ساخت اوریگامی ساده برای کودکان با وسایل در دسترس


بسیاری از افراد با توجه به خلاقیت و مهارتی که داشته همواره تمایل دارند سازه ها و آثار جالبی را بسازند و از ایده های مختلفی کمک بگیرند که اوریگامی یکی از این موارد بوده که با استفاده از این تکنیک می توان خیلی راحت با کمک یک کاغذ و تا زدن آن در زوایای مختلف به ساخت اوریگامی ساده و پیچیده طبق الگوها و ایده های موجود پرداخت.

یکی از هنرهای جذاب و دوست داشتنی که از کشور ژاپن سرچشمه گرفته و امروزه در سر تا سر جهان طرفداران زیادی پیدا کرده است هنر اوریگامی بوده که مجموعه ای از تاهای هندسی را شامل شده که با کمک آن ها می توان آثار جالبی را خلق کرد و در اوقات فراغت برای بازی و سرگرمی از آن بهره مند شد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب برای یادگیری شما عزیزان به آموزش ساخت اوریگامی ساده بپردازیم.

ساخت اوریگامی ساده برای کودکان با وسایل در دسترس

ایده های مختلف ساخت اوریگامی ساده

اوریگامی در واقع نوعی کاردستی خلاقانه بوده که اصولا با تا زدن کاغذ ساخته می شود. به طوری که می توان با چند تای ساده طبق الگوی موردنظر اشکال و طرح های گوناگونی را درست کرد. شما می توانید با ساخت اوریگامی ساده همراه با کودکان قدرت ذهنی و توانایی آن ها را بالا ببرید و اوقاتی لذت بخش را برایشان فراهم نمایید.

همانطور که گفته شد در هنر اوریگامی تنها از تعداد کمی تا استفاده می شود اما همین تاهای ساده قادر می باشند به شیوه های مختلفی ترکیب شوند تا طرح های متفاوتی به وجود آیند. به عبارت کلی این طرح ها با یک برگ کاغذ مربعی شکل شروع شده که هر طرف آن امکان دارد به رنگ متفاوتی باشد و بدون برش زدن کاغذ کار ادامه پیدا می کند.

ساخت اوریگامی ساده برای کودکان با وسایل در دسترس

اوریگامی طیف خیلی وسیعی را شامل شده که از کودکان خردسال تا افراد دانشگاهی نیز می توانند با این هنر سر و کار داشته باشند. به طور کلی تمام افراد می توانند از آن لذت ببرند و با ایجاد طرح های جدید به تاریج اوریگامی ملحق شوند. این هنر زیبا در حقیقت موجب بالا رفتن دقت و تمرکز در اشخاص می گردد.

ساخت اوریگامی ساده برای کودکان با وسایل در دسترس

شما می توانید همراه با کودکتان در خانه طرح و شکلی دلخواه را در نظر بگیرید و با کمک یک قطعه کاغذ مربعی مانند آن را تا بزنید و درست کنید. انواع اشکال مختلف از ساده تا پیچیده همچون انواع حیوان، گل، اشیا و … را به راحتی می توانید بسازید.

به منظور ساختن اوریگامی نیاز بوده که از کاغذهایی استفاده کنید که حالت صاف و نازکی داشته و مقاومت خوبی داشته باشند و حتما بایستی دقت کنید که در زمان تا زدن کاغذ شکل آن عوض نشود. متناسب با طرح و شکلی که دوست دارید بسازید می توانید از رنگ های متنوع کاغذ استفاده کنید.

ساخت اوریگامی ساده برای کودکان با وسایل در دسترس

نحوه درست کردن اوریگامی قایق

به منظور ساختن این نوع کاردستی به غیر از خریدن انواع کاغذ و قیچی به وسایل دیگری احتیاج ندارید. در صورتی که اندازه کاغذ رنگی شما آچهار باشد به قیچی هم احتیاج نخواهید داشت. برای درست کردن اوریگامی قایق باید در آغاز کار کاغذ را از قسمت وسط و در راستای عرض مستطیل تا بزنید. بعد یک تای دیگر در راستای طول مستطیل بزنید.

سپس تای کاغذ که در راستای طول آن زده بودید را باز کرده و گوشه های کاغذ را به درون مستطیل تا بزنید. دقیقا همچون وقتی که تمایل دارید یک موشک درست کنید. بعد از آن لبه پایینی کاغذ را از قسمت پشت و رو روی مثلث ایجاد شده برگردانید و حاشیه های بیرون زده را هم به قسمت زیر تا بزنید.

پس از آن مثلث را به یک مربع تبدیل ساخته و لبه های آن را به طرف بیرونی تا بزنید. در آخر یک مرتبه دیگر لبه های کاغذ را به شکلی که مربع به مثلث تبدیل گردد تا بزنید. در مرحله پایانی تنها لازم است دو سمت کاغذ را باز کنید تا قایق درست شده قابلیت استفاده داشته باشد.

ساخت اوریگامی ساده برای کودکان با وسایل در دسترس

مراحل ساختن اوریگامی روباه

در آغاز باید یک قطعه مقوا یا کاغذ نازک را که در صورت دلخواه می تواند رنگی باشد را به شکل مربع قیچی بزنید. بعد مربع را از ناحیه قطر تا زده و بعد از شکل گیری خط تا آن را باز کنید. بعد دوباره مربع را از محل قطر دیگری تا بزنید و یک مثلث به وجود آورید.

سپس دو گوشه مثلث را به طرف گوشه های پایینی تا بزنید تا یک مربع ایجاد شود. مربع را از محل قطر و از خط ایجاد شده بر روی آن تا زده تا مثلثی ایجاد گردد. حالا گوشه مربع را به سمت داخل تا بزنید. بخش نصفه زیرین را دوباره به سمت راست برگردانید. بعد لایه سطحی را به سمت پایین تا زده تا قسمت پوزه روباه به وجود آید.

ساخت اوریگامی ساده برای کودکان با وسایل در دسترس

روش ساختن اوریگامی قورباغه

به منظور این کار به یک کاغذ رنگی که بهتر است سبز رنگ باشد و همچنین قیچی و کاغذ احتیاج دارید. یک کاغذ رنگی را به شکل مربعی قیچی بزنید و آن را به شکل عمودی و افقی از قسمت وسط تا بزنید و تاها را باز نمایید. بعد دوباره کاغذ را از قسمت وسط تا بزنید و با مستطیل به وجود آمده کار خود را دنبال کنید.

در مرحله بعدی ساخت اوریگامی ساده قورباغه عرض مستطیل را بگیرید و به طرف خط وسط مستطیل تا کنید. این عمل را برای طرف دیگر کاغذ نیز مجددا تکرار نمایید. کاغذ را به شکل اول برگردانده و بخش بالایی را از نقطه وسط خط تاهای به وجود آمده به شکل افقی تا بزنید.

سپس کاغذ را برگردانده و به همان صورت قبلی مجددا تا بزنید. کاغذ را به طرف پایین فشار بدهید تا یک مثلث به وجود آید. بخش پایینی کاغذ را از وسط به شکل افقی تا بزنید و طرف چپ کاغذ را به طرف مرکز و به میزان یک چهارم مستطیل پایین مثلث تا بزنید و این عمل را برای طرف راست نیز دوباره تکرار نمایید. مربع به وجود آمده در بخش پایین کار را از وسط تا بزنید و حاشیه های آن را به طرف داخل برگردانید. بقیه مراحل را براساس شکل نشان داده شده انجام بدهید تا در آخر کاردستی قورباغه شما کامل شود.

ساخت اوریگامی ساده برای کودکان با وسایل در دسترس

طریقه ساخت کاردستی پرنده

برای درست کردن این نوع کاردستی اوریگامی پرنده به یک کاغذ مربعی شکل احتیاج دارید. کاغذ را از قسمت وسط تا بزنید تا دو مثلث تشکیل گردد. سپس تا را باز کرده و این عمل را دوباره از محل قطر دیگر مربع تکرار نمایید. لبه های مثلث به وجود آمده را به طرف بیرون تا بزنید و لایه سطحی مثلث را با پیروی از خط چین نمایش داده شده در مرحله چهارم شکل به طرف عقب برگردانید.

شکل به وجود آمده را از قسمت وسط به طرف داخل تا بزنید و بعد از روی خط چین نمایش داده شده در مرحله ششم کاغذ را به طرف بیرون تا کنید. در اینجا به طرح نهایی پرنده نزدیک خواهید شد. در مراحل بعدی ساخت اوریگامی ساده پرنده با درست کردن نوک پرنده و رسم چشم ها کاردستی پرنده شما تکمیل خواهد شد.

ساخت اوریگامی ساده برای کودکان با وسایل در دسترس

ضمن سپاس و قدردانی از همراهی شما عزیزان تا پایان این مطلب می توانید برای آشنایی با آموزش های بیشتر از مطالبی همچون ساخت اوریگامی گل و ایده های ساخت کاردستی اردک دیدن کرده و کارهای هنری جالبی بسازید و لذت ببرید.

منبع : آرگا

برچسب : کاردستی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسم سحر قریشی در روزنامه صداوسیما سانسور شد