سهم بزرگ مواد غذایی در پسماند تهرانی‌ها


سهم بزرگ مواد غذایی در پسماند تهرانی‌ها

عبادتی گفت: بیش از ۶۰ درصد پسماندی که در تهران تولید میشود مربوط به دورریز مواد غذایی و پسماند‌های‌تر است.

سهم بزرگ مواد غذایی در پسماند تهرانی‌ها

به گزارش راهبرد معاصر، زهره عبادتی معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل محیط‌زیست استان تهران در رابطه‌ با اینکه دورریز مواد غذایی در صدر پسماند‌های پایتخت است گفت: تولید پسماند یک امر اجتناب‌ناپذیر و حاصل فعالیت‌های روزانه خانگی و کشاورزی و صنعتی و پزشکی است.

وی با بیان اینکه عدم مدیریت پسماند‌ها آثار سوء و تبعات بدی برای محیطزیست دارد افزود: پسماند‌ها و زباله‌های شهری و خانگی اگر غیراصولی در محیط رهاسازی شوند علاوه بر خطر آلودگی منابع آب سطحی میتوانند منابع آب زیرزمینی را هم آلوده کنند.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل محیط‌زیست استان تهران تصریح کرد: متأسفانه روزانه حجم قابل‌توجهی از پسماند‌های شهری و خانگی در جوی‌های و کانال‌های شهر تهران رهاسازی میشود و منابع آب سطحی را آلوده میکند و نهایتاً هم در جنوب تهران این آب‌ها در اراضی کشاورزی مورداستفاده قرار میگیرند.

عبادتی گفت: رهاسازی این نوع از پسماند‌ها و عدم مدیریت آن‌ها موجب تکثیر جانوران و حشرات موذی میشود کمااینکه ما در شهر تهران شاهد تعداد زیادی موش در جوی‌های تهران هستیم که همه این‌ها از آثار و تبعات آلودگی پسماندهاست.

این مقام مسئول متذکر شد: گاهی هم پسماند‌ها جمع‌آوری و به مراکز دفن منتقل میشوند؛ اما در این مناطق هم اگر از روش درست و صحیح استفاده نشود قطعاً در مراکز دفن زباله‌ها نیز آسیب‌هایی به محیط‌زیست وارد خواهد شد و شاهد آلودگی آب‌وخاک و هوا خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سرانه زباله در کشور ما بسیار بالاست گفت: سرانه تولید زباله در تهران بین ۷۶۰ تا ۷۹۰ گرم در روز است. این سرانه در ایران روزانه حدود ۷۰۰ گرم و در جهان حدود ۳۰۰ گرم است.

عبادتی با اشاره به اینکه میزان تولید پسماند در تهران، بیش از دوبرابر استاندارد جهانی است اظهار کرد: این آمار نشان میدهد که جمع‌آوری و مدیریت پسماند‌ها نیازمند روش‌ها و راهکار‌های بسیار علمی و دقیقی است تا کمترین آسیب به محیط‌زیست وارد شود.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد پسماندی که در تهران تولید میشود مربوط به دورریز مواد غذایی و پسماند‌های‌تر است گفت: مدیریت پسماند‌تر بسیار مشکل است؛ چون تولید شیرابه هم میکند.

وی بهترین راه برون‌رفت از این مشکل را کاهش تولید زباله و افزایش کیفیت کالا‌های تولیدی دانست و تأکید کرد: کاهش تولید زباله با تغییر رفتار مصرف‌کنندگان یعنی پرهیز از اسراف و خرید بیش از حد و مدیریت مصرف اتفاق میافتد.

عبادتی، توسعه آموزش به شهروندان و فرهنگ‌سازی را ضروری دانست و گفت: شهرداری‌ها ظرفیت بسیار خوبی برای آموزش دارند کمااینکه اقداماتی هم توسط شهرداری‌ها انجام میشود؛ اما بررسی‌ها حاکی از این است که اقدامات کافی نیست.

این مقام مسئول تفکیک زباله از مبدأ را نیز در کاهش حجم دفن زباله‌ها و کاهش اثرات زیست‌محیطی آن مؤثر دانست./ باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج