آش دوغ کردستان


طرز تهیه آش دوغ کردستان با شهرهای دیگر ایران تفاوتهایی دارد که آن ترکیب برنج و بلغور گندم در کنار هم می باشد. این آش خوشمزه که در شهرهای مختلف استان کردستان طبخ می شود خواص زیادی دارد و بخصوص در زمستان طرفداران زیادی دارد. با سیری در ایران همراه...

طرز تهیه آش دوغ کردستان با شهرهای دیگر ایران تفاوتهایی دارد که آن ترکیب برنج و بلغور گندم در کنار هم می باشد. این آش خوشمزه که در شهرهای مختلف استان کردستان طبخ می شود خواص زیادی دارد و بخصوص در زمستان طرفداران زیادی دارد. با سیری در ایران همراه باشید تا با طرز تهیه آش دوغ کردستان آشنا شوید تا اگر به این استان سفر نداشتید در منزل درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

آش دوغ کردستان

مواد لازم

دوغ محلی ترش: ۸ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزی آش: نیم کیلوگرم
نخود آبگوشتی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
برنج: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
بلغور گندم: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه

روش پخت آش دوغ کردی با طرز تهیه آش دوغ اردبیل و آش دوغ همدان کاملا متفاوت است. این آش از ترکیب نخود آبگوشتی، بلغور گندم و برنج استفاده می‌شود. اولین مرحله از طرز تهیه آش دوغ کردستان باید نخود را در یک کاسه آب بریزید و برای ۱ روز آن را بخیسانید. در این فرصت چندین بار آب نخودها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها کاملا گرفته شود. همین کار را برای بلغورها نیز انجام دهید و آن‌ها را نیز در یک ظرف جداگانه برای چند ساعت بخیسانید تا برای پخت آش آماده شوند.
سبزی آش را پاک کنید و ساقه‌های بلند سبزی‌ها را جدا کنید. سپس سبزی‌ها را با آب فراوان بشویید و به‌صورت یکدست خرد کنید و در یک ظرف کنار بگذارید.در این مرحله از طرز تهیه آش دوغ کردی باید بلغور گندم و نخود را در یک قابلمه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. میزان آب باید به‌اندازه‌ای باشد که حدود ۳ بند انگشت بالاتر از مواد را بپوشاند. شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا بلغور و نخود نیم‌پز شوند.

در این مرحله باید برنج و سبزی خرد شده را به آش اضافه کنید. سپس نیم ساعت صبر کنید تا همه مواد به‌خوبی پخته شوند. بعد از این که همه مواد به‌خوبی پختند، باید دوغ را در یک قابلمه بزرگ بریزید. سپس یک عدد تخم مرغ به آن اضافه کنید. شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید و ترکیب دوغ و تخم مرغ را مدام هم بزنید تا شروع به جوشیدن کند. سپس سایر مواد آش در قابلمه دیگر را به این قابلمه اضافه کنید.

بعد از این که همه مواد آش دوغ کردستانی را با هم ترکیب کردید، نمک و فلفل سیاه را به آش اضافه کنید و سپس به مدت ۴۰ دقیقه آش را هم بزنید تا بجوشد و به غلظت مناسب برسد. به‌خاطر داشته باشید که هم نزدن آش در این مرحله موجب ته گرفتن آن می‌شود.
میزان نمک و فلفل آش دوغ کردی را بچشید و بعد از این که آش به غلظت مناسب رسید و آماده شد، شعله گاز را خاموش کنید. سپس آش را در ظرف مورد‌نظر بریزید و در‌نهایت آن را با مقداری نعناع داغ یا شوید خشک و نعناع داغ شده تزیین کنید.

آش دوغ کردستان

طرز تهیه آش دوغ بیجار

مواد لازم

برنج نیم‌دانه: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ: ۲ عدد
سیر: ۲ بوته
تره: ۲۰۰ گرم
گشنیز: ۲۰۰ گرم
نعناع: ۱۰۰ گرم
نخود: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ماست چکیده: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه

بیجار یکی از شهرهای کردستان است که مردم این شهر آش دوغ را به روش متفاوتی آماده می‌کنند. این آش با استفاده از ماست چکیده و سبزیجات معطر و سیر تهیه می‌شود و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. در اولین مرحله از طرز تهیه آش دوغ بیجار باید نخود را برای یک شبانه‌روز بخیسانید و چندین بار آب آن را عوض کنید. سپس آن را در قابلمه بریزید و همراه با آب بپزید.
در این مرحله باید ماست چکیده را با ۱ لیتر آب ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا ماست کاملا در آب حل شود. سپس دوغ را داخل یک قابلمه تمیز بریزید و تخم مرغ‌ها را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا دوغ شروع به جوشیدن کند. در این مرحله باید مدام ترکیب تخم مرغ و دوغ را هم بزنید.
بعد از این‌که دوغ شروع به جوشیدن کرد؛ باید سبزیجات خرد شده را همراه با نخود پخته شده و برنج نیم‌دانه به آش اضافه کنید. مواد را مدام هم بزنید تا برنج کاملا بپزد و آش شما به غلظت مناسب برسد. بعدازاینکه آش به غلظت مناسب رسید، مقداری نمک و فلفل به آش اضافه کنید. بعد از آماده شدن آش باید سیرها را خرد کنید و در روغن سرخ کنید. سپس آش را در ظرف مورد نظرتان بریزید و با سیر سرخ شده و پیاز داغ تزیین کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آش دوغ کردستان

در طرز تهیه آش دوغ کردستان بهتر است از برنج نیم‌دانه استفاده کنید تا آش شما سریع‌تر آماده شود.
سبزی آش مورد استفاده در آش دوغ کردستان، تره، گشنیز و نعناع است.
خیساندن نخود و بلغور هم نفخ آن‌ها را می‌گیرد و هم موجب می‌شود تا سریع‌تر پخته شوند.
اضافه کردن تخم مرغ به دوغ از بریده شدن دوغ در آش جلوگیری می‌کند.
در صورت تمایل می‌توانید مقداری اسفناج خرد شده نیز به سبزی آش اضافه کنید.
طرز تهیه آش دوغ سنتی کردستان باید از دوغ محلی و ترش استفاده کنید تا آش شما خوشمزه‌تر شود.
برخی افراد برای غلیظ شدن آش دوغ کردستان مقداری آرد به آن اضافه می‌کنند. برای این کار باید آرد برنج را در یک ظرف با آب سرد ترکیب کنید و سپس آن را در مراحل انتهایی پخت آش در آن بریزید و خوب هم بزنید.
اضافه کردن مقداری پیاز داغ مجلسی به آش دوغ کردستان طعم بی‌نظیری می‌بخشد.
می‌توانید این آش را با نعناع داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزیین کنید.
اگر دوست‌ دارید رنگ آش شما کمی متمایل به زرد باشد، می‌توانید مقدار کمی زردچوبه به آش اضافه کنید.
به‌خاطر داشته باشید که در مراحل پخت آش دوغ کردی شعله گاز باید روی حرارت ملایم تنظیم شود تا آش ته نگیرد و نسوزد.
برای طرز تهیه آش دوغ کردی باید سبزی آش را به‌صورت یکدست و نسبتا درشت خرد کنید.

آش دوغ کردستان

آش دوغ بیجار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید