کرامت روح غالب بر آموزه‌های اسلام است/جامعه به تبیین کرامات رضوی نیاز دارد


کرامت روح غالب بر آموزه‌های اسلام است/جامعه به تبیین کرامات رضوی نیاز دارد

حجت‌الاسلام برقعه‌ای با بیان اینکه داشتن روح کرامت و احترام انسان‌های کریم از آموزه‌های ارزشمند اسلام است، گفت: دهه کرامت فرصت تبیین این ارزش‌ها به ویژه در سیره امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) است.

حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدعلی برقعه‌ای» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به ویژگی‌های انسان کریم و جایگاهی که چنین فردی نزد خداوند دارد، اظهار کرد: کریم واژه‌ای است که ریشه آن «کَرَمَ» و به معنای بخشندگی است، در واقع این ویژگی حد متعالی از خصیصه کَرَم است. در قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) نیز اشاره به کرامت و از این ویژگی به عنوان خصلت برجسته انسانی یاد شده است.

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ادامه داد: حضرات معصومین(ع) و فرزندان این بزرگواران همواره حد اعلا از هر خصیصه نیکویی را در وجودشان داشتند و هر یک الگویی برای رفتار حسنه محسوب می شوند، خاندان عصمت و طهارت همواره نسبت به انسان‌هایی که این خصیصه در اخلاق و منش آنان بود توجه داشتند، برای مثال شخصی مثل حاتم طایی که تا قبل از اسلام به کریم بودن معروف بود، وقتی فرزندش که هنوز مسلمان نشده بود در یکی از جنگ ها به اسارت مسلمین در آمد، پیامبر اکرم (ص) او را می بخشد و می فرماید: به خاطر کرامتی که پدرت داشت تو را آزاد می کنیم.


‎وی افزود: چنین نگاهی نسبت به فرد و افرادی که رفتار کریمانه دارند در اسلام موج می زند، ضمن اینکه کرامت در سیره اهل بیت(ع) نیز به شکلی تام و تمام نمود دارد و اساسا برخی ائمه (ع) به واسطه عملکردشان به این خصوصیت معروف شدند مثل امام حسن (ع) که معروف به کریم اهل بیت است یا حضرت فاطمه معصومه (س) که به کریمه اهل بیت شهرت دارد؛ همه این صفات ناشی از عملکرد این بزرگواران است، در گزارش های تاریخی متعددی از این خصایص یاد شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین برقعه ای در بخش دیگری از مباحث خود ضمن گرامیداشت دهه کرامت و ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)، امام رضا (ع) و حضرت احمد بن موسی (ع) تصریح کرد: عظمت و شهرتی که کریمه اهل بیت (ع) دارد صرفا ناشی از قطب شدن قم نیست، حضرت فاطمه معصومه(س) حتی در میان فرزندان موسی بن جعفر (ع) نیز از شخصیت برجسته ای برخوردار بود؛ آن حضرت(س) هرگز ازدواج نکرد چراکه هم‌کفوی با ایشان و خانواده اش در آن دوران نبود.

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، با بیان اینکه پس از وفات حضرت معصومه(س) که برای دیدار برادر خود علی بن موسی الرضا (ع) به ایران آمده بودند، شهر مقدس قم بیش از همیشه محوریت یافت، تصریح کرد: حوزه علمیه که در سده اخیر در قم تاسیس شد، ثمره یک سیر تاریخی در این شهر بود، قم هزار سال قبل نیز به عنوان مرکز فقهی جامعه شیعه شناخته می شد، شیخ صدوق به قم می آید و کتب فقهی که به رشته تحریر در می آورد، خود باعث یک مرکزیت علمی در این شهر می شود.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت دهه کرامت و نزدیک شدن به سالروز ولادت امام رضا(ع) با اشاره به سیره ثامن‌الائمه (ع) در مواجهه با مردم، افزود: حیات امام رضا (ع) دو بخش است، یک بخش زمان قبل از وفات پدرشان است و ابتدای حضور در مدینه که همواره محل مراجعه شیعیان بود و با کرامت با اقشار مختلف مردم برخورد می کرد، و یک بخش مربوط به زمان پس از شهادت پدر بزرگوارش موسی بن جعفر (ع) که طبیعتا محل رجوع مردم و مایه بسیاری از برکات شد، حتی بررسی سیر تاریخی سفر آن حضرت(ع) به ایران نیز سرشار از مولفه هایی است که این کرامت را حکایت می کند.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: دهه کرامت فرصت مناسبی است تا ضمن بیان سیره امام رضا (ع) و خواهر و برادر بزرگوارشان حضرت معصومه (س) و حضرت احمد بن موسی(ع)، نحوه عملکرد و رفتار این خانواده را با مردم بیان و آن را در جامعه ترویج کنیم.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد