اپل ویژن پرو معرفی شد


اپل ویژن پرو معرفی شد

پس از سال‌ها انتظار، اپل سرانجام امشب در رویدادی تاریخی از هدست واقعیت ترکیبی خود با نام «اپل ویژن پرو» (Apple Vision Pro) رونمایی کرد. این دستگاه انقلابی می‌تواند تغییری را در بازار ایجاد کند که آیفون در دنیای فناوری ایجاد کرده بود.

رویداد WWDC ۲۰۲۳ بالاخره میزبان رونمایی از هدست اپل ویژن پرو شد. اپل می‌گوید کاربران می‌توانند این دستگاه را با دستان، چشم‌ها و فرمان‌های صوتی خود کنترل کنند. کوپرتینویی‌ها می‌گویند هدست آن‌ها محتوا‌های دیجیتالی را با فضای پیرامون ما تلفیق می‌کند و از این فناوری با عنوان Spatial Computing یا «رایانش فضایی» نام می‌برند.

اپل ویژن پرو یک سیستم عامل کاملاً جدید به‌نام VisionOS دارد که از یک رابط کاربری سه‌بعدی بهره می‌برد. این سیستم عامل دارای یک اپ استور جدید و اختصاصی است که دسترسی به اپ‌ها مخصوص هدست را فراهم می‌کند و البته ظاهراً می‌توانید از طریق این فروشگاه به آن دسته از اپ‌های آیفون و آیپد که با این محصول جدید سازگار باشند، دسترسی داشته باشید.

اپل ویژن پرو معرفی شد؛ اولین هدست اپل برای بازار واقعیت ترکیبی / کنترل دستگاه با چشم‌ها و فرمان‌های صوتی / با این هدست می‌توانید به نمایشگر حتی بزرگ‌تر از اتاق خود دسترسی داشته باشید / انطباق صدا‌ها با محیط توسط فناوری جدیداپل ویژن پرو / عرضه از اوایل سال آینده میلادی با قیمت ۳،۴۹۹ دلار

تجربه استفاده از این هدست محدود به یک نمایشگر نیست و کاربر می‌تواند اپلیکیشن‌ها را در هر اندازه و مکانی مشاهده کند. ویژن پرو عمدتاً یک دستگاه واقعیت افزوده (AR) است، اما می‌توانید به‌راحتی به حالت واقعیت مجازی (VR) هم بروید.

یکی از قابلیت‌های Apple Vision Pro این است که اجازه می‌دهد کسانی که اطراف شما هستند بتوانند چشمانتان را از پشت هدست ببینند. البته این امر از طریق قابلیتی با عنوان EyeSight انجام می‌شود که ویدیویی از چشمان شما را به نمایش می‌گذارد تا به‌طور همزمان یک تجربه فراگیر را در داخل هدست داشته باشید و اطرافیان هم بتوانند چشم‌های شما را ببینند.

اپل ویژن پرو به کاربران کمک می‌کند تا به کامپیوتر‌های مک وصل شوند و خروجی صفحه نمایش آن را به فضای مجازی ببرند. این دستگاه با بلوتوث از برخی لوازم جانبی مثل مجیک کیبورد و مجیک ترک‌پد نیز پشتیبانی می‌کند.

اپل ویژن پرو معرفی شد؛ اولین هدست اپل برای بازار واقعیت ترکیبی / کنترل دستگاه با چشم‌ها و فرمان‌های صوتی / با این هدست می‌توانید به نمایشگر حتی بزرگ‌تر از اتاق خود دسترسی داشته باشید / انطباق صدا‌ها با محیط توسط فناوری جدیداپل ویژن پرو / عرضه از اوایل سال آینده میلادی با قیمت ۳،۴۹۹ دلار

علاوه‌براین‌ها، ویژن پرو اولین دوربین سه‌بعدی اپل است که می‌تواند با کمک Spatial Audio ویدیو‌هایی ضبط کند که عمق دارند. کوپرتینویی‌ها می‌گویند این دستگاه نشان می‌دهد که چه زمانی در حال ضبط ویدیو است و چه زمانی فیلم‌برداری نمی‌کند.

با این هدست می‌توانید ویدیو‌ها را در محیطی شبیه به سینما تماشا کنید و به نمایشگر حتی بزرگ‌تر از اتاق خود دسترسی داشته باشید. اپل همچنین از عرضه ویدیو‌ها و بازی‌ها مخصوص ویژن پرو ازجمله محتوا‌های پریمیوم از سوی دیزنی خبر داده است.

اپل ویژن پرو قدرت خود را از تراشه M۲ می‌گیرد که البته یک کمک‌پردازنده به‌نام R۱ برای پردازش آنی اطلاعات سنسور‌ها دارد. با این دستگاه می‌توانید از اپ‌های آشنایی مثل سافاری استفاده کنید و در عین حال با افراد پیرامون خود تعامل داشته باشید. در تماس‌های ویدیویی فیس‌تایم نیز می‌توانید مخاطبان را با اندازه واقعی آن‌ها مقابل خود ببینید.

اپل تجربه مشاهده تصاویر و ویدیو‌ها را هم بهینه‌سازی کرده است. اگرچه این هدست برای استفاده در داخل خانه طراحی شده است، اپل می‌گوید به‌لطف نسخه‌های جدید اپ‌هایی مثل فیس‌تایم، ویژن پرو را حتی در حین طی مسیر هم می‌توانید به کار بگیرید.

هدست اپل از سیستم VisionOS بهره می‌برد و اپلیکیشن‌های زیادی برای آن بهینه‌سازی شده است. برای مثال اپ‌های مایکروسافت و زوم برای استفاده در ویژن پرو آماده شده‌اند و دیزنی پلاس هم همزمان با عرضه در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

اپل در هدست خود از یک لنز با سه عنصر اختصاصی و نمایشگر‌های microOLED استفاده کرده است که ظاهراً تصاویر را با دقت و کیفیت فوق‌العاده بالایی به‌نمایش می‌گذارند. در دو پنل نمایش این دستگاه ۲۳ میلیون پیکسل قرار گرفته که معادل رزولوشنی بالغ بر ۴K برای هر چشم است. به‌علاوه، افرادی که از عینک‌های طبی استفاده می‌کنند، می‌توانند از شیشه‌های مخصوص عینکی که توسط Zeiss طراحی شده و به‌صورت مغناطیسی به این دستگاه می‌چسبند، استفاده کنند.

ویژن پرو از یک سیستم «صدای فضایی» (Spatial Audio) جدید بهره می‌برند که صدای پیرامونی جذابی را به گوش شما می‌رساند. این فناوری می‌تواند با کمک سیستم رهگیری پرتوی صوتی صدا‌ها را با محیط شما انطباق بدهد.

هدست اپل در داخل از دوربین‌های فروسرخ و ال‌ای‌دی‌هایی برای ایجاد روشنایی استفاده می‌کند. در بیرون هم حسگر‌های لایدار و سنسور‌های مرسوم دوربین وجود دارد. دوربین‌هایی که به سمت پایین قرار گرفته‌اند، دستان شما را ردیابی می‌کنند تا امکان کنترل آسان رابط کاربری وجود داشته باشد. ویژن پرو در مجموع ۵ سنسور و ۱۲ دوربین دارد.

بخش بیرونی بدنه به‌طور کامل از شیشه صیقلی ساخته شده و درون یک فریم آلومینیومی سبک قرار گرفته است. در بالای بدنه یک دکمه و یک Digital Crown شبیه آن‌چه در اپل واچ دیده بودیم، قرار دارد. طراحی اپل ویژن پرو ماژولار است تا بهترین اندازه را برای سر خود به دست بیاورید. در کناره‌های هدست هم پاد‌هایی برای انتقال صدا به گوش شما قرار گرفته است.

باتری اولین هدست واقعیت ترکیبی اپل در بیرون از بدنه قرار گرفته است و از طریق یک کابل به دستگاه وصل می‌شود. این باتری اجازه می‌دهد ویژن پرو حداکثر ۲ ساعت شارژدهی داشته باشد. البته می‌توانید این دستگاه را به‌طور مستقیم به منبع انرژی وصل کنید و به‌شکل دائم از آن استفاده نمایید.

هدست ویژن پرو از سیستم امنیتی بیومتری جدید موسوم به اپتیک آیدی (Optic ID) برخوردار است. این سیستم در واقع معادلی به‌جای تاچ آیدی و فیس آیدی است که به تشخیص چشمان شما می‌پردازد تا قفل دستگاه را فقط و فقط برای خودتان باز کند.

هدست اپل ویژن پرو از اوایل سال آینده میلادی با قیمت ۳,۴۹۹ دلار روانه بازار می‌شود. این محصول ابتدا فقط در ایالات متحده آمریکا عرضه خواهد شد، اما در دنباله سال ۲۰۲۴ به سایر بازار‌ها هم می‌رود.

منبع: دیجیاتو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری