وجود 204راس گورخر در استان سمنان/شاهرود دارای بیشترین تنوع ژنتیکی


وجود 204راس گورخر در استان سمنان/شاهرود دارای بیشترین تنوع ژنتیکی

سمنان- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از وجود ۲۰۴ راس گورخر آسیایی در این استان خبر داد و گفت: ۱۷۵ راس از آن‌ها در زیستکره توران شاهرود و مابقی در پارک ملی کویر گرمسار شمارش شدند.

بهراملی ظاهری در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به آخرین وضعیت گونه نادر چهارپایان در استان سمنان بیان کرد: گور ایرانی یا گور زیرگونه‌ای از گورخر آسیایی در پارک ملی کویر و همچنین زیست کره توران شاهرود با تلاش فراوان محیط‌بانان به زادآوری بسیار خوبی رسیده و جمعیت خوبی را نیز از این گونه در گرمسار شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه جمعیت گورخر آسیایی در پارک ملی کویر گرمسار در استان سمنان به بیش از ۲۹ رأس رسیده است، افزود تنوع ژنتیکی از جمله موضوعاتی است که ما را در پارک ملی کویر به زادآوری و ازدیاد جمعیت این گونه در معرض انقراض امیدوار کرده است.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه در پارک ملی توران شاهرود نیز ۱۷۵ رأس گور خر طبق سرشماری سال گذشته وجود دارد که البته زاد و ولد سال جاری تعداد آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد، گفت: مجموعاً بیش از ۲۰۴ گورخر در استان شناسایی شده است.

ظاهری با بیان اینکه پروژه احیای گورخر در پارک ملی کویر از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان اجرایی و حالا شاهد زاد و ولد گورها هستیم، ابراز کرد: از ابتدای سال تولد یک گورخر در پارک ملی کویر مستند سازی شده است.

وی با بیان اینکه محیط‌بانان از سه کره گورخر آسیایی و سه گور ماده در پارک ملی توران شاهرود تصویر برداری کردند، بیان کرد: این امر نشان می‌دهد که جمعیت این گونه با ارزش رو به افزایش است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سمنان گفت: جمعیت گورخر آسیایی در پارک ملی توران شاهرود پویا و دارای تنوع ژنتیکی مطلوب و بالایی است و تلاش محیط‌بانان در پارک ملی کویر نیز به زادآوری این گونه نادر انجامیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیات وحش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار