امامزادگان در قرون مختلف همواره مورد ارادت مردم بوده اند/کارکردهای اجتماعی و مذهبی امامزادگان در کشور


امامزادگان در قرون مختلف همواره مورد ارادت مردم بوده اند/کارکردهای اجتماعی و مذهبی امامزادگان در کشور

حجت الاسلام عادل با اشاره به اینکه امامزادگان در قرون مختلف همواره مورد ارادت مردم ایران بوده اند،گفت: امامزادگان واجب التعظیم در گسترش مکتب تشیع در کشورما نقش اثرگذاری داشته اند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سال ۱۳۹۱ روز پنجم ذی‌القعده در تقویم‌ رسمی کشور به نام «روز ملی تجلیل از امام‌زادگان و بقاع متبرکه» نام‌گذاری شده است. در نامگذاری روزهای دهه کرامت این روز با عنوان«امامزادگان و بقاع متبرکه، آرامش بخش جان ها» نام گرفته است.

حجت الاسلام «غلامرضا عادل»، در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه امامزادگان در کشور ما اظهار کرد: روز پنجم ذی القعده همزمان با ایام دهه کرامت روز بزرگداشت امامزادگان نامگذاری شده است، این دهه مصادف با سالروز ولادت امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) است و علت مهاجرت فرزندان ائمه اطهار(ع) به کشورمان به دلیل حضور ثامن الحجج(ع) به ایران بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه بیان کرد: امامزادگان در قرون مختلف همواره مورد ارادت مردم بوده اند، زیرا که فرزندان ائمه اطهار(ع) با هدف تبلیغ و ترویج معارف اسلامی، فرهنگ اهل بیت(ع) و مکتب تشیع وارد ایران شدند و جایگاه خاصی میان مردم داشته اند،از طرفی این امامزادگان نقش قابل توجه ای در گسترش فرهنگ تشیع داشته اند، بسیاری از این امامزادگان از علمای بزرگ محسوب می شدند، به گونه ای که برخی از آنها همانند حضرت عبدالعظیم(ع) از ناقلان و راویان احادیث بوده اند که از علاوه بر اینکه از فرزندان و نوادگان اهل بیت(ع) بودند، از شخصیت های صاحب نام و عالمان بودند که ترویج معارف اهل بیت(ع) هم همت داشته اند.

حجت الاسلام عادل با اشاره به اهتمام سازمان اوقاف و امورخیریه کشور در تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی گفت: خادمین هئیت امنا و دست اندرکاران این اماکن مقدس همواره تلاش داشته اند این موضوع مهم را محقق نمایند و زیرساخت ها و امکانات لازم برای تحقق این مهم را فراهم کرده اند. از طرفی طرح جامع گسترش امامزادگان و بقاع متبرکه کشور در دستور کار قرار دارد و در این زمینه در اکثر امامزادگان طرح های شاخص در دستور کار قرارگرفته است و این اماکن مقدس برای انجام کارهای فرهنگی با مشارکت خیرین تلاش نموده اند و در این زمینه سعی شده که از امکانات دولتی کمتر استفاده شود.

همکاری با دیگرعتبات عالیات

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به همکاری امامزادگان و بقاع متبرکه با دیگر عتبات عالیات گفت: یکی از اتفاقاتی که از سالها قبل در امامزادگان مورد توجه قرار گرفت، حضور هیئات مذهبی شاخص کشور در این اماکن مقدس بوده است که در مناسبت های مختلف اقدام به برگزاری مراسم های ویژه می نمایند.

خدمات اجتماعی و دستگیری از محرومین

وی انجام خدمات اجتماعی و کمک به خانواده های محروم، کمک به زندانیان جرائم غیرعمد و نیازمند را از رویکردهای امامزادگان و بقاع متبرکه کشور دانست و تصریح کرد: ترویج مشاغل خانگی و برگزاری دوره های آموزشی به منظور توانمندسازی افرادی کسانی که صاحب شغل نیستند، در قالب طرح «شمیم خدمت» مورد توجه است.

توزیع دونیم میلیون بسته معیشتی

حجت الاسلام عادل خاطر نشان کرد: در دوران کرونا شاهد فعالیت های گسترده این اماکن مقدس در تهیه و تولید اقلام بهداشتی و ماسک، توزیع بسته های معیشتی بودیم به طوری در این دوران بالغ بر دو و نیم میلیون کمک معیشتی در کشور توزیع گردید. ضمن اینکه از ابتدای سال 1402 تاکنون در قالب طرح «قرار دوازدهم» به صورت ماهیانه در قالب قرار میان مردم و با امام زمان(عج) اقلام مورد نیاز خانواده های بی بضاعت توزیع می شود.

وی گفت: تهیه جهیزیه، تهیه وسایل گرمایشی، بسته های فرهنگی ونوشت افزار دانش آموزان هم از دیگر کمک هایی است که در قالب این طرح انجام می شود.

برگزاری جشنواره سلاله

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین از اعلام فراخوان جشنواره«سلاله» خبر داد و تصریح کرد: در قالب این طرح امامزادگان و بقاع متبرکه کشور در زمینه فعالیت های قرآنی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی با یکدیگر به رقابت می پردازند و امامزادگان فعال درمحورهای یاد شده در اختتامیه این جشنواره معرفی و زمینه ارایه تجارب، ایده ها و ابتکارات الگوهای برتر فراهم می شود.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان