معامله 31‌هزار ‌میلیارد‌ ریال حامل انرژی


بورس انرژی ایران در هفته معاملاتی منتهی به ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ میزبان دادوستدهایی به ارزش نزدیک به ۳۱‌هزار و ۵۹۷‌میلیارد ‌ریال بود که به‌دنبال رقم خوردن ۲۸۹ معامله، مالکیت انواع فرآورده هیدروکربوری، برق، اوراق سلف، قرارداد آتی، گواهی سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل‌معامله، گواهی ظرفیت و گواهی سپرده حامل‌‌‌‌‌‌‌های انرژی به ثبت رسید.

به گزارش روابط‌عمومی بورس انرژی ایران، در دومین هفته خردادماه، ۱۴۸‌هزار و ۸۶۳‌تن انواع حامل انرژی در تابلو نفت، گاز و سایر حامل‌‌‌‌‌‌‌های انرژی این رکن بازار سرمایه مورد مبادله قرار گرفت. ارزش ۲۳۳ معامله انجام‌‌‌‌‌‌‌شده در این تابلو بیش از ۲۸‌هزار و ۷۳۶‌میلیارد‌ریال بود که ۹۱‌درصد ارزش کل معاملات بورس انرژی در این هفته را به خود اختصاص داد. در تابلوی معاملات فیزیکی برق بورس انرژی ایران در هفته‌ای که گذشت ۱۷‌میلیون و ۱۳۶کیلووات‌‌‌‌‌‌‌ساعت برق به ارزش ۱۸‌میلیارد و ۳۴۳‌میلیون‌ریال میان تولیدکنندگان و متقاضیان برق رد و بدل شد. در این هفته همچنین شاهد تبادل مالکیت ۴‌میلیون و ۹۷۳‌میلیون کیلووات‌‌‌‌‌‌‌ساعت در قالب اوراق سلف برق بودیم که ارزشی نزدیک به ۴‌میلیارد و ۷۳۶‌میلیون‌ ریال را به‌ثبت رساند.

تالار برق سبز که به‌تازگی وارد بازارهای بورس انرژی شده‌است نیز در هفته دوم خردادماه شاهد معاملات ۱۸‌میلیون و ۱۶۷‌هزار کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر به ارزش ۳۶۷‌میلیارد و ۵۱۹‌میلیون ‌ریال بود. بورس انرژی همچنین در این هفته شاهد دست‌‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌‌دست‌‌‌‌‌‌‌شدن ۱۲‌هزار برگه گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی به ارزشی افزون بر ۲۹۱‌میلیارد و ۵۸۷‌میلیون ‌ریال بود که طی ۱۲معامله در تابلو گواهی سپرده حامل‌‌‌‌‌‌‌های انرژی رقم خورد. در هفته دوم خرداد ۱۴۰۲ در بازار مصرف‌کنندگان بزرگ برق در تابلوی اوراق گواهی ظرفیت نیز ۲۷ معامله انجام شد که طی آن ۳۰‌هزار و ۵۲۰ برگه گواهی ظرفیت به ارزش بیش از ۲‌هزار و ۱۷۷‌میلیارد و ۷۶۰‌میلیون‌ریال مورد دادوستد قرار گرفت. بورس انرژی در دومین هفته خردادماه همچنین میزبان معاملات ۲ قرارداد آتی به ارزش ۳۳۵‌میلیون‌ ریال نیز بود. معاملات فرآورده‌های «نفتای سبک» و «ریفرمیت» در رینگ بین‌الملل و «نفتای سبک» و «آیزوریسایکل» در رینگ داخلی صدرنشین ارزش معاملات این هفته بورس انرژی ایران شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)