پورمحمدی: یک سری مسائل را باید 10 سال بعد گفت/ سرنوشت باشگاه ثروتمند لیگ برتری این هفته مشخص می‌شود


پورمحمدی: یک سری مسائل را باید 10 سال بعد گفت/ سرنوشت باشگاه ثروتمند لیگ برتری این هفته مشخص می‌شود

مدیرعامل باشگاه مس رفسنجان به مهم‌ترین سوال این روزهای پیرامون تیم فوتبال باشگاه پاسخ داده است.

به گزارش "ورزش ‌سه"، تیم فوتبال مس رفسنجان موفق شد به روند صعودی خود با محمد ربیعی ادامه بدهد. آنها پس از کسب رتبه‌های هشتمی و ششمی در لیگ‌های بیستم و بیست و یکم، در سومین سال حضور در لیگ برتر موفق به کسب رتبه پنجم شدند و البته در این مسیر بهترین خط دفاعی لیگ را هم به نام خودشان زدند.
در زمینه عملکرد تیم فوتبال باشگاه و حواشی و اتفاقات پرشماری که این تیم در طول مسابقات پشت سر گذاشت، گفت‌وگویی با حسین پورمحمدی، مدیرعامل باشگاه، داشته‌ایم و از او درباره مهم‌ترین ابهام این روزهای تیم فوتبال باشگاه که وضعیت سرمربیگری این تیم است هم سوال پرسیدیم.

این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

*ابتدا درباره عملکرد تیم فوتبال مس رفسنجان صحبت کنید که موفق به حفظ روند صعودی سال‌های اخیر شد.
پورمحمدی:, روند باشگاه مس رفسنجان در 4 سال گذشته همیشه صعودی بوده است. امسال هم با وجود تغییر مدیریت هیچ خللی در روند قبلی ایجاد نشد و با همان روند قبلی حتی محکم‌تر ادامه دادیم و رتبه پنجم را کسب کردیم. دیروز در برنامه ورزشگاه کارشناسان جداول اشتباهات داوری را نمایش دادند و شما دیدید در آن جداول رتبه ما چهارم بود و حق ما هم واقعا چهارم بود. می‌خواهم بگویم روند صعودی باشگاه حفظ شده است. ضمن اینکه تمام اهالی فوتبال و مردم باشگاه مس رفسنجان را یک باشگاه باشخصیت می‌شناسند. امیدواریم در سال‌های آینده هم این روند صعودی ادامه داشته باشد.

*موضوعی که پیش از پایان فصل حسابی جنجال‌ساز شد، بحث حضور استاندار کرمان در تمرین تیم مس رفسنجان و خطاب کردن این تیم به عنوان تیم اول استان کرمان بود.
پورمحمدی: این اولین مرتبه بود که استاندار کرمان در تمرینات تیم فوتبال مس رفسنجان حاضر شده است. و این جای تشکر دارد از جناب آقای دکتر فداکار که قبل از بازی استقلال آمدند و به بچه‌های ما روحیه دادند. آن صحبت موضوع خاصی نبود و رسانه‌ها حاشیه درست کردند، وگرنه ایشان از روند تیم، مدیریت و کادر فنی باشگاه ابراز رضایت و تشکر کردند. گفتند رتبه خوب و احتمال کسب سهمیه دارید و اینکه در بین تیم‌های کرمانی رتبه اول را دارید. این یک تعریف کلی از باشگاه ما بود و بحث مقایسه نبود. بعدا این جمله را از تمام آن دیدار بولد کردند، که اختلاف ایجاد کنند. اما ما روابط بسیار خوب و دوستانه‌ای با باشگاه‌های دیگر کرمان داریم و هیچ حاشیه و بحثی بین ما نیست.

*حاشیه دیگر در بازی برابر مس کرمان برای شما ایجاد شد. پس از پایان مسابقه شما گوشی خودتان را خاموش کردید. این موضوع مطرح شده بود که به شما گفته شده ببازید و به شدت تحت فشار قرار داشتید.
پورمحمدی: معمولا این سوالات را باید بعدا جواب داد. مثلا 10 سال بعد. الان نمی‌توان خیلی مسائل را باز کرد، اما موضوع خاصی نبود. آن بازی به خاطر اتفاقات بازی پرسپولیس و مس کرمان بدون تماشاگر اعلام شده بود و ما یک هفته تلاش کردیم که مجوز بگیریم. کلی برای ما شرط و شروط گذاشتند و بالاخره در دقایق آخر موفق شدیم مجوز را بگیریم. کل آن هفته را من در جلسات مختلف گذراندم. خاموش شدن گوشی در روز بازی هم به همین دلیل بود. من باید به همه مسائل حواسم می‌بود. من حتی بازی را نتوانستم ببینم و بخش‌های کمی از بازی را دیدم، چون درگیر مسائل اجرایی بودم.

پورمحمدی: یک سری مسائل را باید 10 سال بعد گفت/ سرنوشت باشگاه ثروتمند لیگ برتری این هفته مشخص می‌شود

-ممکن بود اعتبار شرکت مس خدشه‌دار شود
مدیرعامل باشگاه مس رفسنجان سپس به توضیح نتایج مس رفسنجان مقابل نفت مسجد سلیمان و مس کرمان به عنوان دو رقیب اصلی مس کرمان در فرار از سقوط اشاره کرد و گفت: «من یک نکته را بگویم. ما نفت آبادان را 4 بر صفر بردیم. نفت مسجد سلیمان را هم یک بر صفر بردیم. یعنی دو رقیب اصلی مس کرمان. آن موقع در کرمان حرف و حدیث بود که رفسنجان می‌خواهد به رقبای مس کرمان امتیاز بدهد، ولی ما قاطعانه بردیم. صحبتی که بین ما، بازیکنان و کادر فنی بود اینکه ما کار خودمان را بدون توجه به تیم حریف انجام بدهیم. مقابل تمام تیم‌ها. اصلا کاری نداریم که در چه رتبه‌ای هستند؛ در حال سقوط هستند یا می‌خواهند قهرمان بشوند. ما فقط به بردن و کسب رتبه بهتر فکر می‌کردیم. اصلا وارد بازی‌های دیگر نشدیم و حرفه‌ای هم نیست. همان‌طور که ما رقبای مس را قاطعانه بردیم، مقابل مس کرمان هم بازی خودمان را انجام دادیم و اجازه ندادیم اسم شرکت مس خدشه‌دار شود. به هر حال اگر اینکار انجام می‌شد، ضربه‌ای بود به اعتبار شرکت مس و ما خدایی ناکرده نمی‌خواستیم این اتفاق بیفتد. وگرنه حاشیه خاص دیگری نبود.»

*این موضوع یک بار دیگر شائبه اینکه شرکت صنایع مس ایران با صعود مس کرمان دیگر علاقه‌ای به حمایت از مس رفسنجان ندارد را رد کرد.
پورمحمدی: بله. شما در مصاحبه عید هم این موضوع را از من پرسیدید و من تاکید کردم که اینطور نیست. این فقط حدس و گمانه‌زنی آدم‌هاست. چیزی که من در شرکت مس می‌بینم این است که نه آنها دنبال تضعیف ما بودند و نه تضعیف مس کرمان. به هر دو باشگاه به یک شکل نگاه می‌شود و من تبعیضی در شرکت مس ندیدم. حال از بیرون شک و شبهه‌هایی هست و شایعاتی مطرح می‌شود، اما شما دیدید در عمل زمانی که من آمدم تیم هشتم بود و فصل را با رتبه پنجمی تمام کردیم. مس کرمان را هم در هر دو بازی رفت و برگشت بردیم. مس کرمان هم عملکرد خوبی داشت و فقط در هفته‌های پایانی کم آورد. من تبعیضی ندیدم. شرکت مس تیم فوتبال مس کرمان را تضعیف نکرد و پرداختی‌هایشان به موقع بود. حمایت‌هایی که از ما شد، از تیم مس کرمان هم شد، اما آنها موفق به حفظ تیم نشدند. این دیکته از سوی شرکت مس نبوده است.

*برسیم به مهم‌ترین سوال که درباره آینده محمد ربیعی است. آیا ایشان به کارشان ادامه خواهند داد، یا مربی دیگری مدنظر شما قرار دارد؟
پورمحمدی: شما در مصاحبه‌ عید هم این موضوع را پرسیدید و من جواب مفصلی به آن دادم. البته برای پاسخ دادن به سوال سرمربی باید سه چهار موضوع را باز کنم که یکی از آنها زیرساخت‌های مناسب رفسنجان است . هر سرمربی‌ای دوست دارد در باشگاهی کار کند که اینجنین زیرساخت‌های حرفه‌ای دارد. این یک موضوع است. بحث دوم مسائل مالی است. امسال ما جزء معدود باشگاه‌هایی بودیم، که طبق قرارداد اقساط را پرداخت کردیم و اولین باشگاهی بودیم که در هفته بیست و ششم پرداختی را به 80 درصد رساندیم. زودتر از تمام باشگاه‌های دیگر. ضمن اینکه پاداش تمام بردها پرداخت شد. در واقع از نظر مالی خوش حساب بودیم. نکته سوم این است که همیشه در رفسنجان از تیم حمایت شده است و آرامش خاصی در شهر برقرار است. هیچوقت ندیدیم روی سکوها علیه بازیکن و مربی شعار بدهند یا مسئولان شهر علیه باشگاه موضع بگیرند. تنش‌هایی که در برخی شهرها و تیم‌های لیگ برتری هست و سبب ضربه خوردن تیم می‌شود را نداریم. مورد بعدی هم اینکه کادر مدیریتی باشگاه، چه ما و چه کادر مدیریتی قبلی همیشه پشت تیم و سرمربی بوده‌ایم. حتی یک لحظه نشده که تیم را رها کنیم و یا اختلافی بین ما ایجاد بشود. خب این 4 مورد را خیلی از باشگاه‌های لیگ برتری ندارند. یا زیرساخت ندارند، یا پرداخت‌های مالی ضعیف دارند، یا شهر آرام نیست و اختلافات شدید است و یا حمایت مدیریتی از سرمربی وجود ندارد.

*خیلی از مربیان برای مربیگری در رفسنجان ابراز تمایل کرده‌اند
پورمحمدی سپس حرف‌هایش را جمع‌بندی کرد و گفت: «به خاطر این چند مورد باشگاه شخصیت خوبی در لیگ برتر گرفته و خیلی از مربیان دوست دارند در این باشگاه کار کنند. فوتبال هم کوچک است و همه از همه چیز خبر دارند. می‌دانند شرایط باشگاه مس رفسنجان برای کار کردن عالی است. خب به هر حال پیشنهادات به ما زیاد شده است. خیلی از سرمربیان دوست داشتند و ابراز تمایل کردند که در باشگاه مس رفسنجان در فصل آینده مربیگری کنند.»

*این هفته قرارداد با محمد ربیعی بسته می‌شود
مدیرعامل باشگاه مس رفسنجان سپس به موضوع اصلی بازگشت و درباره آینده محمد ربیعی گفت: «ولی خب من قبل از عید به آقای ربیعی پیشنهاد تمدید قرارداد دادم و بعد از عید هم مجددا پیشنهاد دادم. حتی نامه زدم و پیشنهاد را تکرار کردم. به هر حال هیچوقت جلسات ما به قرارداد نرسید و موکول کردند به هفته آینده. یعنی هفته‌ای که پیش رو داریم. گزینه اول ما آقای ربیعی است و به امید خدا این هفته قرارداد بسته شود.»

پورمحمدی: یک سری مسائل را باید 10 سال بعد گفت/ سرنوشت باشگاه ثروتمند لیگ برتری این هفته مشخص می‌شود

*اگر تمدید انجام شود، شما با گزینه‌های دیگر اصلا صحبتی داشته‌اید؟
پورمحمدی: حالا این را صبر کنید. ما اصرار کردیم و تمایل داریم ایشان کارشان را ادامه بدهند. این خواست مردم رفسنجان هم هست. ایشان یک مربی حرفه‌ای است و پیشنهادات خوبی هم دارد و شرایط مناسبی برایش در باشگاه‌های دیگر هست. باید صبر کنیم و ببینیم چه پیش می‌آید. دو سه روز آینده به امید خدا قطعی می‌شود.»

*یعنی ظرف روزهای آینده حضور یا عدم حضور آقای ربیعی مشخص می‌شود و اگر تمدید نکنند شما با گزینه‌های دیگر وارد مذاکره می‌شوید؟
پورمحمدی: به هر حال اگر نشود، بله. اگر ایشان تمایل نداشته باشند. دیگر نمی‌توانیم باشگاه را معطل کنیم. باید سریع تعیین تکلیف شود. چون تیم ما بسیاری از بازیکنان قرارداد 2 ساله دارند. یک عده هم یکساله قرارداد دارند. باید خیلی زود تعیین تکلیف شود و وارد فصل نقل و انتقالات شویم و نگذاریم زمان از دست برود.

*تغییراتی در قانون نقل و انتقالات قرار گرفت. دیدگاه شما درباره این تغییرات قابل توجه چیست؟
پورمحمدی: بله من در آن جلسه فدراسیون حضور داشتم و خیلی از مواردی که بود مورد تایید ما هم بود. خلاصه این جلسه این بود که برخی باشگاه‌ها قیمت بازیکنان و مربیان را به صورت نجومی بالا برده‌اند و نتیجه این شده که فوتبال به صورت نامتوازن اداره شود. تیم‌هایی در همین فصل با 50میلیارد بسته شده و برخی تیم‌ها با 500 میلیارد. بازیکن 20، 30 میلیاردی داریم و بازیکن لیگ برتری با قرارداد 300،400 میلیونی هم داریم. به همین دلیل این تصمیم را فدراسیون در کمیته‌هایش گرفت و در جلسه با مدیران عامل مطرح شد و مورد تایید قرار گرفت. البته برخی از بندها هم حذف شد و مواردی هم اضافه شد. برخی از این قوانین را خودم کاملا تایید می‌کنم. مثلا اینکه دستمزد مدیر برنامه را باشگاه نباید بدهد. بازیکن یا کادر فنی باید بدهد. اما مد شده که باشگاه بدهد و ما خودمان نزدیک 10 میلیارد به مدیران برنامه بدهکاریم. همه این موارد برعهده باشگاه گذاشته شده است. به هر حال این درست نیست. یک بند این بوده و از این موارد زیاد بوده است. البته شاید اشکالاتی هم باشد. بحث دیگر این بود که میانگین سنی لیگ بالا است و به همین خاطر آن قانون 19 بازیکن بزرگسال را گذاشتند، که تعداد بازیکنان امید بیشتر شود . یک سری از قانون‌هایش خوب است ولی خب بندهای حساسیت‌زا هم دارد. به هر حال فدراسیون باید در قوانین تغییر ایجاد کند و ما هم حمایت می‌کنیم.

*در این جلسه درباره VAR صحبتی نشد؟ چند فصل است که مدام این موضوع پشت گوش انداخته می‌شود.
پورمحمدی: نه در این جلسه صحبتی نشد. یک جلسه بود چند ماه قبل با مدیران باشگاه‌ها. در آن جلسه صحبت شد و یک شرکتی به باشگاه‌ها برای عقد قرارداد معرفی شد، تا باشگاه‌ها قرارداد امضا کنند و آن شرکت تجهیزات را برای نصب بیاورد. شنیدم با سپاهان، گل‌گهر و فولاد هم توافق کرده است. اما این موضوع هنوز در کمیسیون معاملات شرکت مس مطرح نشده است، چون باید این موضوع مطرح شود و مصوب شود. این جلسه برای آشنایی باشگاه‌ها با نمایندگی یکی از شرکت جهانی مورد تایید فیفا بود. فدراسیون درخواست داشت باشگاه‌های صنعتی با هزینه خودشان خرید و نصب VAR را انجام بدهند.

*به نظر شما طی دو سه ماه باقی‌مانده تا شروع مسابقات این فضا در شرکت صنایع مس ایجاد می‌شود که هزینه پیاده سازی VAR را در کمیسیون معاملات تصویب کنند؟
پورمحمدی: این بحث مالی است و بین 13 تا 15 میلیارد هزینه دارد.

*خب این هزینه آنچنانی‌ای نیست. به عنوان مثال تیم مس رفسنجان در این فصل بسیار از نظر داوری ضرر کرد. در واقع 15-13 میلیارد این روزها در فوتبال ایران هزینه یک بازیکن متوسط است.
پورمحمدی: ما هنوز موفق نشدیم مصوبه این موضوع را از شرکت مس بگیریم، اما اگر بتوانیم این کار را ظرف یکی دو ماه آینده انجام بدهیم، فکر می‌کنم به فصل آینده برسد. همزمان با افتتاح ورزشگاه VAR هم نصب شود، اما این موضوع منوط به موافقت شرکت مس است.

پورمحمدی: یک سری مسائل را باید 10 سال بعد گفت/ سرنوشت باشگاه ثروتمند لیگ برتری این هفته مشخص می‌شود

*اگر نکته‌ای دارید درباره فصلی که گذشت در خدمت شما هستیم. به هر حال مس رفسنجان توانست روند صعودی خود را تکرار کند و در فصل آینده نیز انتظارات از این تیم بالاست.

پورمحمدی: به هر حال فصل بسیار سختی بود. باشگاه وقتی که من کار را شروع کردم نزدیک 230 میلیارد بدهی داشت. بودجه هم تمام شده بود. در بدترین زمان به باشگاه ورود کردم. اما با کمک شرکت مس بخش زیادی از بدهی‌ها را پرداخت کردیم و اجازه مختل شدن روند تیم را ندادیم. ضمن اینکه در بحث فنی ما بسیاری از رکوردهای خودمان را شکستیم. در تعداد گل‌های خورده، در کلین‌شیت و... در خیلی از زمینه‌ها ارتقای همه جانبه داشتیم و با وجود سختی بسیاری که داشت، سال بسیار خوبی بود.

-فصل آینده باید بی‌نقص‌تر و بهتر از این فصل باشیم
پورمحمدی سپس به تشریح برنامه‌های فصل آتی مس رفسنجان پرداخت و اضافه کرد: «در فصل آینده باید بتوانیم خیلی بهتر و بی‌نقص‌تر از این فصل کار کنیم. بازیکنان خوبی داریم. نقاط ضعفی داریم که باید پوشش داده شود، تا بتوانیم روند موفقیت این چند ساله را ادامه بدهیم.»

*شما فصل آینده از کادر فنی تیم کسب سهمیه آسیایی انتظار دارید؟
پورمحمدی: ما همین فصل با همین کادر فنی و همین بازیکنان باید چهارم جدول می‌شدیم. اگر اشتباهات داوری نبود. قطعا اگر فصل بعد بخواهیم رو به جلو حرکت کنیم، باید جزء چهار تیم جدول باشیم. رتبه مهم است ولی یک نکته مهم تر وجود دارد و آن هم اینکه مس رفسنجان در فصلی که گذشت، تقریبا بازی بد نداشت. حتی ما در بازی‌هایی که باختیم، یک تیم قدرتمند و سرزنده بودیم. این نکته بسیار مهمی درباره تیم مس رفسنجان است. نوع بازی تیم ما را همه تحسین کردند. اگر نخواهیم بحث رتبه را خیلی مطرح کنیم، اما اینکه در خط دفاعی بهترین بودیم و با این حال نمایش خوبی در حمله داشتیم، برای من حائز اهمیت است. این موضوع در فصل بد هم برای من اهمیت دارد. بازی‌های خوب و تیم باشخصیت.
*بودجه شما برای فصل پیش رو چقدر افزایش خواهد داشت و آیا جلسه‌ای درباره این موضوع برگزار شده است؟
پورمحمدی: بله به صورت طبیعی حتی اگر نخواهیم رتبه بالاتری داشته باشیم، بودجه باید افزایش پیدا کند. به خاطر اینکه هزینه‌ها از پارسال تا الان همه می‌بینند چطور وحشتناک بالا رفته و تورم رسمی هم اعلام شد که فکر می‌کنم 50 درصد بود. اینکه ما بخواهیم رتبه فعلی را حفظ کنیم، بودجه‌ها باید افزایش پیدا کند، اما اگر بخواهیم تیم بهتری ببیندیم باید افزایش چشم‌گیر باشد. با این حال ما تفاوتی با باشگاه‌های دیگر داریم و آن هم اینکه باشگاه‌هایی مثل سپاهان، ذوب آهن یا آلومینیوم و... باشگاه‌هایی هستند که خود آن شرکت بودجه‌اش را در همان شهر تعیین می‌کند، اما بودجه باشگاه‌های مس در شرکت ملی صنایع مس در تهران تعیین می‌شود. به همین خاطر افزایش بودجه سختی خاص خودش را دارد و باید زیاد رفت و آمد کنیم و چک و چانه بزنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال داخلی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک