امام صادق(ع) انتظار فرج را از حالت صرفاً ایدئولوژیک خارج کردند/ تأکیدشان بر نقش‌آفرینی در ظهور است


امام صادق(ع) انتظار فرج را از حالت صرفاً ایدئولوژیک خارج کردند/ تأکیدشان بر نقش‌آفرینی در ظهور است

حجت‌الاسلام اخوی با بیان اینکه امام صادق(ع) انتظار فرج را از حالت صرفاً ایدئولوژیک خارج و به وادی عمل وارد کردند، گفت: ایشان همچنین بر جهان‌شمولی انتظار یعنی نقش‌آفرینی در شکلگیری دولت جهانی مهدی موعود(عج) تأکید دارند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع)، رئیس مذهب تشیع و به منظور بررسی آموزه های مهدویت و انتظار در نهضت علمی فرهنگی آن حضرت(ع)، با حجت الاسلام «مصطفی اخوی»، خطیب و کارشناس مذهبی گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام اخوی با اشاره به راه اندازی نهضت علمی فرهنگی توسط امامین باقرین(ع)، اظهار کرد: بعد از رحلت پیامبر(ص) تا زمان امام باقر(ع)، فترت (فاصله) حدیثی رخ داد یعنی آموزه های نبوی تا زمان امام باقر(ع) به دلایلی همچون بایکوت کردن ناقلان حدیث، سوزاندن احادیث، جعل حدیث و ... به مردم نرسید اما در زمان امامین باقرین(ع) در پی کشمکش سیاسی بین بنی امیه و بنی العباس برای انتقال حکومت، فضایی ایجاد شد که این دو امام بزرگوار(ع) بتوانند فضای علمی فکری در جامعه ایجاد کنند البته شرایط هنوز هم چندان مساعد نبود و کار سخت بود چون شیعیان در خفقان و فشار شدید قرار داشتند.

حالات منتظرانه امام صادق(ع)

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: اما امام صادق(ع) علی رغم این حجم از فشار، روایات و نیز حالاتی درباره مهدویت و انتظار ظهور داشته اند که بشدت خاص و راهنما است؛ برای مثال نقل است تعدادی از رواة درجه‌یک حدیث محضر امام صادق(ع) شرفیاب و چون وارد شدند حضرت(ع) را در حال گریه شدید دیدند تا جایی که فکر کردند مصیبتی بر حضرت(ع) وارد شده است! امام صادق(ع) در آن حال نجواگونه و در حالتی شبیه به گفتگوی با خود می فرمودند: امام زمان! غیبت تو خواب را از چشمانم و آرامش را از وجودم ربوده است! چه زمان ظهور خواهی کرد؟!

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) باید شیعیان را بتدریج برای عصر غیبت امام زمان(عج) آماده می کردند، گفت: این آماده سازی در شرایطی رخ داد که شیعه در فشار و خفقان شدید به سر می برد لذا می بینیم در زمان امام صادق(ع) تقیه اوج گرفت.

خروج انتظار از حالت صرفاً ایدئولوژیک

حجت الاسلام اخوی با بیان اینکه اقدام دیگر امام صادق(ع) در موضوع مهدویت خارج کردن بحث انتظار از حالت صرفا ایدئولوژیک بود، ابراز کرد: حضرت(ع) فضای انتظار فرج را به سمت عمل‌گرایی برده و فرمودند: برترین اعمال انتظار فرج است. عمل یعنی همه اعضاء و جوارح در خدمت ایدئولوژی قرار بگیرد یعنی باید زندگی شیعیان مطابق با فضایی باشد که وجود مقدس امام زمان(عج) را در عصر غیبت درک کنند.

آرزوی خادمی امام زمان(عج) ...

وی ادامه داد: در کنار این فضا، بُعد دیگری از مهدویت و انتظار را به میان می کشند و بر جهان‌شمول شدن انتظار تأکید می کنند یعنی باید در انتظار جهانی نقش آفرین بود، باید در فضا قرار گرفت و در آمدن حضرت حجت(عج) ایفای نقش کرد لذا از امام صادق(ع) است که فرمودند: اگر من زمان ظهور امام زمان را درک کنم خادمی ایشان را خواهم کرد! این خدمت یعنی انجام هر کاری که در راستای رضایت امام زمان(عج) و زندگی و جامعه مهدوی باشد.

این خطیب دینی در ادامه بیان کرد: اکنون ما در این عصر قرار داریم که قلوب و افکار باید معطوف به امام زمان(عج) باشد البته این نیازمند ورود به وادی انتظار و جهان شمول شدن آن است همانطور که فعالیت های مهدوی امام صادق(ع) چنین بود؛ ایشان هم شخصاً حالت انتظار فرج را داشتند و هم شاگردانی را تربیت و هم به گونه ای عمل می کردند که مردم بدانند مهدی صاحب الزمان(عج) می آید و ما باید خود را آماده ظهور و پذیرش آن دولت موعود کنیم.

وی تأکید کرد: از این رو، بعد از امام صادق(ع) مسئله وکالت ائمه(ع) اوج گرفت تا شیعه بداند در عصر غیبت امام زمان(عج) چطور با حضرت بقیة الله الاعظم(عج) در ارتباط باشد چنان که امروز مسئله ولایت فقیه به عنوان نیابت عام امام زمان(عج) مطرح است.

حجت الاسلام اخوی درباره شباهت های انقلاب فکری فرهنگی امام صادق(ع) با انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج)، بیان کرد: همانطور که در ابتدای بحث مطرح شد چون آموزه های نبوی(ص) به مردم نرسیده و نوعی فترت ایجاد شده بود امام صادق(ع) درصدد عرضه آموزه های صحیح دین به مردم برآمدند این همان کاری است که امام زمان(عج) نیز پس از ظهور انجام می دهند.

وی افزود: در روایت است وقتی حضرت بقیة الله الاعظم(عج) ظهور می کنند گویی دینی جدید عرضه می کنند، در حالی که این همان اسلام و آموزه هایی است که به مرور زمان رنگ فراموشی و انزوا به خود گرفت و وقتی غبار غفلت از آن به دست مبارک امام زمان(عج) زدوده شود گویی دینی جدید عرضه شده است!

حجت الاسلام اخوی در پایان خاطرنشان کرد: چنین فضایی به نحوی در عصر امامین باقرین(ع) نیز رخ داد و در عصر ظهور نیز که با تبلور و تحقق و اجرای آموزه های دینی تکرار می شود گویی دینی جدید آورده و عرضه شده است!

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل