دوخت پتو نوزاد با آموزش ساده و مرحله به مرحله


دوخت پتو نوزاد کار راحت و لذت بخشی بوده که می توان با در دسترس داشتن چند ابزار ساده و کمی پارچه و همچنین با پیروی از یک الگوی آسان و مراحل آموزش آن مدل زیبایی از این پتو را در منزل درست کرد و از آن استفاده نمود و حتی در صورت تمایل به عنوان هدیه از آن بهره مند شد.

یکی از اجزای سیسمونی نوزاد که بسیار ضروری و مهم می باشد پتو بوده که در سبک ها و مدل های متنوعی در بازار موجود می باشد و می توان در هر طرحی که می خواهید مدل زیبایی را انتخاب و خریداری نمایید ولی خانم هایی که در هنر خیاطی کمی مهارت دارند می توانند به راحتی هر آن چه را که برای نوزادشان نیاز بوده را در منزل درست کنند و استفاده نمایند، از این رو در این مطلب برای یادگیری شما عزیزان به آموزش دوخت پتو نوزاد پرداخته ایم.

دوخت پتو نوزاد با آموزش ساده و مرحله به مرحله

آموزش ساده دوخت پتو نوزاد

به طور کلی پدر و مادرها قبل از به دنیا آمدن نوزادشان یک سری اقلام و وسایلی که در دوران رشد و بزرگ شدن او نیاز بوده را تامین کرده و به تهیه سرویس سیسمونی نوزاد می پردازند که این مجموعه شامل کالاهای مختلفی می شود و هر کسی برحسب جنسیت نوزاد خود و سلیقه ای که دارد مدل خاصی از آن را تهیه کرده و استفاده می کند. ولی می توان برای صرفه جویی در هزینه ها به درست کردن برخی از این وسایل در خانه پرداخت که دوخت پتو نوزاد یکی از این موارد بوده و مادران هنرمند می توانند در هر طرحی که دوست دارند طبق الگوهای موجود پتوی زیبایی برای نوزاد خود بدوزند.

دوخت پتو نوزاد با آموزش ساده و مرحله به مرحله

افرادی که به هنر خیاطی علاقه دارند و یا در این زمینه مهارت دارند حتی می توانند با دوخت چنین وسایلی کسب درآمد نمایند و به راحتی یک شغل خانگی راه اندازی کنند. بهتر است بدانید موضوعی که در رابطه با دوختن این مدل پتو اهمیت دارد نوع و جنس پارچه می باشد که بایستی به فصلی که نوزاد در آن متولد می شود توجه نمایید و مطابق با آن پارچه مورد نظر را خریداری کنید. در ادامه نحوه درست کردن پتوی نوزاد را به دو روش مختلف و ساده شرح داده ایم که افراد مبتدی و تازه کار نیز می توانند به راحتی آن را در زمان کمی درست کنند و استفاده نمایند.

دوخت پتو نوزاد با آموزش ساده و مرحله به مرحله

لوازم مورد احتیاج

  • پارچه پشمی طرح دار
  • پارچه پشمی ساده
  • چرخ خیاطی
  • الگو
  • نخ و سوزن
  • دو عدد دکمه
  • قیچی

مراحل انجام کار

در ابتدای کار با کمک تصویر ارائه شده الگوی موردنظر را رسم کنید و یا پرینت بگیرید. دو بخش سبز رنگ که محل سر و پاهای نوزاد بوده را نیز باید مجددا از روی الگو کپی نمایید. تمامی بخش های الگو را یک مرتبه از پارچه ساده و یک دفعه دیگر از پارچه طرح دار با احتساب یک سانتی متر برای جای دوخت برش بزنید.

دوخت پتو نوزاد با آموزش ساده و مرحله به مرحله

به دلیل این که الگوی پتو خیلی ساده می باشد در صورتی که الگو را از قسمت وسط تا بزنید به گونه ای که محل دست ها روی هم قرار گرفته شود می توانید آن را بر روی پارچه دولا با استفاده از خودکار پاک شونده یا گچ خیاطی رسم کنید. بخش پاها و کلاه را که به صورت جداگانه مجددا رسم کردید بر روی پارچه بگذارید و سپس ببرید. قسمت گوشه ها را نیز به صورت جدا برش بزنید. دو قطعه گوش را بر روی بگذارید و دور آن را دوخت بزنید و بعد به طرف رو برگردانده و اتو بکشید. بخش پایینی گوش ها باز است.

دو قطعه کلاه را بر روی هم بگذارید و تنها خط پایینی آن را که با رنگ سبز در الگو تعیین شده دوخته و کلاه را پشت و رو نماید و بعد اتو بکشید. پس از آن قطعه پاها را بر روی هم بگذارید و بخش بالایی را که با رنگ سبز در الگو تعیین شده دوخته و به طرف رو برگردانده و اتو بکشید.

در مرحله بعدی دوخت پتو نوزاد قسمت گوش ها، کلاه و پاها را میان دو لایه اصلی پتو بگذارید و سوزن بزنید تا ثابت بماند و بعد دور تا دور پتو را دوخت بزنید. بخش کوچکی از آن را باز نگه داشته تا بتوانید پتو را به طرف رو برگردانده و بعد آن بخش کوچک را نیز با دقت زیادی پس دوزی نمایید.

به منظور زیبایی کار می توانید یک دم کوچک در قسمت پشت پتو و یک دکمه سیاه بر روی کلاه دوخت بزنید. در صورت تمایل می توانید دو عدد چشم نیز بر روی قسمت کلاه پتو بدوزید. بعد از آن یک دکمه بر روی محل دست طرف راست دوخته و در همان ناحیه بر روی محل دست طرف چپ یک جای دکمه ایجاد نمایید.

باید به این نکته دقت نمایید که پیش از این که دوخت ها را به طرف رو برگردانید بایستی بخش هایی از دوخت که شکل منحنی دارد را چرت زده تا کیس نیفتد و به آسانی پشت و رو گردد. در این جا دوخت پتو نوزاد به پایان رسیده و می توانید از آن استفاده نمایید.

دوخت پتو نوزاد با آموزش ساده و مرحله به مرحله

روش دوم دوخت پتو

در این شیوه دوخت نتیجه کار تهیه یک پتوی سبک می باشد. در صورتی که شرایط آب و هوایی در منطقه شما سرد می باشد و یک پتوی ضخیم تر می خواهید می توانید لایه ای اضافه از پارچه جنس فلانل را در قسمت وسط کار بگذارید. بهتر است بدانید سایز استانداردی برای این کار تعیین نشده و شما می توانید دو تکه پارچه را در سایزهای دلخواه قیچی بزنید که یک تکه برای قسمت جلو بوده و تکه دیگر برای قسمت پشت کار می باشد.

دوخت پتو نوزاد با آموزش ساده و مرحله به مرحله

وسایل مورد نیاز

برای انجام این کار به یک چرخ خیاطی و نخ و سوزن احتیاج دارید. افراد مبتدی بایستی از نخ مناسب پارچه استفاده نمایند چرا که کوک ها حتی در صورتی که کامل هم نباشند در هم آمیخته می شوند. نخ پلی استر همه منظوره برای این روش بسیار مناسب می باشد.

طریقه انجام کار

در ابتدا باید دو تکه پارچه را قیچی بزنید. در صورتی که مایل نیستید یک پتوی نوزاد ساده داشته باشید می توانید یک پتوی چها تکه بدوزید. قطعه پارچه های فراوانی وجود دارد که می توانید از آن ها بهره مند شوید. می توانید گوشه ها را به صورت مربع باقی بگذارید ولی گوشه های گرد کار را حرفه ای تر نشان می دهد و همچنین انجام آن راحت می باشد.

برای این کار می توانید گوشه های پارچه را با کمک یک فنجان یا اشیا دایره ای دیگر گرد نمایید. سایز اغلب قوطی ها نیز مناسب می باشد. به منظور یکنواختی تمامی گوشه ها پارچه خود را به چهار بخش تا بزنید و هر ۴ لایه را به صورت یکجا قیچی بزنید. در صورتی که پارچه شما برای این عمل ضخامت زیادی دارد هر دفعه دو عدد را قیچی بزنید.

دوخت پتو نوزاد با آموزش ساده و مرحله به مرحله

دو قطعه پارچه خود را از سمت صحیح آن کنار هم بگذارید و با یک شکاف ۱.۲ اینچی دور تا دور را کوک بزنید. یک فاصله ۳ اینچی را در یک سمت مستقیم قرار دهید. به منظور کم کردن حجم کار منحنی ها را چسب بزنید. به منظور کم کردن حجم می توانید منحنی ها را چسب بزنید. این عمل موجب شده گوشه ها زمانی که به طرف راست حرکت می کنند به درستی بر روی هم قرار بگیرند.

پتو را از طرف رو به سمت بیرون هدایت کنید. مطمئن شوید که گوشه ها به طور کامل خارج شده اند. سپس پتو را به خوبی پرس کنید. عمل فشار دادن با اتو کشیدن عادی مقداری فرق دارد. شما به جای حرکت کشویی از حرکت بالا و پایین باید استفاده نمایید. درز کار را به طرف داخل منتقل کنید. دوختن قسمت بالایی لبه پتو این فاصله را کاهش می دهد.

در صورتی که از پارچه خاصی برای قسمت بالا و پایین کار استفاده نموده اید می توانید رنگ های هماهنگ را در بخش بالا و پایین کار در نظر بگیرید. برای دوخت پتو نوزاد می توانید یه جای یک ردیف از چند ردیف دوخت برای تزیین دادن به کار استفاده کنید.

دوخت پتو نوزاد با آموزش ساده و مرحله به مرحله

ضمن سپاس و قدردانی از همراهی شما عزیزان تا پایان این مطلب، در صورت تمایل به یادگیری آموزش های بیشتر می توانید از مطالبی همچون دوخت ملحفه کشدار و دوخت چادر سرخپوستی بازدید نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !