پیش بینی بورس برای فردا سه شنبه 16خرداد ماه / احتمال تعلیق خودروسازان


پیش بینی بورس برای فردا سه شنبه 16خرداد ماه / احتمال تعلیق خودروسازان

رکنا: کارشناسان عقیده دارند که بازار بورس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با نوسانات زیادی همراه خواهد بود.

به گزارش رکنا، بورس تهران پس از تعطیلات میان‌هفته‌ای در حالی به استقبال معاملات خواهد رفت که روز شنبه هفته جاری، تغییرات چشمگیری در بازار حاصل نشد. معاملات شنبه در حالی به پایان رسید که نماگر اصلی بازار سرمایه، بر خلاف افت ۳.۲ درصدی طی هفته گذشته، حدود هشت هزار و ۶۰۰ واحد معادل ۰.۳۸ درصد بالا رفت و در ارتفاع دو میلیون و ۲۷۹ هزار واحد به کار خود خاتمه داد.

شاخص هم‌وزن نیز مانند شاخص کل توانست تا حدودی رشد کند. بر این اساس، نماینده شرکت‌های کوچک و متوسط بازار سرمایه پنج هزار و ۷۸۹ واحد رشد کرد و به تراز ۷۷۱ هزار و ۲۹۸ واحد رسید.

تابلوی بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات شنبه را ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون و ارزش معاملات را ۶ هزار و ۲۰۵ میلیارد تومان نشان می‌دهد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بازار سهام شنبه، خبر از ورود ۲۷ میلیارد تومانی پول به بورس می‌دهد.

تداوم روند اصلاحی به واسطه ترس بازار از تکرار رکود ۹۹؟

از چند هفته گذشته، بورس تهران وارد فاز اصلاحی خود شده است. این فاز اصلاحی با توجه به دو نگاه متفاوت قابل توجیه است. موج صعودی که از آبان ماه سال ۱۴۰۱ شکل گرفت و پس از وقفه‌ای کوتاه در بهمن‌ماه تا اردیبهشت امسال ادامه داشت، به زعم کارشناسان به اندازه‌ای بود که نیاز به موجی اصلاحی برای ادامه مسیر داشت.

در نگاه دوم نیز رفتار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران مورد توجه قرار دارد. بر این اساس، ریسک سیستماتیکی که باعث شد تا سرمایه‌گذاران بلندمدتی دست به شناسایی زود بزنند، مورد توجه قرار می‌گیرد. برخی از اهالی بازار سرمایه معتقدند، شروع موج اصلاحی و تداوم آن در حال حاضر به این خاطر است که بازار از حبابی شدن و تکرار رکود سال ۹۹ ترس دارد.

برای سنجش درستی این تحلیل باید اشاره داشت که در تابستان ۹۹، بورس تهران در بازه‌ای ۲.۵ ساله بیست برابر شده بود بنابراین در هنگام شروع فاز اصلاحی، دامنه زیادی برای ریزش داشت.

در روند صعودی اخیر اما با توجه به فاکتورهای بنیادین اقتصاد مثل تورم ساختاری و تغییرات نرخ ارز که اثر آن در گزارش‌های فصلی و سالانه شرکت‌ها دیده می‌شود، می‌توان گفت بازار رشد آنچنانی نداشته است و صرفا بخشی از عقب‌ماندگی خود نسبت به بازارهای موازی را جبران کرده است. بنابراین دامنه‌ای برای اصلاح عمیق و ریزش وجود نداشته و بازار در میان‌مدت و بلندمدت راهی جز صعود به قیمت‌های بالاتر ندارد.

بورس تهران پس از تعطیلات در شرایطی فردا به استقبال معاملات خواهد رفت که روز شنبه عملا تغییرات خاصی را شاهد نبود. همچنین در حالی که در هفته گذشته خبرهایی مبنی بر تعلیق غول‌های خودروسازی کشور به گوش می‌رسید، مدیر پذیرش سازمان بورس تهران در مصاحبه‌ای اعلام کرد: اگر صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به اسفند ۱۴۰۱ ایران‌خودرو و سایپا مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت باشد و سه سال متوالی در بازه سال‌های ۹۹ تا پایان ۱۴۰۱ زیان‌ده باشند، آن‌ هنگام نامه‌ای از سوی سازمان بورس برای بررسی برنامه‌های این دو شرکت برای خروج از زیان اعلام می‌شود.

بنابراین به نظر می‌رسد بازار در روز سه شنبه برخلاف واکنش احساسی هفته گذشته که موج فروش سنگینی در بازار ایجاد کرد، برخورد منطقی‌تری نسبت به پروسه کلی تعلیق یا عدم تعلیق احتمالی خودروسازان نشان دهد. کارشناسان عقیده دارند بازار در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با نوسانات زیادی همراه خواهد بود و جز در تک‌سهم‌ها خریداران و فروشندگان قدرت نسبتا برابری خواهند داشت.

منبع: تجارت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی