چگونه می توان صحبت کردن در خواب را کنترل کرد


چگونه می توان صحبت کردن در خواب را کنترل کرد

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما حتما برای شما هم پیش آمده است که شب‌ها از صدای حرف زدن دیگری از خواب بلند شوید. صحبت کردن در خواب بدون اینکه از آن آگاهی داشته باشیم پدیده‌ای بسیار معمول است. مطالعات نشان داده است که حداکثر ۶۶ درصد از...

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما حتما برای شما هم پیش آمده است که شب‌ها از صدای حرف زدن دیگری از خواب بلند شوید. صحبت کردن در خواب بدون اینکه از آن آگاهی داشته باشیم پدیده‌ای بسیار معمول است. مطالعات نشان داده است که حداکثر ۶۶ درصد از افراد در برخی از دوره‌های زندگی خود این امر را تجربه کرده‌اند. اگر چه صحبت کردن در خواب معمولا بی‌ضرر است و به هیچ گونه درمان پزشکی احتیاج ندارد، اما می‌تواند باعث ناراحتی اطرافیان شده و آن‌ها را از خواب بازدارد.
چگونه می توان صحبت کردن در خواب را کنترل کرد
چه عواملی باعث حرف زدن خواب می‌شود؟
۱- ژنتیک
متخصصان نمی‌توانند علت دقیق صحبت کردن افراد در خواب را بیان کنند، اما مطالعات پزشکی نشان داده است که این مسئله می‌تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد. مطالعه انجام شده بر روی دوقلو‌ها که معمولا در خواب صحبت می‌کردند نشان داد که والدین آن‌ها نیز هذیان گویی در خواب داشته‌اند.
۲- کمبود خواب
تقریبا هر کسی صحبت کردن در خواب را تجربه می‌کند، اما برخی از عوامل به ویژه کم خوابی، می‌تواند منجر به آن شود. متخصصان پزشکی معتقدند که اکثر افراد هنگام استرس یا کم خوابی، در خواب صحبت می‌کنند، زیرا کم خوابی بر مغز تاثیر گذاشته و بر کیفیت خواب نیز موثر واقع می‌شوند.
۳- اختلالات خواب
صحبت کردن در خواب به خودی خود یک اختلال محسوب می‌شود که به "خواب گفتاری" معروف است. صحبت کردن هر زمانی ممکن است برای افراد رخ دهد، اما افراد مبتلا به اختلالات خواب، اطرافیان خود را با برخی از صدا‌ها آزار می‌دهند. پزشکان معتقدند که بین خواب سخنی، راه رفتن در خواب و کابوس ارتباطی وجود دارد.
۴- دارو‌های خاص
برخی از دارو‌ها وجود دارند که باعث اختلال در خواب به عنوان یک عارضه جانبی می‌شوند. دارو‌هایی که می‌توانند منجر به برخی از رفتار‌های خواب، از جمله صحبت کردن در خواب شوند، معمولا بر کنترل عضلات هنگام خواب تاثیر می‌گذارند. با افزایش حجم عضلات و غیر ارادی شدن آن‌ها ممکن است در خواب لگد بزنید، مشت بزنید، راه بروید و صحبت کنید. برخی از دارو‌های رایج مانند دارو‌های ضد افسردگی، می‌توانند باعث این اختلال شوند.
چگونه می توان صحبت کردن در خواب را کنترل کرد
۵- اختلال رفتار خواب (REM)
خواب دیدن فعال (حرکت سریع چشم) به عنوان یک اختلال محسوب می‌شود. این مرحله از خواب تقریبا ۲۰-۲۵ درصد از کل زمانی را که درخواب می‌گذرانیم را شامل می‌شود و برای مغز زمان فعالی است. در طی این مرحله، چشم‌ها حرکت می‌کنند، فشار خون بالا می‌رود، ضربان قلب افزایش می‌یابد و فعالیت موج مغزی شبیه بیدار شدن است.
بدن در حین REM در حالت استراحت و تقریبا فلج باقی می‌ماند که مانع از خواب کامل می‌شود. افراد در این اختلال نه تنها صحبت می‌کنند بلکه می‌توانند از خود خشونت نشان دهند یا حتی برای حرکت در تخت خواب از جای خود بلند شوند.
۶- تب
صحبت کردن هنگام داشتن تبی شدید کاملا رایج است، زیرا بدن و مغز معمولا خسته شده‌اند. آن‌ها معمولا به جای تنظیم ساعات بدن تمام انرژی خود را برای تقویت سیستم ایمنی می‌گذارند بنابراین طی این عمل، درخواب صحبت خواهید کرد.
۷- اختلال در خوردن غذا
اگر در خواب صحبت می‌کنید ممکن است لازم باشد به درون خود نگاه کنید، به خصوص اگر افزایش وزن غیرقابل توجهی دارید. این اختلال هنگامی رخ می‌دهد که افراد در حالی که خواب هستند غذا می‌خورند، آن‌ها حتی می‌توانند به داخل آشپزخانه بروند و یک وعده کامل غذایی را هنگام خواب تهیه کنند بدون آنکه متوجه باشند.
۸- استرس عاطفی، اضطراب و افسردگی
کسانی که الگوی خواب نامنظمی دارند، هنگام خواب بیشتر صحبت می‌کنند. این امر می‌تواند به این دلیل باشد که مغز در خاموش شدن هنگام شب مشکل دارد و چرخه خواب را مختل می‌کند یا ممکن است ذهن ناخودآگاه مشغول فعالیت باشد.
۹- وحشت شبانه
وحشت شبانه در خواب بیشتر به کودکان مربوط می‌شود، اما ممکن است در بزرگسالان نیز رخ دهد. در هنگام وحشت شبانه، ممکن است فرد بیدار به نظر برسد. آن‌ها می‌توانند فریاد بزنند، گریه کنند، جیغ بکشند، لگد بزنند و دعوا کنند. وحشت شبانه معمولا در فاز حرکت سریع چشم رخ می‌دهد. فرد در صبح روز بعد، آنچه را که در وحشت شبانه تجربه کرده است بعید است که به خاطر آورد.
۱۰- اختلال سلامت روان
اختلالات سلامت روان اغلب با اختلالات خواب نیز مرتبط است. در این مرحله دانشمندان نمی‌توانند تشخیص دهند که آیا مشکل سلامت روان منجر به این اختلال شده است یا ابتلا به اختلال خواب درنهایت می‌تواند منجر به چالش‌های سلامت روان شود.
۱۱- مصرف مواد مخدر و محرک
برخی از مواد مخدر به عنوان محرک عمل می‌کنند وباعث بیداری شما می‌شوند. برخی دیگر نیز باعث خواب آلودگی شما می‌شوند. در هر صورت، اثرات آن‌ها موقتی بوده و از بین می‌روند. ساعت داخلی یا ریتم شبانه روزی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و برنامه خواب را مختل می‌کنند. در نتیجه احتمالا در خواب صحبت خواهید کرد.
چگونه می‌توان صحبت کردن در خواب را کنترل کرد
هیچ راهی برای کاهش صحبت کردن در خواب وجود ندارد، اما تغییر برخی از عادت‌ها می‌توانند موثر واقع شوند. چنانچه در ادامه‌ی این بخش عنوان شده است برخی از نکات مربوط به خواب سالم عبارتند از:
اجتناب از خوردن وعده غذایی سنگین نزدیک به زمان خواب
استفاده از تخت خواب، تشک و بالشتی با کیفیت و راحت
چگونه می توان صحبت کردن در خواب را کنترل کرداجتناب از مصرف کافئین در اواخر بعداز ظهر و عصر
داشتن یک برنامه خواب ثابت و روزانه
اجتناب از استرس
دریافت مشاوره پزشکی
دور کردن وسایل الکترونیکی از اتاق خواب
حذف هر گونه سر و صدا هنگام خواب
منبع : ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها