اقدام جنجالی وزیر دفاع جدید چین در برخورد با همتای آمریکایی


اقدام جنجالی  وزیر دفاع جدید چین در برخورد با همتای آمریکایی

یکی از دلایل خودداری پکن از برگزاری دیدار میان لی و آستین تحریم‌های یکجانبه‌ای است که واشنگتن علیه این مقام چینی اعمال کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، یک رسانه آمریکایی روز جمعه گزارش داده «لی شانگ‌فو» وزیر دفاع جدید چین از دست دادن با «لوید آستین»، همتای آمریکایی خود خودداری کرده است.

لی علاوه بر ایراد سخنرانی در همایش «گفت‌وگوی شانگری-لا» در سنگاپور اقدام به برگزاری دیدارهای دوجانبه با جوزپ بورل، مسئولی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای دفاع انگلیس و آلمان کرد. این نخستین دیدار لی با همتایان اروپایی بعد از انتصاب به سمت وزیر دفاع چین محسوب می‌شود.

پایگاه خبری پولیتیکو نوشته یکی از دلایل خودداری پکن از برگزاری دیدار میان لی و آستین تحریم‌های یکجانبه‌ای است که واشنگتن علیه این مقام چینی اعمال کرده است.

دو دیپلمات غربی در گفت‌وگو با پولیتیکو تصریح کرده‌اند لی از دیدار با «آنیتا آناند»، وزیر دفاع کانادا نیز خودداری کرد.

این در حالی است که در روزهای گذشته گزارش‌هایی از عبور ناوهای جنگی آمریکا و اروپا از تنگه هرمز منتشر شده بود.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و پیام‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

ناوگان هفتم ایالات متحده روز شنبه مدعی شد که ناوشکن این کشور و ناو کانادا در حال تردد معمولی از تنگه تایوان مطابق با قوانین بین‌المللی هستند. نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده که این ماموریت نشان دهنده تعهد ایالات متحده به متحدان و شرکای منطقه‌ای است.

به تازگی کارشناسان امور نظامی چین گفته‌اند که موشک‌های هایپرسونیک این کشور می‌توانند جدیدترین ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا را نابود کند.

شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای توسط یک تیم تحقیقاتی چین نشان داد که نیروهای چین ناو «یو‌اس‌اس جرالد فورد» بزرگترین ناو هواپیمابر جهان را با شلیک ۲۴ موشک ضد کشتی هایپرسونیک غرق کردند. این سناریو مبتنی بر حمله به کشتی‌های آمریکایی بود که به سمت جزیره‌ای در دریای جنوبی چین جنوبی حرکت می‌کرد.

چین در کنار افزایش توانایی‌های دریایی خود، همچنین زرادخانه موشکی خود را با سرعتی سریع توسعه داده است.بر اساس گزارش فوق محرمانه اداره اطلاعات ستاد مشترک ارتش آمریکا در ماه فوریه، ارتش چین یک موشک بالستیک میان‌برد هاپرسونیک جدید به نام «دانگ‌فنگ-۲۷» را با موفقیت آزمایش کرده است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر