رایزنی اوکراین و آمریکا درباره طرح صلح زلنسکی


رایزنی اوکراین و آمریکا درباره طرح صلح زلنسکی

اقتصادنیوز: رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین با مشاور امنیت ملی آمریکا تلفنی درخصوص طرح صلح زلنسکی گفتگو کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «آندری یرماک» رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز شنبه گفت که با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا تلفنی در مورد طرح صلح زلنسکی برای حل مناقشه اوکراین گفتگو کرده‌است.

اسپوتنیک گزارش داد وی در کانال تلگرامی خود نوشت: ما در مورد تمایل کی یف برای اجرای طرح صلح ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین بعنوان مبنایی برای صلح در اروپا بحث کردیم.

وی به اهمیت مشارکت هرچه بیشتر کشورها در حمایت از این طرح اشاره کرد.

زلنسکی در نوامبر ۲۰۲۲, طرح صلح خود متشکل از ۱۰ اصل را معرفی کرد. این طرح شامل تبادل متقابل زندانیان بر اساس فرمول "همه برای همه" و همچنین تضمین امنیت هسته‌ای، غذایی و انرژی است.

طرح صلح مورد نظر زلنسکی همچنین شامل اصولی مانند خروج تمامی نیروهای روسیه از اوکراین و احیای «تمامیت ارضی کامل» این کشور است.

زلنسکی همچنین خواستار تضمین‌های امنیتی برای اوکراین و ایجاد یک مکانیسم بین‌المللی برای جبران «خسارت‌های مالی» این کشور با استفاده از دارایی‌های روسیه شده است.

به گزارش ایرنا، در آستانه یکسالگی جنگ اوکراین دست کم ۲ طرح صلح ابتکاری از سوی برزیل و چین مطرح شد.

نخستین ایده صلح از سوی «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل همزمان با نخستین سالگرد جنگ اوکراین مطرح شد که وی پیشنهاد خود مبنی بر ایجاد گروهی از کشورها برای تشکیل میز مذاکره به منظور دستیابی به صلح را تکرار کرد.

در طرح ابتکاری برزیل، از چین نیز به عنوان یک کشور بی‌طرف و میانجی نام برده شده است؛ کشوری که اگر چه از پتانسیل میانجیگری برخوردار است اما نگاه مثبتی به سیاست‌های پکن از سوی غرب به ویژه آمریکا وجود ندارد.

در این میان چین که همواره بر بی‌طرفی در قبال جنگ اوکراین تاکید می‌کند در یکسالگی بحران اوکراین وارد گود شده و طرح صلح ۱۲ ماده‌ای ارائه کرده است؛ طرحی که در آن بر آغاز گفت وگوهای صلح میان مسکو و کی‌یف، آتش‌بس، پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه، اتخاذ تدابیری برای تضمین امنیت تاسیسات هسته‌ای، ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و گام‌هایی در راستای تضمین صادرات غلات تاکید شده است.

این طرح علیرغم استقبال از سوی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، بلافاصله از سوی کاخ سفید دست رد بر سینه آن زده شد.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی