عکس | شکار سایه در کیهان!


عکس | شکار سایه در کیهان!

BlackGEM، سیستمی متشکل از سه تلسکوپ جدید که در رصدخانه لاسیلا رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) واقع شده است، عملیاتی را برای شناسایی امواج گرانشی ناشی از رویدادهای کیهانی مانند ادغام سیاهچاله ها و ستاره های نوترونی آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برخلاف آشکارسازهایی مانند LIGO و تداخل سنج Virgo، BlackGEM می‌تواند دقیقاً این پدیده‌های نجومی را با استفاده از نور مرئی شناسایی کند و درک ما از فرآیندهای آنها، از جمله تشکیل عناصر سنگین مانند طلا و پلاتین را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

لحظه پرواز بشقاب‌پرنده در شنزن/ عکس

فیلم | این فضانورد روزی ۱۶ مرتبه طلوع و غروب خورشید را می‌بیند!

BlackGEM، متشکل از سه تلسکوپ جدید واقع در رصدخانه لا سیلا ESO، عملیات خود را آغاز کرده است. این تلسکوپ‌ها آسمان جنوبی را اسکن می‌کنند تا رویدادهای کیهانی را که امواج گرانشی تولید می‌کنند، مانند ادغام ستاره‌های نوترونی و سیاه‌چاله‌ها، شکار کنند.

برخی رویدادهای فاجعه آمیز در کیهان، مانند برخورد سیاهچاله ها یا ستارگان نوترونی، امواج گرانشی، موج هایی در ساختار زمان و مکان ایجاد می کنند. رصدخانه هایی مانند رصدخانه امواج گرانشی تداخل سنج لیزری (LIGO) و تداخل سنج Virgo برای تشخیص این امواج طراحی شده اند. اما آن‌ها نمی‌توانند منشأ را خیلی دقیق مشخص کنند و نور زودگذر ناشی از برخورد ستاره‌های نوترونی و سیاه‌چاله‌ها را نمی‌بینند. BlackGEM به اسکن سریع مناطق وسیعی از آسمان برای شکار دقیق منابع امواج گرانشی با استفاده از نور مرئی اختصاص دارد.

عکس | شکار سایه در کیهان!

پل گروت از دانشگاه رادبود در هلند، محقق اصلی این پروژه، می‌گوید: «با BlackGEM قصد داریم مطالعه رویدادهای کیهانی را با امواج گرانشی و نور مرئی افزایش دهیم. "ترکیب این دو به ما چیزهای بیشتری در مورد این رویدادها می گوید تا فقط یکی یا دیگری."»

با شناسایی امواج گرانشی و همتایان مرئی آنها، ستاره شناسان می توانند ماهیت منابع امواج گرانشی را تایید کرده و مکان دقیق آنها را تعیین کنند. استفاده از نور مرئی همچنین امکان مشاهدات دقیق از فرآیندهایی را که در این ادغام ها رخ می دهد، مانند تشکیل عناصر سنگین مانند طلا و پلاتین، فراهم می‌کند.

عکس | شکار سایه در کیهان!

منبع: SCITECHDAILY

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1774263

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هوافضا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...