چرا کتاب‌های کودکان درباره فلسطین مورد هجمه رسانه‌های آمریکایی قرار می‌گیرد؟


چرا کتاب‌های  کودکان درباره فلسطین مورد هجمه رسانه‌های آمریکایی قرار می‌گیرد؟

کتاب‌های متعددی برای کودکان در زمینه فلسطین منتشر شده است که مورد هجمه‌های رسانه‌های آمریکایی مانند «سی ان ان» به دلیل ترسی که از آگاهی مردم دارند، قرار گرفته است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: ابتسام برکات، نویسنده کودکان، قصد دارد از کتاب‌های کودکان «برای زنده نگه داشتن رویای فلسطینی‌ها درباره وطن» استفاده کند.

برکات که در مقاله ای با عنوان «هدیه ای به اجدادم: ملاقات با نویسندگان فلسطینی-آمریکایی که فرهنگ خود را به قلب کتاب های کودکان می آورند»، رؤیای خود را درباره زمانی بیان می کند که آوارگان فلسطینی سرانجام به خانه‌های خود بازمی‌گردند.

بدیهی است که «بازگشت» هشت میلیون نفر پناهنده فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی، اسرائیل را به عنوان یک کشور یهودی محو خواهد کرد و به همین دلیل رسانه‌های آمریکایی مانند «سی ان ان» انتشار آنها را تاب نمی‌آورند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تنها کمتر از 1 درصد از کتاب‌های کودکان و نوجوانان منتشر شده توسط ناشران آمریکایی درباره اعراب است، اما سی ان ان مدعی است که این عدد در مقایسه با تعداد اعرابی که در آمریکا زندگی می‌کنند بسیار هم خوب است.

«علا العصار»، نویسنده و گزاشگر «سی ان ان» می‌گوید که کودکان آمریکایی باید کتاب های زیادی درباره ریشه های فرهنگی هموطنان خود بخوانند و این دنیای آنها را گسترش خواهد داد، اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که کتاب ها دستخوش تلقین‌های سیاسی می‌شوند و بعد فرهنگی خود را از دست می‌دهند.

اولین کتاب درباره فلسطین، «میهن: پدرم رویای فلسطین را می بیند»، اثر «هانا موشابیک» است که در دنیای چندفرهنگی کتاب کودک، شخصیتی برجسته دارد. او به‌عنوان ویراستار انتشارات «اینترلینک»، کتاب «زنان شگفت‌انگیز خاورمیانه» اثر «وفا تارنوفسکا» را در سال 2021 منتشر کرد که جنجال‌های قابل توجهی در پی داشت. در نقشه رنگارنگ این کتاب از خاورمیانه، اسرائیل پاک شده و به جای آن کشور فلسطین قرار گرفته است.

موشابک در این کتاب تصمیم گرفته است، داستان شخصی را در قالب کتاب تصویری روایت کند. او دوران کودکی پدرش را در شهر قدیمی بیت المقدس روایت می‌کند، جایی که خانواده‌اش در سال 1948 پس از ماجرای «نکبت»، از آنجا فرار کردند. این خانواده اکنون در آمریکا زندگی می کنند و خود را پناهنده‌هایی می‌دانند که رویای بازگشت به خانه را دارند.

این کتاب به سادگی اسرائیل و یهودیان را پاک می کند و هیچ کودکی با خواندن این کتاب متوجه حضور یهودیان در بیت المقدس نخواهد شد، چرا که کل تاکید کتاب بر کشور فلسطین و حضور فلسطینی‌ها در آنجاست.

در یکی از صفحات کتاب، منظره خیابانی جذاب از شهر قدیمی بیت المقدس را مشاهده می کنیم. متن اشاره می‌کند که پدربزرگ به زبان‌های زیادی صحبت می‌کمند و زبان‌های عابران پیاده شامل عربی، انگلیسی و یونانی است.

گزارشگر سی ان ان مدعی است که نویسنده مغرضانه این کتاب را نوشته است ، چرا که هیچ صحبتی در مورد استفاده از زبان عبری در این کتاب نشده است.

همچنین نمایی پانوراما از کوه معبد یا حرم شریف قدس، مسجد الاقصی را در سمت چپ نشان می دهد و یک کودک عرب که پرچم فلسطین را از پشت بام به اهتزاز در می آورد. پنج کبوتر در بالای این مکان‌ها نشان می‌دهد که هر کدام کلید نمادین «حق بازگشت»را در منقار خود نگه داشته اند و پیام آنها این است که قول «کبوترها پرواز نمی کنند زیرا اینجا خانه آنهاست.»

اگرچه این کتاب به شکلی جذاب به تصویر کشیده شده است، اما انبوهی از رنج‌ها را نیز نشان می‌دهد.

کتاب بعدی که در این زمینه معرفی شده است، «چشیدن طعم آسمان: کودکی فلسطینی» نام دارد.

این کتاب خاطراتی از تجربه «ابتسام برکات» از وقوع و پیامدهای جنگ شش روزه (1967) است.

کتاب زمانی آغاز می‌شود که مردی در حال فرار به خانواده برکات هشدار می‌دهد: بعد از حمله هواپیماهای اسرائیلی‌، آنها منطقه را خانه به خانه خواهند گشت و هر موجود زنده‌ای را که پیدا کنند، می‌کشند.

اما نویسنده سی انا ن مدعی شده است که کشتن هر موجود زنده هدف اسرائیلی ها نبود!

وی در این باره مدعی شد: این یک جنگ تدافعی علیه چهار کشور دشمن از جمله مصر بود که رهبران آنها علنا اهداف نسل کشی خود را اعلام کردند.

در ادامه ادعای سی ان ان آمده است: با توجه به تاریخ «مایکل اورن» از جنگ شش روزه، تلفات غیرنظامی در هر دو طرف به وقوع پیوست، اما اردنی ها شش هزار غیرنظامی اسرائیلی را مجروح کردند که 150 نفر از آنها به شدت زخمی و 20 نفر کشته شدن اما هیچ یک از اینها توسط برکات گزارش نشده است.

گزارشگر و نویسنده سی ان ان مدعی است که وحشت خانواده های عرب مانند خانواده برکات ممکن است توسط تبلیغات اعراب ایجاد شده باشد. به عنوان مثال، می دانیم که یک فلسطینی که برای آنروا در اردن کار می کرد، گفت که سیاستمداران عرب شایعاتی را منتشر می کنند که همه جوانان کشته خواهند شد.

وی در این باره گفت: درست است که این منطقه اشغال شده بود و مادر ابتسام توسط برخی از سربازان اسرائیلی مورد آزار قرار گرفته بود، اما آنها پاکسازی قومی نشدند.

سی ان ان گفت:خاطرات برکات نشان می دهد که چگونه شروع و پیامدهای جنگ برای او ظاهر شد. اما اگر نحوه ظهور آن با شواهد مستند مغایرت داشته باشد، کتاب نباید بدون انتقاد به خواننده جوان ناآگاه منتقل شود!

کتاب دیگر کتاب مصور «اماهل بشارا» به نام «الفبای اردوگاه آیدا» است که شرایط بد در اردوگاه آوارگان فلسطینی را نشان می‌دهد.

در این کتاب تصویری از یک دیوار خاکستری بزرگ نشان داده شده است که بر جاده مسلط است و سربازانی که اسلحه کشیده اند.

سی ان ان مدعی است که این دیوار تنها یک حصار جداکننده است.

العصار در این زمینه می‌گوید:در واقع، آنچه بشارا به عنوان دیوار وحشتناک مکعرفی می‌کند،جان انسان ها را نجات می دهد. طبق گزارش کتابخانه مجازی یهودی، از سپتامبر 2000 تا پایان سال 2006، بیش از 3000 حمله تروریستی در کرانه باختری رخ داد که منجر به کشته شدن 1622 نفر در داخل خط سبز شد. برای مقایسه، از سال 2007، زمانی که این حصار کشیده شد تا اواسط سال 2022، 141 حمله باعث کشته شدن 100 نفر شد.

هدف رسانه‌های آمریکایی این است که با شیطانی جلوه دادن هدف نویسنده‌هایی که در مورد رنج مردم فلسطین می‌نویسند، اجازه ندهند آگاهی از مصیبت‌هایی که فسلطینی‌ها آنها را متحمل شده اند به کودکان و نوجونان برسد.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تلاش نیروهای امنیتی برای اطفا حریق ناشی از حمله هوایی آمریکا به پایگاه حشد الشعبی