌تواند حمایت، عشق و ارتباط را برای یک فرد فراهم کند، اما همه روابط سالم نیستند. روابط ناسالم می‌تواند آسیب‌زا باشد و بر رفاه فرد تأثیر منفی بگذارد. فقدان اعتماد، احترام، ارتباطات یا حمایت از ویژگی‌های روابط ناسالم هستند.به گزارش...

یک رابطه سالم می‌تواند حمایت، عشق و ارتباط را برای یک فرد فراهم کند، اما همه روابط سالم نیستند. روابط ناسالم می‌تواند آسیب‌زا باشد و بر رفاه فرد تأثیر منفی بگذارد. فقدان اعتماد، احترام، ارتباطات یا حمایت از ویژگی‌های روابط ناسالم هستند.

به گزارش سیناپرس، یک زندگی رضایت‌بخش و شاد به روابط سالم بستگی دارد. در ادامه مطلب بیشتر با ویژگی‌های روابط سالم در مقابل روابط ناسالم آشنا خواهیم شد.

چگونه رابطه سالمی داشته باشیم؟

یک رابطه سالم شامل چند جزء کلیدی است. برای مثال، هر دو طرف رابطه باید بتوانند نیازها و مرزهای خود را بیان کنند و در رابطه احساس برابری داشته باشند. در اینجا چند نکته اضافی برای ایجاد یک رابطه سالم را بشناسید؛

1. ارتباط: روابط نیاز به ارتباط موثر دارند. مهم است که نیازها، احساسات و مرزهای خود را آشکارا و صادقانه برای شریک زندگی خود بیان کنید.

2. اعتماد: اعتماد جزء ضروری یک رابطه سالم است. شما باید با شریک زندگی خود صادق و به او وفادار باشید.

3. احترام: احترام جنبه مهم هر رابطه سالمی است. بسیار مهم است که به شریک زندگی خود احترام بگذارید و برای احساسات، نظرات و مرزهای او ارزش قائل شوید.

4. حمایت: یک رابطه سالم شامل حمایت از شریک زندگی است که می‌تواند شامل حمایت عاطفی، مالی یا انواع دیگر باشد.

5. مرزها: هر دو شریک باید به مرزهای یکدیگر احترام بگذارند. نمونه‌هایی از این موارد شامل رعایت مرزهای پیرامون فضای شخصی، زمان و تصمیم‌گیری است.

6. سازش: در هر رابطه‌ای، سازش و یافتن راه‌حل‌های سودمند متقابل برای تعارضات حیاتی است.

7. زمان: مهم است که برای همسرتان وقت بگذارید و رابطه خود را در اولویت قرار دهید.

به منظور حفظ یک رابطه سالم، ضروری است که سلامت جسمی و روانی خود را در اولویت قرار دهید و مایل باشید تا روی هر چالشی که ممکن است پیش بیاید کار کنید. تمرین این رفتارها می‌تواند یک رابطه قوی، مثبت و حمایتی با شریک زندگی شما ایجاد کند.

به چه رابطه‌ای می‌گوییم «سالم»؟

برخی از نشانه‌ها می‌توانند نشان دهد، یک رابطه سالم است یا ناسالم. یک رابطه سالم شامل حمایت شما از همسرتان است. یکی دیگر از نشانه‌های خوبی که نشان می‌دهد رابطه شما سالم است، این است که شما و شریک زندگیتان برای یکدیگر احترام متقابل قائل هستید. در اینجا چند نمونه از روابط سالم آورده شده است:

1. پذیرش: هر دو شریک در یک رابطه سالم یکدیگر را همان طور که هستند، از جمله عیوب و نقص‌هایشان می‌پذیرند. برای تقویت پذیرش در یک رابطه، روی ویژگی‌های مثبت شریک زندگی خود تمرکز کنید. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید افراد در طول زمان تغییر و رشد می‌کنند، و طبیعی است که در یک رابطه بین علایق، اهداف و ارزش‌ها تفاوت‌هایی وجود داشته باشد.

2. احترام به استقلال: در حالی‌که یک رابطه سالم مستلزم حضور در کنار یکدیگر است، برای هر دو شریک نیز حیاتی است که دوستان و فعالیت‌های خود را خارج از رابطه داشته باشند. برای تقویت استقلال در یک رابطه، شریک زندگی خود را تشویق کنید تا سرگرمی های خود را دنبال کند و به تمایل او برای تنهایی احترام بگذارد.

3. صداقت: هر دو طرف در یک رابطه سالم با یکدیگر صادق هستند و می‌توانند آشکارا درباره افکار و احساسات خود صحبت کنند. برای ایجاد صداقت در یک رابطه، سعی کنید با شریک زندگی خود باز و شفاف باشید و از پنهان کردن راز خودداری کنید.

4. صمیمیت عاطفی: یک رابطه سالم شامل به اشتراک گذاشتن عمیق‌ترین احساسات و افکار خود با شریک زندگی و احساس ارتباط در سطح عاطفی است. برای ایجاد صمیمیت عاطفی، زمانی را به گفتگوهای عمیق با همسر خود اختصاص دهید و افکار و احساسات خود را با او در میان بگذارید.

5. پویایی قدرت برابر: یک رابطه سالم شامل احساس برابری است که هر دو طرف در تصمیم‌گیری احساس برابری می کنند. برای تقویت حس برابری، دیدگاه‌های یکدیگر را در نظر بگیرید و از تلاش برای کنترل یا تسلط بر شریک زندگی خود اجتناب کنید.

6. حمایت از رشد شخصی: هر دو طرف در یک رابطه سالم از رشد شخصی یکدیگر حمایت و همدیگر را تشویق می‌کنند تا اهداف و رویاهای خود را دنبال کنند.

اگر رابطه شما این ویژگی‌ها را دارد، احتمالاً رابطه‌ای سالم و مثبت خواهد بود. به یاد داشته باشید، هر رابطه‌ای منحصربه‌فرد است و ممکن است مجموعه‌ای از چالش‌های خاص خود را داشته باشد.

نمونه‌هایی از روابط ناسالم

روابط ناسالم را می‌توان با چندین رفتار مشخص کرد که می‌تواند تأثیر منفی بر افراد درگیر داشته باشد. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

1. عدم ارتباط: در یک رابطه ناسالم، ممکن است فقدان ارتباط موثر وجود داشته باشد، به طوری که یکی از طرفین یا هر دو قادر به بیان نیازها، احساسات و مرزهای خود نباشند. فقدان ارتباط می‌تواند منجر به سوء تفاهم و رنجش شود.

2. عدم اعتماد: در یک رابطه ناسالم، ممکن است عدم اعتماد وجود داشته باشد، به‌طوری که یکی از طرفین یا هر دوی آنها ناصادق یا بی‌وفا باشند. عدم اعتماد می‌تواند باعث ایجاد احساس ناامنی شود.

3. عدم احترام: در یک رابطه ناسالم، ممکن است کمبود احترام وجود داشته باشد، به‌طوری که یکی از طرفین یا هر دو به احساسات، نظرات و مرزهای یکدیگر بی‌توجهی می‌کنند. عدم احترام به همسر می‌تواند منجر به احساس بی‌احترامی و آسیب شود.

4. عدم حمایت: در یک رابطه ناسالم، ممکن است یک یا هر دو طرف از یکدیگر حمایت نکنند و باعث انزوا و احساس عدم حمایت دیگری شود.

5. نداشتن حد و مرز: در یک رابطه ناسالم، ممکن است فقدان حد و مرز وجود داشته باشد، به‌طوری که یکی از طرفین یا هر دو به فضای شخصی، زمان یا تصمیم‌گیری دیگری حمله کنند.

6. حل ضعیف تعارض: در یک رابطه ناسالم، دو طرف ممکن است تعارضات را از طریق ابزارهای ناسالم مانند فریاد زدن، قهر کردن، یا خشونت فیزیکی حل کنند.

مشورت با درمانگر یا مشاور می‌تواند به شما در رفع این مشکلات کمک کند. همچنین تعیین حد و مرزها و اولویت دادن به رفاه شما مهم است. رابطه ناسالم را نپذیرید و برای تغییر شرایط تلاش کنید.

منبع: webmd

مترجم: زهرا علی‌دوست

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403