ژاپن ماهواره چوبی به فضا پرتاب می­‌کند


ژاپن  ماهواره چوبی به فضا پرتاب می­‌کند

ایتنا - به‌تازگی یک گروه بین‌المللی از دانشمندان به سرپرستی دانشمندان دانشگاه کیوتو، دوام بالای چوب در فضا را در ایستگاه فضایی بین‌المللی «آی‌­اس‌­اس» آزمایش و تایید کردند.


آزمایش‌های دانشمندان نشان داد که نمونه‌های چوبی که برای سنجش میزان مقاومتشان در ایستگاه فضایی بین‌المللی آزمایش شدند، متحمل کمترین خرابی و فرسودگی شدند و دوام و پایداری خوبی دارند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، کویچی واکاتا، فضانورد ژاپنی، از نمونه‌های چوب پس از بازگرداندن آن­‌ها از ایستگاه فضایی بین‌المللی، بازرسی اولیه‌­ای شامل آزمایش‌‌های استقامت و تحلیل‌های ساختاری بلوری انجام داد.

بر اساس گزارش جدید دانشگاه کیوتو، با وجود شرایط سخت و نامساعد فضا از جمله تغییرات دما و قرار گرفتن در معرض پرتوهای شدید کیهانی و ذرات خطرناک خورشیدی به مدت ۱۰ ماه، آزمایش‌ها هیچ تغییری را در نمونه‌ها از قبیل ترک خوردن، تاب برداشتن، پوسته‌پوسته شدن یا آسیب سطحی نشان ندادند.

دانشمندان گفتند نمونه­‌های چوبی بازیابی‌شده آزمایش شدند و پس از قرار گرفتن در فضا هیچ‌گونه تغییر شکلی نشان ندادند. همچنین پیش و پس از قرار گرفتن در فضا در جرم آن­‌ها نیز هیچ تغییری رخ نداد.

این گروه تحقیقاتی بین‌المللی مشخص کرده است که ماهواره «لیگنوست» که قرار است ناسا و سازمان فضایی ژاپن «جاکسا» در سال ۲۰۲۴ آن را به‌طور مشترک به فضا پرتاب کنند، احتمالا از چوب ماگنولیا - «هونوکی» در ژاپنی استفاده خواهد کرد.

پژوهشگران گفتند چوب ماگنولیا کارایی، پایداری ابعادی و استحکام کلی نسبتا بالایی دارد که مجموع این ویژگی‌ها آن را به گزینه ایده‌آلی برای این ماموریت فضایی تبدیل می­‌کند.
ژاپن  ماهواره چوبی به فضا پرتاب می­‌کند
عکس تزئینی است


کوجی موراتا، سرپرست این کار تحقیقاتی، در سال ۲۰۲۱ گفته بود: «قابلیت چوب برای مقاومت در برابر شرایط شبیه‌سازی‌شده مدار پایین زمین -یا «ال‌­ای‌­او»- ما را شگفت‌زده کرده است.»

دکتر موراتا گفت: «ما ... می‌خواهیم ببینیم که آیا می‌توانیم آثار شرایط سخت و نامساعد «مدار پایینی زمین» بر روی مواد آلی را با دقت تخمین بزنیم یا خیر.»

علاوه بر این، چوب در مقایسه با آلیاژهای پیچیده مورد استفاده در وسایل نقلیه فضایی دارای مزایایی است، زیرا با محیط‌ زیست سازگار است، تولید آن آسان‌تر است و در پایان عمر یک ماهواره، بهتر می‌توان آن را از بین برد.

چنین ماهواره­‌های چوبی همچنین ممکن است طوری طراحی شوند که هنگام ورود دوباره به جو کاملا بسوزند و حتی اگر قطعات کوچکی هم باقی بمانند، به‌راحتی تجزیه‌­ شوند.

دانشمندان همچنین ظاهرا پیش از پرتاب برنامه‌ریزی‌شده این ماهواره در سال ۲۰۲۴، در حال بررسی سازوکارهایی اساسی‌­اند که در تجزیه مواد در سطح نانو موثرند.

آن‌ها گفتند که این یافته‌ها ممکن است به ساخت مواد چوبی با عملکرد بالا و مستحکم منجر شود که کاربردهای جدیدی هم داشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هوافضا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس