مرکز کهکشان راه شیری با رشته های مرموزی پوشیده شده است

دهه‌ها پیش، جهان نجوم با کشف رشته ‌های عمودی عجیب نور که از سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری به بیرون می ‌تابید، غافلگیر شد. اکنون، اخترشناس رشته‌های بیشتری را مشاهده کرده اند، فقط این رشته‌ها به صورت افقی جهت‌گیری شده‌ اند و دارای تفاوت‌های مهم و گیج‌ کننده دیگری هستند.

به گزارش سیناپرس، داشمند ایرانی الاصل فرهاد یوسف زاده (Farhad Yusef-Zadeh) از دانشگاه نورث وسترن، رشته های اولیه را در اوایل دهه ۱۹۸۰ در اطراف قوس A، سیاهچاله بسیار پرجرم در مرکز کهکشان راه شیری یافت. این رشته ها تا ارتفاع ۱۵۰ سال نوری اوج می گیرند و در اطراف سیاهچاله پیدا شده اند.

رشته های تازه کشف شده پس از کاهش نویز در تصاویر تلسکوپ MeerKAT آفریقای جنوبی پیدا شدند. آنها نه تنها بر روی همان صفحه قوس A* قرار دارند و نه عمود بر آن، بلکه بسیار کوتاهتر هستند و در مجموع حدود پنج تا ده سال نوری طول دارند. همچنین تعداد آنها بسیار کمتر است. علاوه بر این، به نظر می‌ رسد که رشته‌های جدید از انرژی حرارتی تشکیل شده‌اند، در حالی که رشته‌های عمودی از ذراتی تشکیل شده ‌اند که با سرعت نور حرکت می ‌کنند.

یوسف زاده در این باره گفت: وقتی اینها را دیدم واقعاً متحیر شدم. ما باید کارهای زیادی انجام می دادیم تا ثابت کنیم که خودمان را گول نمی زنیم.

تفاوت اصلی دیگر این است که رشته های افقی برخلاف رشته های عمودی فقط در یک طرف سیاهچاله به سمت کمان A* می رسند. یوسف زاده می گوید، این یافته به اخترشناسان کمک می کند تا قرص برافزایش سیاهچاله و همچنین جریان های خروجی جت رانده آن را جهت دهی کنند. در حالی که این یک نکته مفید از کشف است، علت واقعی رشته ها در حال حاضر ناشناخته باقی مانده است.

یوسف زاده می گوید: ما فکر می کنیم که آنها باید از نوعی خروجی از فعالیتی که چند میلیون سال پیش رخ داده است، سرچشمه گرفته باشند. به نظر می رسد که این نتیجه برهمکنش آن ماده خروجی با اجسام نزدیک آن باشد.

یوسف زاده ده ها سال است که مرکز کهکشان ما را مطالعه می کند و علاوه بر رشته ها، حباب پرتاب کننده رادیویی ماموت و یک مهدکودک ستاره ای بعید را در نزدیکی قوس A* نیز مشاهده کرده است. او می گوید که تلسکوپ MeerKAT که در سال ۲۰۱۸ به صورت آنلاین عرضه شد، تصاویر دقیق تری را نسبت به قبل در اختیار نجوم رادیویی قرار داده است.

به گزارش سیناپرس، یوسف زاده در خاتمه گفت: مشاهدات جدید MeerKAT یک تغییر اساسی بوده است چراکه پیشرفت فناوری و زمان اختصاصی مشاهده اطلاعات جدیدی به ما داده است. این یافته واقعاً یک دستاورد فنی از سوی اخترشناسان رادیویی است.

شرح کامل این مطالعه جدید در مجله تخصصی The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

مترجم: نداجوادهراتی