«همگرایی اسلامی» و «تمدن سازی» جزو اولویت های حج امسال است


«همگرایی اسلامی» و «تمدن سازی» جزو اولویت های حج امسال است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت «همگرایی اسلامی» و «تمدن سازی» را جزو اولویت های حج ۱۴۰۲ عنوان کرد و گفت: شعار حج امسال خط مشی ما در این زمینه را مشخص کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب چهارشنبه شب(3 خرداد) در گفتگو با شبکه العالم به تاثیرات برقراری مجدد روابط مثبت سیاسی ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: زائران ایرانی انتظار دارند که مثل قبل بتوانند دعای پرفیض کمیل را بین قبرستان بقیع و حرم پیامبر گرامی اسلام(ص) قرائت کنند تا برکات این حج برایشان دلچسب تر و پربارتر شود. و با تحقق این اتفاق رضایتمندی زائران بیشتر خواهد شد. وی با تاکید بر این که برقراری رابطه حسنه باید برای دو کشور و جهان اسلام «آورده» داشته باشد، ادامه داد: انتظار داریم خدمات به ضیوف الرحمان بهتر و شایسته تر و همکاری ها در بهترین شرایط قرار گیرد و همه مواردی که قبل از قطع رابطه بوده نیز برگردد.

سرپرست حجاج ایرانی یکی از انتظارات را تعیین تکلیف پرونده شهدای فاجعه منا عنوان کرد و ادامه داد: انتظار خانواده های شهدای منا این است که دولت کشور میزبان پاسخ مشخصی به آنها بدهد. ما در ایران پاسخی برای آنها نداریم و مدام برابر پاسخ دولتمردان آن کشور گفته می شود کشور میزبان درحال انجام تحقیقات است. انتظار می رود دولت عربستان رضایت این خانواده ها را جلب کند. وی تعداد زائران اعزامی به حج پیش رو را حدود هزار نفر کمتر از تعداد زائران سال ۹۸ عنوان کرد و در مورد دلیل این اتفاق گفت: تصمیم کشور میزبان براساس تعداد جمعیت و به ازای هر هزار نفر یک زائر را برای کشورهای اسلامی در نظر می گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب تعداد زائران ثبت نام کرده برای سفر عمره را ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: کسی که استطاعت انجام حج تمتع را دارد نمی تواند عمره جایگزین آن کند. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن تشریح اقدامات فرهنگی برای کاروان ها، بر برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی - توجیهی برای زائران در ایران و عربستان تاکید کرد و درباره برنامه ها و همایش های برگزار شده در این زمینه توضیحاتی بیان کرد.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به این که شعار حج امسال سه فراز تحول قرآنی، همگرایی اسلامی و حمایت از قدس شریف را مورد تاکید قرار داده است، تصریح کرد: در دیداری که خادمین حوزه حج با مقام معظم رهبری داشتند یکی از توصیه های ایشان برقراری ارتباطی فراسرزمینی و تمدنی با مسلمانان کشوری های دیگر بود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به این که درطول تاریخ حج ارتباط با مسلمانان کشورهای دیگر در اولویت بوده است، خاطرنشان کرد: شعار حج امسال خط مشی ما را در این زمینه مشخص کرده و مثل همیشه همگرایی اسلامی و ارتباط با مسلمانان کشورهای دیگر با هدف «تمدن سازی» در اولویت ما قرار خواهد داشت.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد برنامه های در نظر گرفته شده برای اربعین امسال نیز گفت: ان شاءالله بعد از پایان حج برنامه ریزی برای اربعین را انجام خواهیم داد. البته جلسات و نشست هایی در این زمینه برگزار شده و کمیته فرهنگی نیز برنامه هایش برای اربعین پیش رو را تدوین کرده است که امیدواریم با برنامه ریزی صورت گرفته اربعین بهتری نسبت به سالهای گذشته از نظر فرهنگی داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین نواب در پاسخ به این پرسش که آیا سفر زائران به سوریه از سر گرفته خواهد شد، گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته در آینده ای نه چندان دور این اتفاق رخ خواهد داد. تاکنون هم مانعی از سوی دولت سوریه نداشتیم اما نیاز بود مقدمات فراهم شود که درحال انجام است. سرپرست حجاج ایرانی در پایان تاکید کرد با تعامل و همکاری زائران ایرانی که در دنیا نمونه هستند، امیدواریم که امسال حجی آرام و بهتر از سالهای گذشته داشته باشیم.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس