خوش‌بینی کالایی‌ها به آینده


خوش‌بینی کالایی‌ها به آینده

دنیای‌اقتصاد - شکیبا خیرخواهان : نظر‌سنجی شاخص مدیران خرید بخش‌خصوصی چین برخلاف نتیجه آمارهای رسمی خبر از رشد فعالیت اقتصادی به‌ویژه در بخش خدمات می‌دهد و در نتیجه انتشار این داده‌های مثبت نیز بازار اکثر کامودیتی‌ها در روزهای اخیر با رشد ارزش همراه شد. با‌این‌حال اکثر تحلیلگران معتقدند که احتمال ناپایداری رشد اقتصادی در چین وجود دارد و لازمه ثبات رشد، افزایش طرح‌های حمایتی سیاستگذار در این کشور به جهت تحریک تقاضا است. همچنین انقباض شامخ آمارهای دولتی برخلاف بخش‌خصوصی حاکی از آن است که شرکت‌های بزرگ در اقتصاد چین با مشکلات بیشتری نسبت به بنگاه‌های خرد مواجه هستند.

خوش‌بینی کالایی‌ها به آینده

رشد غیر‌منتظره شامخ در شرق آسیا

بررسی آمارها حاکی از آن است که بخش خدمات در چین با افزایش تقاضا طی ماه میلادی گذشته مواجه شده‌است، چراکه حجم سفارش‌ها در دومین اقتصاد برتر دنیا در ۳ ماهه دوم سال‌۲۰۲۳ رشد پیدا کرده‌است. به گزارش رویترز شاخص مدیران خرید بخش خدمات Caixin در چین برای ماه مه گذشته به ۱/ ۵۷واحد رسید ‌و افزایش حدود یک‌‌واحدی را نسبت به ماه آوریل گذشه به‌ثبت رساند. همچنین برخلاف پیش‌بینی‌ها، شاخص مدیران خرید برای ماه میلادی گذشته نیز به ۹/ ۵۰ رسید‌، درحالی‌که این شاخص در ماه چهارم سال‌در سطحی‌برابر با ۹/ ۴۵واحد قرار داشت.

البته نتیجه این نظر‌سنجی با آمار رسمی دولت چین که خبر از انقباض بخش خدمات در ماه میلادی گذشته می‌داد، متفاوت است. نظرسنجی رسمی PMI شرکت‌های بزرگ و دولتی را پوشش می‌دهد، درحالی‌که نظرسنجی Caixin PMI شرکت‌های کوچک و متوسط را پوشش می‌دهد. به عقیده برخی اقتصاددانان، Caixin PMI شاخص قابل‌اعتماد‌تری برای عملکرد بخش‌خصوصی چین درنظر گرفته می‌شود. شینا یو، اقتصاددان چینی در کپیتال اکونومیکس، در این رابطه می‌گوید؛ کاهش شاخص رسمی نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگتر و شرکت‌هایی که در داخل کشور واقع شده‌اند، با مشکلات بیشتری نسبت به شرکت‌های کوچک‌تر مواجه شده‌اند. تحلیلگران موسسه مورگان‌استنلی نیز معتقدند؛ پس از بازگشت شدید اما نامتعادل بازار در ابتدای سال، بهبود مصرف در چین وارد مرحله دوم شده‌است و به‌نظر می‌رسد این بهبود درون‌زاتر خواهد بود و با رشد مشاغل همراه می‌شود.

در غرب نیز سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که بانک‌های مرکزی در دنیا به رهبری فدرال‌رزرو نرخ بهره را در ماه‌های پیش‌رو افزایش نخواهند داد. مساله‌ای که می‌تواند موجب افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران شود. همچنین در منطقه یورو، فعالیت تجاری در ماه میلادی گذشته به پیشرانی صنعت خدمات که ضعف بخش تولید را جبران کرد، تقویت شد، بااین‌حال نسبت به ماه چهارم میلادی کاهش را تجربه کرد. به گزارش رویترز، شاخص نهایی مدیران خرید مرکب که توسط S P Global گردآوری شده و به‌عنوان معیار خوبی برای سلامت کلی اقتصادی تلقی می‌شود از سطح ۵۴ در ماه آوریل به پایین‌ترین سطح در ۳ ماه گذشته رسید‌ و در سطح ۶/ ۵۲ قرار گرفت.

شاخص PMI بخش خدمات نیز از بالاترین رقم یک‌ساله آوریل ۲/ ۵۶ به ۱/ ۵۵کاهش یافته که کمتر از ۹/ ۵۵ است. همچنین شاخص PMI تولیدی که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد که رکود در فعالیت کارخانه‌ها عمیق‌تر شده‌است زیرا با وجود کاهش قیمت‌ها تقاضا کاهش یافته‌است. همچنین فشار کلی هزینه‌ها در ماه مه کمتر بود و شاخص‌های ترکیبی قیمت نهاده و تولید کاهشی اعلام شدند. این امر احتمالا مورد استقبال سیاستگذاران بانک‌مرکزی اروپا قرار خواهد گرفت که کاهش تورم را به‌عنوان هدف اصلی خود قرار داده‌اند و گمانه‌زنی‌ها برای افزایش مجدد نرخ بهره را افزایش می‌دهد.

آغاز جریان افزایشی در بازار کامودیتی‌ها

در نتیجه انتشار داده‌های مثبت اقتصادی در چین بهای بسیاری از کامودیتی‌ها نیز با رشد نرخ روبه‌رو شد. روز گذشته بهای معاملات آتی مس در بورس شیکاگو به ۷/ ۳ دلار به ازای هر پوند رسید ‌و بازده هفتگی مثبت بیش از ۵ درصدی را به‌ثبت رساند. برخی تحلیلگران معتقدند که رشد اقتصاد و کارخانه‌ها در سطح جهان همچان ضعیف است، اما به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران دیگر تمایلی برای فروش فلز سرخ ندارند. اوله هانسون، استراتژیست کالایی معتقد است؛ اگر مس در سطحی بالاتر از میانگین متحرک ۲۰۰‌روزه خود که در حال‌حاضر در سطحی به میزان ۸‌هزار و ۳۷۴ دلار به ازای هر‌تن قرار دارد بسته شود، احتمال افزایش‌ قیمت بیشتر نیز وجود دارد. با این‌حال برای تداوم این جریان افزایشی نیاز به انتشار ارقام اقتصادی مثبت بیشتری وجود دارد.

سنگ‌آهن نیز از دیگر کامودیتی‌هایی است که رشد قیمت را در روزهای اخیر تجربه کرد. روز گذشته بهای هر‌تن سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد برای تحویل به بندر تیانجین چین به ۱۰۵ دلار به ازای هر‌تن رسید‌ و حدود ۵‌درصد رشد را نسبت به انتهای ماه میلادی گذشته تجربه کرد. به‌نظر می‌رسد انتشار داده‌های مثبت اخیر موجب‌شده‌است تا معامله‌گران نسبت به رشد اقتصادی به‌خصوص در بخش املاک و مستغلات خوشبین‌تر شوند و در نتیجه تقاضا بهبود پیدا کند.

تعویق سقف بدهی ایالات‌متحده به‌دستور جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور به‌همراه انتشار خبر کاهش تولید اوپک‌پلاس در روزهای اخیر نیز موجب رشد قیمت‌ها در بازار حامل‌های انرژی شد. یکشنبه گذشته قیمت هر بشکه نفت‌خام برنت از ۷۲ دلار در اواخر ماه مه به ۷۷ دلار به ازای هر بشکه رسید. عربستان‌سعودی یکشنبه گذشته اعلام کرد از ماه ژوئیه تولید خود را به میزان یک بشکه در هر روز کاهش خواهد داد. برخی تحلیلگران معتقدند با وجود خوش‌بینی نسبت به آینده بازار کامودیتی‌ها و افزایش احتمالی تقاضا، رشد بیشتر قیمت‌ها در معاملات سوخت‌های فسیلی بسیار محتمل است.

آیا این رشد پایدار است؟

با‌وجود اینکه آمارهای اقتصادی از رشد فعالیت اقتصادی در شرق آسیا خبر می‌دهند اما توافق جمعی وجود دارد که لازمه تداوم این رشد، حمایت بیشتر سیاستگذاران در چین از بخش تولید و اجرای بسته‌های حمایتی بیشتر است، چراکه سایر داده‌های مربوط به فعالیت اقتصادی از جمله تولید صنعتی در ماه آوریل در این کشور بسیار کمتر از حد انتظار رشد کرده‌اند. همچنین برخی اقتصاددانان هشدار می‌دهند که تقاضای متوقف‌شده برای خدمات حضوری ممکن است به‌دلیل کند‌شدن رشد درآمد و افزایش بیکاری کاهش یابد و باعث ایجاد مشکل برای سیاستگذارانی شود که در حال‌حاضر با تقاضای ضعیف خارجی و بهبود ناهمسان اقتصاد پس از دوره رکود کووید مبارزه می‌کنند. به‌صورت کلی یکی از ویژگی‌های اقتصاد چین این است که بخش خدمات قوی‌تر از بخش تولید است و این واگرایی بین شامخ رسمی و غیر‌رسمی نشان‌دهنده این است که رشد اقتصادی فاقد انگیزه داخلی است و نهادهای بازار اعتماد کافی ندارند که بر اهمیت گسترش و احیای تقاضا تاکید می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک